Permalänk

Skärmfråga och Biosfråga

Schenare!

Har en Asus Vivobook S13

i5-8250U / 8GB / 256GB SSD / GF MX150 / Win 10 / HDMI 2.0b om jag inte är ute o cyklar

2 saker:

Funderar på att köpa till en 144hz skärm men oklar om det är värt?
Läst mycket om att det är en myt med att HDMI inte pallar 144 HZ utan att de handlar snarare om en begränsning som är tillsatt av tillverkaren (speciellt för laptops), går den att plocka bort så att man kan kräma ut mer om man har en skärm som klarar det?. (original skärmen på laptopen 1080p @ 60hz). Ursäkta bristen i kunskap, därför jag söker råd här.

För det andra ser jag att BIOS (EZ 3?) är väldigt begränsad när man jämför med andra videos på youtube, dvs, det saknas del menyval och inställningar. Frågan lyder: går det att låsa upp dem där asus-restriktionerna? försökt uppdatera men det hjälpte inte .

Permalänk

Tror bara det är DVI-D och DP som klarar 144hz. Iallafall när jag testat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktoralsio:

Läst mycket om att det är en myt med att HDMI inte pallar 144 HZ utan att de handlar snarare om en begränsning som är tillsatt av tillverkaren (speciellt för laptops), går den att plocka bort så att man kan kräma ut mer om man har en skärm som klarar det?. (original skärmen på laptopen 1080p @ 60hz). Ursäkta bristen i kunskap, därför jag söker råd här.

Ja, det är en myt att HDMI inte klarar 144Hz, men det är en myt baserad på verkligheten så att säga. Många skärmar och laptops, särskilt lite äldre modeller, är ofta begränsade till 1080p@60Hz via HDMI, vilket fått många att felaktigt tro att HDMI har någon sorts inbyggd begränsning på 60Hz. Men det handlar då om att HDMI-kretsarna som tillverkarna använt inte klarar mer än så, och det är då en begränsning i hårdvaran som inte går att gå runt.

Frågan är dock vilken version av HDMI din laptop egentligen har. Asus säger bara att den har en HDMI-utgång utan att nämna några andra detaljer, vilket nästan alltid brukar innebära att det är en HDMI 1.4-utgång (tillverkarna brukar vara noga med att påpeka när produkter har HDMI 2.0), och jag kan inte hitta någon annan källa som säger något annat. Sen är nästa fråga vad HDMI-utgången faktiskt klarar, för versionen talar egentligen inte om vilken bandbredd som tillverkaren valt att implementera.

Det mest troliga skulle jag säga är att det är en HDMI 1.4-utgång som klarar en pixelklocka på 300 MHz (HDMI 1.4 kan vara upp till 340 MHz, men 300 MHz är en väldigt vanlig begränsning). I så fall klarar den inte 1080p@144Hz, men 1080p@120Hz ska fungera. Det gäller då bara att välja en skärm som också klarar 1080p@120Hz via HDMI. Det finns en del såna skärmar på marknaden, men det kan krävas en del detektivarbete för att klura ut vilka skärmar som klarar mer än 60Hz.

Om datorn däremot har HDMI 2.0 så har du större möjligheter, men jag tvivlar som sagt på att den har det.

Skrivet av viktoralsio:

För det andra ser jag att BIOS (EZ 3?) är väldigt begränsad när man jämför med andra videos på youtube, dvs, det saknas del menyval och inställningar. Frågan lyder: går det att låsa upp dem där asus-restriktionerna? försökt uppdatera men det hjälpte inte .

Var det samma datormodell du jämförde med? BIOS på laptops brukar ofta vara väldigt begränsade när det gäller inställningar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av perost:

Frågan är dock vilken version av HDMI din laptop egentligen har. Asus säger bara att den har en HDMI-utgång utan att nämna några andra detaljer, vilket nästan alltid brukar innebära att det är en HDMI 1.4-utgång, och jag kan inte hitta någon annan källa som säger något annat. Sen är nästa fråga vad HDMI-utgången faktiskt klarar, för versionen talar egentligen inte om vilken bandbredd som tillverkaren valt att implementera.

Det mest troliga skulle jag säga är att det är en HDMI 1.4-utgång som klarar en pixelklocka på 300 MHz (HDMI 1.4 kan vara upp till 340 MHz, men 300 MHz är en väldigt vanlig begränsning). I så fall klarar den inte 1080p@144Hz, men 1080p@120Hz ska fungera. Det gäller då bara att välja en skärm som också klarar 1080p@120Hz via HDMI. Det finns en del såna skärmar på marknaden, men det kan krävas en del detektivarbete för att klura ut vilka skärmar som klarar mer än 60Hz.

Om datorn däremot har HDMI 2.0 så har du större möjligheter, men jag tvivlar som sagt på att den har det.

Det finns, som du antyder med det fetmarkerade, inga "HDMI 1.4-utgångar" (eller 2.0 för den delen), även om tillverkarna gärna vill att man ska tro det. Det är såvitt jag vet inte ens tillåtet enligt HDMI-licensen att påstå att en produkt "har" en viss "HDMI-version". Men som vanligt är det lite mer komplicerat än så i verkligheten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Tusen tack för förklaringen och svaren!

Hade en highspeed guldpläterad sladd som ja kopplat ihop mellan laptop och tv. Jag köpte en ny tv ifjol som har 120hz. Det gick att få 1080p@120hz alt 4k@30hz om jag stängde av laptop-skärmen och hade endast bildskärm 2.

Vilket ledde till upptäckten: Jag har HDMI 1.4 = 1080p@144hz // 4k@30hz

Vad tror ni, är en 144 Hz skärm värt att köpa? Tänker om 1-2 år ändå övergå till stationär. Har inte plats (eller sambons godkännande😂) riktigt än.

Angående biosen; yes samma dator, tror inte att det går att komma runt va?