Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Video jämför kylning med värmeledningsrör kontra metaller

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Video jämför kylning med värmeledningsrör kontra metaller

I en praktisk videodemonstration visar och förklarar Youtube-kanalen The Action Lab varför värmeledningsrör kyler betydligt mer effektivt än rena metaller.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

[meme] Heatpipes - So hot right now[/meme]

Lite förvånad över att det var vatten i en del, trodde det var nån acetonliknande lösning i så gott som alla heatpipes.

Bra video

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Peking
Registrerad
Feb 2007

Intressant!

Sånt här gillas! Utbildande nördigt med både video och artikel. Viste inte att det var SÅ stor skillnad på dem.

Desktop: AMD X2 4600+ X2 2.4GHz @ 2.7GHz + Zalman CNPS9500 |Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston HyperX 1024*4 400MHz DDR | Ati Powercolor x1950xt ViVo 256mb gddr3| 200GB Maxtor diamondMax 10 |Antec 182p | Silverpower 600w (SP-600A2C) | Windows Vista Ultimate | >>
Server: AMD 3200+ 2.2ghz |Asus A8N-SLI | Corsair 1024 400MHz DDR | Asus 6600 256mb |2x 200GB Maxtor diamond 10 + 1TB Samsung Spinpoint F1 |Corsair TX650w. | Mandriva Linux |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Nov 2013

Det skrivs om en video hit och dit, men ingen länk till denne.
Ja jag är kanske lite lat... Men men.

Intressant i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Fractal Design Define R4 -|- Asus Maximus VI Formula -|- Intel Core i7-4770K -|- Cooler Master V8 GTS -|- Corsair 16GB (2x8GB) Vengeance PRO -|- ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2 -|- Fractal Design Newton R3, 800W 80+ Platinum -|- Samsung 840 EVO 120GB (OS) -|- Samsung 840 EVO 250GB (Spel/Program) -|- ca 6TB Mekaniska diskar För allt annat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Edvin-89:

Det skrivs om en video hit och dit, men ingen länk till denne.
Ja jag är kanske lite lat... Men men.

Intressant i alla fall

Videon ligger överst i artikeln, både i desktop och mobil-läge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2002

Häftigt!
Det missas dock en liten detalj.
Röret är enorm mycket snabbare tack vare hög värmekonduktivitet OCH låg specifik värmekapacitet, men om vi skulle jämföra i det scenariot hur mycket kyla respektive rör tar upp så skulle inte skillnaden vara lika stor.
Kopparstaven* har mycket högre specifik värmekapacitet, vilket betyder att den absorberar väldigt mycket värmeenergi innan temeraturen stiger märkvärdigt. (edit: omvänt i detta fall, kyla den absorberar)
Men självklart är rören effektivare, men kanske inte så pass som videon påvisar.

Edit:rör/stav

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

När jag såg det första gången blev jag väldigt förvånad hur fort det gick för röret med vätska/gas i att ändra färg på pappret.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Intressant men det redovisas inte om det tas hänsyn till massan, han säger ju att det är en kopparstav och inte ett kopparrör och en stav har mer massa än ett rör vilket påverkar värmespridningen.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av SpaceMan:

Häftigt!
Det missas dock en liten detalj.
Röret är enorm mycket snabbare tack vare hög värmekonduktivitet OCH låg specifik värmekapacitet, men om vi skulle jämföra i det scenariot hur mycket kyla respektive rör tar upp så skulle inte skillnaden vara lika stor.
Kopparröret har mycket högre specifik värmekapacitet, vilket betyder att den absorberar väldigt mycket värmeenergi innan temeraturen stiger märkvärdigt. (edit: omvänt i detta fall, kyla den absorberar)
Men självklart är rören effektivare, men kanske inte så pass som videon påvisar.

Varför skulle kopparröret ha högre specifik värmekapacitet än värmeröret? Det är ju båda koppar plus/minus lite luft och vatten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Jämför de värmerören med kopparrör eller kopparstav? Ibland säger de copperrod och ibland copperpipe.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av PeanutPowerz:

Varför skulle kopparröret ha högre specifik värmekapacitet än värmeröret? Det är ju båda koppar plus/minus lite luft och vatten.

Främst pga den där luften. Betydligt mindre massa i röret, som till viss del vägs upp av fukten. Häller man lite vatten i en kastrull kokar den fortare än mycket vatten i samma kastrull, men inte pga ledningsförmågan.

Edit: nu förstår jag. Det är en stav koppar.

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av SpaceMan:

Främst pga den där luften. Betydligt mindre massa i röret, som till viss del vägs upp av fukten. Häller man lite vatten i en kastrull kokar den fortare än mycket vatten i samma kastrull, men inte pga ledningsförmågan.

