Permalänk

DVI-D till displayport?

Nu är det så att en polare till mig har köpt en ny dator och han upptäckte att grafikkortet inte har någon dvi-d port och hans skärm inte har någon displayport port, så problemet är då att han behöver en displayport till dvi-d kabel som kan stöda 144hz vid 1080p, finns det någon sån eller måste man köpa en ny skärm för att lösa det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leopringelchips:

Nu är det så att en polare till mig har köpt en ny dator och han upptäckte att grafikkortet inte har någon dvi-d port och hans skärm inte har någon displayport port, så problemet är då att han behöver en displayport till dvi-d kabel som kan stöda 144hz vid 1080p, finns det någon sån eller måste man köpa en ny skärm för att lösa det?

Det korta svaret är att han får skaffa ny skärm. Läs här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1536875-144-hz-nar-dvi...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jobbigt med DP-DVI. Har skärmen HDMI ingång som klarar 144Hz?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Det korta svaret är att den bästa lösningen är att köpa en ny skärm.

Det långa svaret är att för att få det att fungera så krävs en aktiv adapter som klarar av att konvertera 1920x1080@144Hz Dual-Link DVI till Displayport. Dessa finns men kostar nästan lika mycket som en ny skärm, och fungerar inte alltid felfritt.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

@Shrudder: Vet du var man kan få tag på en sådan adapter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av julianooz:

Vet du var man kan få tag på en sådan adapter?

Det finns denna konverterare, det är väl i stort sett den enda som för tillfället finns tillgänglig i svenska butiker ser det ut som.

Permalänk

@perost: ajdå, det var lite dyrare än vad jag hoppats på. Får helt enkelt sälja nuvarande skärmen eller grafikkortet istället.
Tack

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av julianooz:

@perost: ajdå, det var lite dyrare än vad jag hoppats på. Får helt enkelt sälja nuvarande skärmen eller grafikkortet istället.
Tack

DVI är en utgående standard, det är få grafikkort som har dem över huvudet taget, och färre blir det.

Mitt råd är att köra på med 60Hz tills det finns ekonomi att uppgradera till en moderna skärm. Kanske behålla den gamla som sekundär?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

@Fluf: Ja det kanske är det smartare alternativet. Acer GN246HL är min huvudskärm och G246HL är min sekundära just nu. Blev så då de estetiskt ser exakt likadana ut.

Så endera sälja av den med 144hz för att sen uppgradera eller behålla den och köra 3 skärmar när tillfälle ges att uppgradera.
Kan det vara något värde i Acer GN246HL nu tror du?

Permalänk
Rekordmedlem

Lagra skärmarna och använd dem till ett retrobygge om 10 år.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av julianooz:

@Fluf: Ja det kanske är det smartare alternativet. Acer GN246HL är min huvudskärm och G246HL är min sekundära just nu. Blev så då de estetiskt ser exakt likadana ut.

Så endera sälja av den med 144hz för att sen uppgradera eller behålla den och köra 3 skärmar när tillfälle ges att uppgradera.
Kan det vara något värde i Acer GN246HL nu tror du?

Man kan kanske få 500-1000 om den är i gott skick och man hittar rätt köpare skulle jag gissa. Lika bra att behålla, men det är upp till dig. Rätt som det är är det nån polare eller släkting som behöver en enklare gamingskärm.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI