Permalänk
Medlem

Inget internet till tv eller ps4

Hejsan, skulle behöva lite hjälp för jag håller på att bli tokig här hemma! för lite mer än en månad sen köpte jag en ny router en Asus 4G-AC53U. kopplade in det som vanligt och allt fungerade skitbra tills bara 2-3 dagar efter jag kopplat upp det. Plötsligt fungerade inga appar på min tv och jag kunde inte lira online på ps4an eller använda playstation network, Min tv är en Samsung UE55NU7475U och även internet till den började strula 2-3 dagar efter jag kopplat upp det!
får fel meddelande om att det går inte att ansluta till Samsung servern fast det står att min tv är ansluten till routern så får den konstigt nog inget internet. Internet på datorn fungerar utan problem samt WI-FI till mobilerna. Har kontaktat Samsung och dom försökt hjälpa mig utan resultat och sedan hänvisat till Asus, har ringt deras kundtjänst och pratat med flera olika men dom kan inte heller, utan har skickat mitt ärende "högre upp".
Ringde senast idag och fick snacka med en som tyckte jag skulle prova att portvidarebefodra men förstår inte mig på hur man gör detta, inte så kunnig när det kommer till att ändra och dona i routern.
har inte kunnat kolla på tv i snart över 1,5 månad och orkar heller inte bara sitta och vänta på att någon "högre upp" ska lösa detta till mig för det tar väldigt långtid!
måste ju vara något som blockar eller stänger ute min tv och ps4a?

tack på förhand!

fel stavat
Permalänk
Medlem

@Golmix: Hur är TVn och PS4 kopplat till routern? Är dom kopplade med kabel? Testa med annan kabel.
Har du kollat inställningarna i TVn och PS4, att dom ska få en IP adress av routern (DHCP)?

Dom bör dyka upp i routern om den ger dom en IP adress.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@Lembritt: allt körs trådlöst sen jag fick hem routern, fungerade som sagt kanon första 2-3 dagarna!
har provat att koppla Lan till tvn men gav inget resultat

Permalänk
Medlem

@Golmix:
Om du har uppgraderat fw i routern så kan konstiga saker hända.
Ibland kan en fabriksåterställning hjälpa.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Prelatur: Har inte uppdaterat det för inte funnits några uppdateringar sen jag fick den, men har provat att fabrikåterställa den ändå, utan resultat.

Permalänk
Medlem

Du ska prata med din internet leverantör, inte samsung eller asus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

@SectionX2: fast att internet fungerar till både min dator och mobiler?
känns som om det skulle vara fel på det med ifall det va Telenor eller?

Permalänk
Medlem

Du har ändrat lösenord för både webgränsnittet och wifi från standard?

Kontrollera som prelatur sa, gå in på ps4an och titta igenom nätverksinställningarna.
Testa koppla ifrån och återkoppla och därefter på nytt skriv in lösen för wifi.
Se till att dhcp tilldelar ip adresser till bl.a. ps4an.

Permalänk
Medlem

@HappyPie: har inte ändrat något lösenord, allt är standard från när jag fick det?

Permalänk
Medlem

@Golmix:
Om du kollar på enheterna, som det fungerar på, en med kabel och en med wifi ( vad får du för ip på den? start-> i sökrutan skriv: cmd och enter. Sen i kommandotolken skriver du: ipconfig /all och postar det här.

Sen kan du kolla på en enhet det inte fungerar på. Bör få ut samma info under nätverkinställningar->infor/status på ex tvn.
det som jag vill veta är ip, nätmask, gateway och dnser.

Edit: Logga gärna in på routern och kolla infon där under lan/inställningar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@Golmix: angående lösen, bör alltid ändra lösen från standard och inga "enkla" heller helst.
hör av dig efter du har testat det som har skrivits i tråden

Permalänk
Medlem

@fragwolf: kan man inte bli hackad ifall jag lägger ut allt det som kommer upp i kommandotolken??
vill inte råka ut för det ju ;D

Permalänk
Medlem

@Golmix:
Nej. Det är i regel bara interna ip men om det är ett externt så kommer det bytas inom kort. Såvida du inte är företagare och betalar för ett fast ip.

Orsaken var bara att jag ville se om det var ett lokalt eller wan ip du hade fått som kan förklara dina problem delvis. Samt kolla dina dnser.

EDIT: När det inte fungerar på en enhet prova att surfa till: https://172.217.22.163 acceptera (sidan går till www.google.se) men certet är på www.google.se därför får du varningen. Om det fungerar så är det dns problem. Om det inte fungerar så är det något mer grundläggande.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Samma problem som trådskaparen. Har två tv-apparater i mitt fritidshus. Kör nätverket mobilt via en Huawei-router. Har fungerat flera år men plötsligt för en vecka sedan så la bägge tv-apparaterna av gällande streaming. Den ena en LG och den andra en Samsung. Datorer, iPad och två mobiler fungerar hur bra som helst att surfa med. Kör allt via WiFi. Får upp ett meddelande att tv:n är uppkopplad mot nätverket men inget internet. De får tilldelat ett ip och dns stämmer. Ser helt ok ut när jag loggar in på routern. Bägge tv lägger av samtidigt efter att ha fungerat problemfritt i 2-3 år. Någon som har tips om lösning.