Betydelse av minnen, 3200 MHz, CL16 vs 3600 MHz, CL18?

Permalänk
Medlem

Betydelse av minnen, 3200 MHz, CL16 vs 3600 MHz, CL18?

Hej,

Har mer eller mindre bestämt mig för följande komponenter för min nya stationära.
Primärt för spel men kanske en del videoredigering och Blender.

https://komponentkoll.se/bygg/kXYqU

Minnet jag har i denna konfig är detta:

3600 MHz, CL18 (18-19-19-39) - 1 499 kr
https://www.inet.se/produkt/5310240/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Men ser att detta finns för 600 kr mindre.

3200 MHz, CL16 (16-18-18-36) - 889 kr
https://www.komplett.se/product/893831/datorutrustning/datork...

Så jag undrar om någon vet hur det skulle påverka resten av datorn om jag väljer det billigare minnet, lägre MHz men samtidigt CL16 istället för CL18?

Permalänk

@BrorSnor: Vad har jag förstått, efter att ha researchat minnen till mig själv, är att det inte kommer spela så stor roll.

För att räkna ut True latency, använder du "(CAS latency/RAM clock speed) x 2000 = latency in nanoseconds"

True latency blir då:
3600Mhz: 18/3600*2000=10
3200Mhz: 16/3200*2000=10

Alltså svarar minnena lika snabbt i princip. Vad jag förstått är att om man "måste" välja, så är högre frekvens att föredra. Men med den prisskillnaden hade jag aldrig köpt 3600. Jag köpte 3600 för att det endast skiljde 100 kr.

Sen finns det säkerligen massa annat att tänka på, men det är inget jag har koll på. Ville bara upplysa om detta.

Permalänk
Medlem

Som ovan säger så har de samma reponstid i verklig tid, eftersom CL räknas i klockcykler. Minnena med högre klockfrekvens kan dock skyffla data snabbare, d.v.s. det första datapaketet kommer fram samtidigt men efterkommande datapaket i samma överföring kommer sen fram med högre frekvens med 3600-minnena.

Men jag håller med, det är för stor skillnad i pris för att vara värt det med de snabbare minnena.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar @DjungelUffe och @perost!

Permalänk
Medlem

Sen beror ju prisskillanden i det här fallet på att 3,600 MT/s-stickorna är Samsung B-chips, 3,200 MT/s-stickorna Hynix A/M-chips. Samsung B är eftertraktat då de svarar bra på högre spänning, vilket gör att de värderas av folk som gillar att överklocka minne.

Om man inte är intresserad av att tweaka minnet mer än att bara slå på XMP, och dessutom sitter på en Intel-propp, håller jag med om att 3,600-stickorna inte är prisvärda. Det finns ju dock nyare tillskott som bör klara 3,600+ utan att kosta skjortan, typ Hynix C(JR)/D(JR) och Micron E, men som sagt, tänker man inte syssla med överklockning/timing-tweaks spelar detta minimal roll. BIOS kommer antagligen sätta tightare timings på allt sekundärt/tertiärt som inte finns inprogrammerat i stickorna utan räknas ut under boot, på 3,600 Samsung B, men det kommer nog bara märkas syntetiskt och inte i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edge1:

Sen beror ju prisskillanden i det här fallet på att 3,600 MT/s-stickorna är Samsung B-chips, 3,200 MT/s-stickorna Hynix A/M-chips. Samsung B är eftertraktat då de svarar bra på högre spänning, vilket gör att de värderas av folk som gillar att överklocka minne.

Om man inte är intresserad av att tweaka minnet mer än att bara slå på XMP, och dessutom sitter på en Intel-propp, håller jag med om att 3,600-stickorna inte är prisvärda. Det finns ju dock nyare tillskott som bör klara 3,600+ utan att kosta skjortan, typ Hynix C(JR)/D(JR) och Micron E, men som sagt, tänker man inte syssla med överklockning/timing-tweaks spelar detta minimal roll. BIOS kommer antagligen sätta tightare timings på allt sekundärt/tertiärt som inte finns inprogrammerat i stickorna utan räknas ut under boot, på 3,600 Samsung B, men det kommer nog bara märkas syntetiskt och inte i verkligheten.

Tack för input!
Överklockning kommer jag nog inte hålla på med så det blir nog de billigare jag slår till på.

Permalänk
Medlem

Sen i prestandatester vinner 3600mhz cl18 över 3200mhz cl16 i många spel, om än marginellt. Så det blir lite luddigt, då spel svarar bättre på frekvens än timing även om prestandan blir matematiskt identisk.

Skickades från m.sweclockers.com