Permalänk

Ingen bild/Omstart Cykel

Hejsan!

När jag bytte chassi i förra veckan så uppgraderade jag samtidigt ram men sedan när jag startade datorn så fick jag ingen bild och grafikkortets fläktar snurrade inte, trodde därned det var mitt grafikkort det var fel på men testade sedan datorn med ett GT 640, fick ingen bild då heller heller men kortets fläktar snurrade. Detta kortet krävde däremot ingen extra ström så testade med ett gammalt nvidia geforce kort som en kompis hade liggandes som jag tyvärr inte vet modellen på, detta kortet krävde en 6-pin connector men fläktarna startade fint men fortfarande ingen bild. En kompis testade sedan mitt vanliga grafikkort och det fungerade fint i hans system. Då testade jag att starta datorn utan grafikkort och utan de nya ram-stickorna och koppla bild sladden direkt till moderkortet i alla bilduttag men fortfarande samma resultat. Sedan när jag testade att starta datorn idag så hamnade jag i en omstart cykel, det jag menar med dethär är att datorn startar en väldigt kort stund(fortfarande ingen bild) alla fläktar går igång osv men bara i någon sekund för sedan stängas av och startas igen och håller sedan på så tills jag stänger av datorn.

Värt att notera är att jag inte hade esd band när jag förflyttade delarna men befann mig på trägolv och rörde element regelbundet. Vill även nämna att jag inte kunde få ner klippen som håller ner grafikkortet i PCI-E slot mer än en liten bit med mitt orginella grafikkort så fick då använda skruvmejsel för att få ut kortet och då slant jag och slog till moderkortet med skruvmejslen.

Av dessa anledningar tror jag att det är mitt moderkort som är paj men vill veta vad ni tror och om ni vet något vis jag kan testa vad som är fel eller om det är något vis jag kan felsöka datorn.

Har ni frågor eller om något är oklarart så är det bara att fråga på, all hjälp uppskattas, tack på förhand½

Mitt system:
Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 4790K
Processorkylare: Corsair h45
Moderkort: MSI b85m-e45
Minne: 4x4GB/2x4GB Corsair Vengeance 1600Mhz
Grafikkort: r9 389x Sapphire Nitro/GT 640
Hårddisk: Kingston 512GB SSD samt 1TB HDD
Nätaggregat:Corsair 500 W
Övrig kylning: 1x120mm insug
Övriga komponenter: Nätverkskort
Temperaturer: Ingen Koll

Permalänk
Medlem

@Fermskogarn: Bygg om datorn. Ta loss och sätta tillbaka har fixat många konstiga fel trots att man aldrig hittade orsaken. Räcker INTE att bara titta och känna.

Om du ser/hör på fläktarna att felet är kvar så struntar du i bild (grafikkort) och Windows tills du hittat felet (fläktar snurrar normalt). Du behöver bara 4 delar just nu.

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg

Ta ut allt ur chassit. Moderkortet läggs på något som inte leder ström. Ofta använder man kartong som moderkort kom med. Om du senare testar med grafikkort så ska du vara uppmärksam på att bakplåten går en bit nedanför moderkortet så ha den sidan vid kanten av kartongen.

Alla kablar som går från chassit till moderkortet kan du ta bort. Power SW knappen/kabeln som startar datorn kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metallpiggarna på moderkortet. På det sättet testas också om Power SW var trasig, satt på fel plats mm.

Hela namnet på ditt Corsair 500W nätagg kan vara bara att veta.

Minnen och platsen den satt på kan orsaka fel. Testa 1 minne och i alla platser. Upprepa testet med nästa minnen tills du gått igenom alla innan du eventuellt testar med flera samtidigt.

Nollställ bios. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Glöm inte att ta bort strömkabeln. Ibland behövde något mer tas bort. Tex behövde någon ta bort en trasig mus och nollställa innan datorn startade normalt igen.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

@Fermskogarn: Bygg om datorn. Ta loss och sätta tillbaka har fixat många konstiga fel trots att man aldrig hittade orsaken. Räcker INTE att bara titta och känna.

Om du ser/hör på fläktarna att felet är kvar så struntar du i bild (grafikkort) och Windows tills du hittat felet (fläktar snurrar normalt). Du behöver bara 4 delar just nu.

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg

Ta ut allt ur chassit. Moderkortet läggs på något som inte leder ström. Ofta använder man kartong som moderkort kom med. Om du senare testar med grafikkort så ska du vara uppmärksam på att bakplåten går en bit nedanför moderkortet så ha den sidan vid kanten av kartongen.

