Word-filer blir skrivskyddade efter att datorn gått ner i viloläge

Permalänk

Word-filer blir skrivskyddade efter att datorn gått ner i viloläge

Hej!

Om jag öppnar en word-fil som jag har ligger på en nätverksdisk och datorn går ner i viloläge så kommer filen när jag kommer tillbaka från viloläget att vara skrivskyddad. Det är andra som jobbar med andra wordfiler på samma nätverksdisk som inte har detta problemet utan det ser ut att bara yttra sig för mig.

Jag kör windows 10.

Vad kan detta bero på?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik-ekblad:

Hej!

Om jag öppnar en word-fil som jag har ligger på en nätverksdisk och datorn går ner i viloläge så kommer filen när jag kommer tillbaka från viloläget att vara skrivskyddad. Det är andra som jobbar med andra wordfiler på samma nätverksdisk som inte har detta problemet utan det ser ut att bara yttra sig för mig.

Jag kör windows 10.

Vad kan detta bero på?

Tack!

Menar du andra som jobbar på andra filer som inte behöver uppge lösenord?
Är det Word som ber om lösenordet och isåfall är det även likaså för andra användarna som använder samma fil?

Är det ett SMB-share över Windows-enheter eller är det någon annorlunda miljö?

Har du läsrättigheter till den mappen isf?

Menar du att det blev lösenordsskyddat efter att datorn gick i viloläge?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

@freddyfresh:

Hej Freddyfresh!

Den frågar inte efter lösenord men jag måste göra en spara som för att spara filen och det står att filen är skrivskyddad högst upp i programfönstret.

Inga filer på nätverksdisken är lösenordsskyddade eller sparas i regel som skrivskyddade filer. Det är en shared network drive som används som kan kommas åt via lokalt nätverk eller VPN. Behörighetsstyrt via ett centralt AD i Azure.

När jag öppnar en fil så fungerar det som vanligt, men om jag går och fikar och datorn har kommit ner i viloläge så står det "skrivskyddad version" i programfönstret och jag måste göra en Spara som för att kunna spara filen.

Tack!
Erik

Permalänk
Medlem

1. I Word, gå in i Arkiv > Alternativ > Säkerhetscenter > Betrodda platser, kolla om du har ditt SMB-share där. Testa annars lägga till platsen och ticka i "Undermappar till den här platsen är också betrodda". Om det inte hjälpte, radera den istället för att låta den vara kvar.

Detta bör inte vara ett problem eftersom du kan öppna filen initialt utan att skyddat version kommer upp. Jag tror mer på nummer 2, 3 eller 4.

2. Du bör annars kunna testa ticka ur checkboxarna under Arkiv > Alternativ > Säkerhetscenter > Skyddad vy, det är möjligen härifrån som den anser att filen är "osäker". Om det inte hjälpa att bocka ur alla, bocka i dem igen.

3. Det kan bero på att din dator går in i strömsparläge och därigenom tappar nätverkskontakten medan du har dokumentet öppet. Du kan testa aktivera Hög prestanda istället: Högerklicka på Windows-knappen nere i vänster > Energialternativ > Fler energiinställningar ( länk i nya rutan på höger sida ) > Bocka i Hög prestanda.

Blir det skillnad om du stänger dokumentet, låter datorn "somna" och sen öppnar filen igen? För jag gissar att du inte har det här problemet med dina lokala filer, eller sparar du bara i ditt SMB-share? Det låter som en rimlig anledning nämligen att felet bör uppstå för att nätverket kopplat bort sig och du inte längre har tillgång till SMB-share eftersom den borde pekas med en UNC-path mot en server som du ansluter till över nätverket.

4. Testa stäng av strömsparläge. Sätt den till aldrig, testa låsa datorn själv, kom tillbaka och se om felet är tillbaka.

En annan utväg kan vara att köra en reparation på ditt Office-paket. Kör ni förövrigt 2013, 2016 eller 2019?
Kör du ett anti-virus på din dator? Vilken isåfall?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40