Linux Mint, fixar den vanliga filer o så?

Permalänk

ok, ska kolla nu, har tid, jo jag provade VLC som redan fanns i Linux Mint,....

dock börjar de redan strula, har haft datorn avstängd sedan sist, nu när jag startar den så säger den problem med hårdvaran, Nvidia grafiken, installerade ju sist den rekomenderade i drivrutinshatnteraren... jaja.... ska försöka välja den igen och starta om..

hur kan de gå in fint första gången med 4-5 omstarter, och en dag senare EJ acceptera den?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

paketåtgärden misslyckades ,,,, usch va tråkigt, nu kan jag inte ha nvidia grafik drivers heller, skummt...

Vad gör jag nu...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

näää, ger upp för nu, tråkigt, finns bara 640x480 i grafiken att välja nu, går inte att få in Nvidia driver , de som finns i listan ......

Jag måste bara få in ett par Nvida grafik drivisar på nåt sätt, hojta till hur jag ska göra, så ger jag det en chans till..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

för mycket strul, ser inte min andra hårddisk ibland heller, startar jag VLC så hittar jag inte hårddiken där jag har mina filer heller, finns bara dator och en mapp till.

Nu när jag startade om datorn hoppa bilden tillbaks till 1920x1180 igen....

Känns välidigt ostabilt/buggigt..

Sen kan jag inte trycka på min pekplatta heller så det fungerar som vänsterklick på en mus, har ju en logitech 400 trådlös tangentbord med pekplatta, den är ju ganska populär och borde funka..

Redan nu känner jag att det är för mycket som strular och buggar..

Slänger nog in popOS nu...

tråkigt då de kändes ok igår..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Tack, jag gör detta till 90% enbart för våra win 7 datororer börjar kännas osäkre iomed avsaknaden av uppdateringar sedan igår...

men hur är det egentligen, om man loggar in på mina vårdsidor och SEb , Swedbank och liknande sidor, och använder sig av Mobilt BankID, är inte säkerheten för inlogg säker iomed man använder mobil för att logga in, även om nu Win 7 skulle sakna senaste säkerhetuppdateringarna, tänker typ månader framåt i tiden?

Är jag mer säker med nyinstallerat Linus OS fullt uppdaterat och göra bankärenden och betsällningar online VS Win 7 om 3-4 månader med inlogg via Mobilt BankID?

Du kan använda mobilt bank-id eller dosa utan sladd.
Bankid på fil fungerar inte på linux längre då de tagit bort supporten för det.

Måste du ha bankid på fil så kan du ha tex virtualbox med win10 på som endast används till detta.

Permalänk

så, då är installation av popOS på gång

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Standardvideospelaren har jag för mig är väldigt simpel, så om du vill ha något mer användbart så är vlc att rekommendera. Bör hittas lätt i Software Manager. Om inte så kan du behöva aktivera fler av standardförråden som följer med. De har namn som "Universe" och "Multiverse" repository. Borde gå att ställa in i inställningar för Software Manager som nås från verktygsfältet. Ser du inget verktygsfält tryck "Alt" en gång så brukar det titta fram.

Själv har jag mest använt xine, vlc och mplayer. Numera mest mplayer.

Mplayer har är "command line" men har många bra funktioner, en är att tex expandera videon så att textremsor hamnar utanför bilden. Kör exvis denna kommandofil för en 720p video:

#!/bin/bash
#echo Playing $1
mplayer -fs -vf expand=0:-160:0:0 $1 $2