Alla kablar som går från chassit till moderkortet kan du ta bort. Power SW knappen/kabeln som startar datorn kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metallpiggarna på moderkortet. På det sättet testas också om Power SW var trasig, satt på fel plats mm.

Hela namnet på ditt Corsair 500W nätagg kan vara bara att veta.

Minnen och platsen den satt på kan orsaka fel. Testa 1 minne och i alla platser. Upprepa testet med nästa minnen tills du gått igenom alla innan du eventuellt testar med flera samtidigt.

Nollställ bios. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Glöm inte att ta bort strömkabeln. Ibland behövde något mer tas bort. Tex behövde någon ta bort en trasig mus och nollställa innan datorn startade normalt igen.

Okej, tack så mycket för hjälpen, vet just nu inte exakt vilket nätaggregat det är jag har men ska ta reda på det och sen testa alla tips du gav mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av panpo98:

@Fermskogarn: Bygg om datorn. Ta loss och sätta tillbaka har fixat många konstiga fel trots att man aldrig hittade orsaken. Räcker INTE att bara titta och känna.

Om du ser/hör på fläktarna att felet är kvar så struntar du i bild (grafikkort) och Windows tills du hittat felet (fläktar snurrar normalt). Du behöver bara 4 delar just nu.

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg

Ta ut allt ur chassit. Moderkortet läggs på något som inte leder ström. Ofta använder man kartong som moderkort kom med. Om du senare testar med grafikkort så ska du vara uppmärksam på att bakplåten går en bit nedanför moderkortet så ha den sidan vid kanten av kartongen.

Alla kablar som går från chassit till moderkortet kan du ta bort. Power SW knappen/kabeln som startar datorn kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metallpiggarna på moderkortet. På det sättet testas också om Power SW var trasig, satt på fel plats mm.

Hela namnet på ditt Corsair 500W nätagg kan vara bara att veta.

Minnen och platsen den satt på kan orsaka fel. Testa 1 minne och i alla platser. Upprepa testet med nästa minnen tills du gått igenom alla innan du eventuellt testar med flera samtidigt.

Nollställ bios. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Glöm inte att ta bort strömkabeln. Ibland behövde något mer tas bort. Tex behövde någon ta bort en trasig mus och nollställa innan datorn startade normalt igen.

Skrivet av Fermskogarn:

Okej, tack så mycket för hjälpen, vet just nu inte exakt vilket nätaggregat det är jag har men ska ta reda på det och sen testa alla tips du gav mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Hej igen!
Testade nyss att plocka ur datorn ur chassit, sätta ihop den med endast kylare, processor, moderkort, ram och nätaggregat men den vill inu inte starta varken med tricket som du beskrev med en skruvmejsel eller genom chassits power switch (drog sladden från chassit till moderkortet medans jag hade moderkortet liggandes på sin låda.. Det enda som är kopplat till moderkortet är processor, processor kylare, ram samt en 4-pin connector och en 24-pin connector. Det är det enda som det står att man MÅSTE koppla in enligt moderkortsmanualen men som sagt vill den inte ens starta, har inte testat att nollställa bios ännu men känns inte som att det kommer ge resultat men ska testa det senare. Om det inte fungerar och du/någon annan inte har fler tips så är blir det nog att lämna in på reperation eller köpa nytt för min del! Tack för hjälpen jag fått än så länge trots att den inte gett resultat!

Kollade förresten även upp nätaggregatet och det är ett Cooler Master b500 v2 https://www.komplett.se/product/818994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fermskogarn:

Värt att notera är att jag inte hade esd band när jag förflyttade delarna men befann mig på trägolv och rörde element regelbundet. Vill även nämna att jag inte kunde få ner klippen som håller ner grafikkortet i PCI-E slot mer än en liten bit med mitt orginella grafikkort så fick då använda skruvmejsel för att få ut kortet och då slant jag och slog till moderkortet med skruvmejslen.

När du har moderkortet ur datorlådan, INSPEKTERA ytan visuellt där du tror att du slant med skruvmejseln.
Finns det väldigt tydliga skador, så vet du redan vad problemet är.

Permalänk
Skrivet av Viita:

När du har moderkortet ur datorlådan, INSPEKTERA ytan visuellt där du tror att du slant med skruvmejseln.
Finns det väldigt tydliga skador, så vet du redan vad problemet är.

Hej, tack som fan för all hjälp, ingen skada på moderkortet och när jag letade efter bios reset i manualen hittade jag "Clear CMOS Jumper" ingen aning om det är samma sak men körde det och nu bootade det till bios med skruvmejsel tricket👍
Tack igen för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com