Edit: nu förstår jag. Det är en stav koppar.

Då förstår jag ditt resonemang men du måste mena att värmekapacitet inte är densamma. Den specifika värmekapaciteten är densamma då det är materialberoende och uttryckt per kilogram.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av PeanutPowerz:

Då förstår jag ditt resonemang men du måste mena att värmekapacitet inte är densamma. Den specifika värmekapaciteten är densamma då det är materialberoende och uttryckt per kilogram.

Absolut. Värmekapaciteten på röret som helhet kontra den solida staven.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2008

jag trodde diamant var det snabbaste värmeledande material vi vet om??

e:
trodde man använde extremt renat ammoniak som fyllnadsvätska i heatpipes.. se på fan.

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Mar 2014

Har man någonsin diskat kylpastan av blocket på en towerkylare med hetvatten så vet man precis hur fort resten blir varmt.

Blev otroligt förvånad första gången

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Fluf:

[meme] Heatpipes - So hot right now[/meme]

Lite förvånad över att det var vatten i en del, trodde det var nån acetonliknande lösning i så gott som alla heatpipes.

Bra video

Problemet med aceton är att trycket ger sprickrisk redan vid 100 grader när en vanlig heatpipe med vatten klarar 150 grader, skillnaden i värmeledningsförmåga är också ganska försumbart när man börjar dra in faktorer som orientering.

offtopic:
Ett exempel där värmerör bara är PR är i mobiltelefoner, vanliga värmerör med vatten behöver ca 25W innan dom börjar ge effekt (över ren koppar) om dom ligger platt (annars krävs det bara runt 15 oavsett vatten eller aceton), här borde man istället använda normalpentan som börjar bli effektivt redan vid 5W, på mobiler är man ofta rädd för mer än 80 grader så det spelar inte lika stor roll att maximala temperaturen är runt 100 grader för både aceton och n-pentan.

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av The-Architect:

Videon ligger överst i artikeln, både i desktop och mobil-läge.

Du har rätt, mobilen tyckte att det skulle adblockas tydligen. Nu ser det ut som det ska

Fractal Design Define R4 -|- Asus Maximus VI Formula -|- Intel Core i7-4770K -|- Cooler Master V8 GTS -|- Corsair 16GB (2x8GB) Vengeance PRO -|- ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2 -|- Fractal Design Newton R3, 800W 80+ Platinum -|- Samsung 840 EVO 120GB (OS) -|- Samsung 840 EVO 250GB (Spel/Program) -|- ca 6TB Mekaniska diskar För allt annat.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Staden
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Selmalagerlöf:

jag trodde diamant var det snabbaste värmeledande material vi vet om??

Det stämmer säkert, men principen med detta är att värmen överförs på annat sätt än just ledning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Aug 2010
Citat:

Hade du redan koll på att det ligger till så här eller var videon en intressant nyhet?

Har tidigare hört förklaring av heatpipes funktion.
Men videon var bra för att illustrera det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av Hellowiener:

Det stämmer säkert, men principen med detta är att värmen överförs på annat sätt än just ledning.

jopp förstår det... dock så innan dom 5 första sekundrarna är över så säger han värmeledande material därav funderingarna jag hade. Att det är den mest effektiva konstruktionen som vi hittills har gjort är dock en annan femma än att det är Världens mest värmeledande material.

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Att det är den mest effektiva konstruktionen som vi hittills har gjort är dock en annan femma än att det är Världens mest värmeledande material.

Så lika bra att lägga ner planerna på att modda min NH-D15 med diamantrör, mao. Heatpipes funkar bättre!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av deltascu:

Så lika bra att lägga ner planerna på att modda min NH-D15 med diamantrör, mao. Heatpipes funkar bättre!

hahaha aa :), dock så hade coolhetsfaktorn varit 999/10 om du hade haft diamant heatpipes kontra koppar

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

hahaha aa :), dock så hade coolhetsfaktorn varit 999/10 om du hade haft diamant heatpipes kontra koppar

Diamant har en stor nackdel om det blir riktigt hett, det leder värme bäst av alla material men det består av kol och brinner lika bra som billigare kol, men man kunde ju ta en stor diamant och bearbeta den till en kylare men den kanske skulle bli för dyr och sälja dåligt

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av mrqaffe:

Diamant har en stor nackdel om det blir riktigt hett, det leder värme bäst av alla material men det består av kol och brinner lika bra som billigare kol, men man kunde ju ta en stor diamant och bearbeta den till en kylare men den kanske skulle bli för dyr och sälja dåligt

oh ja :). man hade nog fått millenniets bygge om man hade smiskat på en tower kylare utkarvad av diamant

"Resistance is futile."

- Georg Ohm