Höga GPU clockspeeds & temps med 0-2% usage i idle.

Permalänk
Medlem

Höga GPU clockspeeds & temps med 0-2% usage i idle.

Har haft mitt 1070 i ett år nu. Dock märkte jag nyligen då jag bytte till en 9700k, kraken x62, nytt mobo, ram etc att mitt grafikkort var hyfsat varmt. (ca 85c i overwatch, brukade ligga på runt 70-75 innan byte av proceccor etc.) Antar dock att jag inte kan göra något åt saken då en radiator i fronten som insug leder till varm luft till GPUn. Märker också att mitt 1070 hör höga clockspeeds i idle även om min usage ligger runt 1%. Någon som vet orsaken till detta och har en lösning?

Permalänk
Medlem

@Sajmen Vad har du för chassi och hur sitter övriga chassifläktar monterade?

Kan du sätta en fläkt i botten som hjälper till att skjuta in lite svalare luft till grafikkortet?
Har du rengjort chassit/grafikkortet från damm på sistone?
Tryckluft på bruk är ett bra sätt att blåsa bort damm som hamnar på kylflänsar och fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Håller med om att 85 grader är lite väl högt, framförallt om du har en tredjepartskylare. (Specificera gärna exakt modell av komponenterna för att få bättre hjälp i fortsättningen).
1. Blås rent grafikkortets kylflänsar med tryckluft
2. Strukturera om fläktarna för att optimera luftflöde i chassit
3. Byt kylpasta på grafikkortet
4. RMA

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Vad har du för energiläge på kortet i Nvidia kontrollpanel? Om det är "optimal prestanda" eller något liknande klockar det inte ner lika mycket när du inte använder kortet.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA