Bredband2 / MKB-net mycket udda problem (blockering av utgående trafik på enskilda enheter)

Permalänk
Medlem

Bredband2 / MKB-net mycket udda problem (blockering av utgående trafik på enskilda enheter)

Tar en chans att någon här kan komma med input men risk för att det kommer bli mycket text, skall försöka strukturera upp det så man kan få grepp om problemet.

Bor i MKB lgh (Malmö) och är ansluten via deras stadsnät (MKB-net), internet leverantör har jag valt Bredband2.
Mitt interna nätverk består av router (EdgeRouter-X) och 3 asus AP (routers som är konfade som AP)

Anslutna enheter är:

  • TV - Samsung Q6 smart TV - ansluter med kabel direkt till router

  • PC1 - windows 10 - ansluter med kabel via AP

  • PC2 - windows 10 - ansluter med kabel via AP

  • Samsung S10e - android 10 - ansluter med wifi via AP

  • Xiaomi med android 8 eller 9 - ansluter med wifi via AP

  • Samsung S8 - android 9 - ansluter med wifi via AP

  • Iphone 11 pro - ansluter med wifi via AP

Problemet är då att TV och samtliga android mobiler inte får någon upload när dom är anslutna via wifi, PC och iphone är det inga problem med.
Problemet upptäcktes när mobilt bankID (S10e) inte fungerade och mobilen var ansluten via wifi, via mobilnätet inga problem.
TV problemet är att netflix och c-more apparna inte kan ansluta.
Ingen av dom 2 PC har något problem.

Felsökningen som är gjord är följande.
Bredbandskollen via app och webbläsare på samtliga mobiler + TV (TV endast webbläsare), resultat ingen upload på android och TV men iphone funkar korrekt.
Speedtest (länk) via webbläsare på android + TV, resultat ingen upload.
MKB-net (länk) intern speedtest via webbläsare på android + TV, resultat inga problem. Detta testet fungerar bara om man är ansluten till MKB's stadsnät då testserver finns inom MKB-net.
Har även testat netflix app på S10e som då inte fungerar bakom mitt wifi men fungerar korrekt på mobilnätet.

För att utesluta egen utrustning har jag anslutit TV'n direkt till nätet och gjort samma tester igen på Bredbandskollen och Speedtest, resultaten blev dom samma som när den var ansluten till routern samt att netflix fortfarande inte fungerar.

S10e är även testad på andra wifi nätverk som ligger utanför MKB-net (1 av dessa har BB2 som isp) och fungerar utan problem där samt har inga problem över mobilnätet.

Min egen slutsats blir då att egna enheter fungerar som dom skall, anslutningen till stadsnätet (MKB-net) fungerar som den skall.
Däremot när "signalen" lämnas över till BB2 sker där någon blockering av dessa enheters upload (utgående trafik).
Dom blockerade enheterna är alltså Android telefoner + Samsung smart TV.

Är där någon som varit med om liknande eller har någon input vad problemet kan vara?
Har under dagen gjort en felanmälan till BB2 som jag inte fått svar på.

Edit: Kan även lägga till att allt har fungerat på denna utrustningen tidigare (förra veckan med säkerhet) och inga ändringar är gjorda.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Hej. Skapade ett konto för att kunna dela med mig av min mycket snarlikna historia. Bor hos MKB med BB2 som ISP och har sen igår eftermiddag/kväll problem med att nå vissa tjänster. Den mest slående är att jag från alla mina enheter i nätverket inte kan få mäta någon uppladdningshastighet men det ändå går bra att ladda upp med hög hastighet via vissa tjänster. Testade till exempel att spela upp till min Plex klient på mobilen ansluten till mobilnätet och det strömmade i full HD, testade uppladdning från min linux pc till wetransfer och maxade ut 100 mbit upp, men mäter jag mot bredbandskollen så hänger sig mätningen utan någon upload alls...

Här är en skärmdump på hur jag först försöker göra en speedtest mätning, WAN har max nedladdning men ingen efterföljande uppladdning, vilket sen följs av en uppladdning via Wetransfer något senare där man ser att nätverket överför vid full hastighet:
*raderat icke fungerande länk*

Mäter jag däremot mot MKBs egen hastighetstestare på http://app.netrounds.com/mkbnet/speeså får jag perfekt 100/100. Problemet måste ligga hos bredband2/MKBnet. Har haft ett serviceärende igång under dagen utan att få någon vettig respons. Ska skicka ett uppdateringsmail om att jag inte är ensam, samt en skärmdump från mätning mot MKBnet.

Skönt att inte vara ensam i att uppleva problemet! Jag provar att skicka PM med min adress så kan vi kanske samordna vår felsökningskampanj mot MKB?

Permalänk
Medlem

@SigLinJo: Tack för ditt svar och jag delar din uppfattning om att felet ligger antingen hos MKB-net eller ännu sannolikare hos BB2.
Jag märker också att vissa tjänster går igenom t.ex. google photo, google drive och one drive som laddar upp bilder och filer från mobilen till molnet.

När jag gjorde felanmälan idag så hade dom en liknande sen tidigare, troligen inte du eftersom det rörde sig om netflix samt cmore appar som inte fick anslutning.

BTW så syns inte din dump, troligen kräver länken inloggning.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Länken syns inte eftersom bilden är på min server, och är tydligen inte åtkomlig för tillfället. Fungerar när jag är på wifi med mobilen men inte när jag ansluter via mobilnätet. Vad brukar man använda här på forumet för att lägga till bilder? Finns det någon rekommenderad bildhosting site?

En intressant och underlig förutsättning är att jag kan komma åt mitt nextcloud utifrån via mobilappen men inte via Chrome i mobilen. Fungerar utmärkt när jag är på wifi dock... Normalt fungerade allt till för någon dag sedan, har haft tjänsterna igång i många år utan problem innan.

Uppdaterar här om jag hör något mer från BB2 som är av intresse.

Permalänk
Medlem

@SigLinJo: Pratade med BB2 idag och uppdaterade info med att TV hade samma beteende när den var direktansluten till nätet, detta utesluter ju att min router är problemet.

Märkte även att vissa appar på TV'n går att starta om man inte är inloggad, när man sedan loggar in så kommer problemet eller om den startas med auto login.

Så det man kan se är att viss typ av trafik från viss typ av enhet blockeras och då kan man börja spekulera i om det har med certifikat eller kryptering att göra, tyvärr kan jag dom sakerna för dåligt.

Imgur är väl en vanlig tjänst för bilduppladdning som används på forumet.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Jag har också ringt BB2 och fått dem att skicka mitt ärende till tekniker. Upptäckte att min säkerhetskopiering av servern till en offsite server slutade fungera någon gång mellan 06:00 och 06:15 i onsdags så det tycker jag tyder på att de gjort någon typ av förändring i deras utrustning som påverkar oss, det är ju en tid man kan tänka sig att ett underhållsskript kan ha uppdaterat någonting och haft sönder någon funktion?

Här är bilden på imgur:

Dyker den upp i mitt första avar också så är det ett tecken på att min anslutning fungerar igen

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Hittade något till som är intressant. Testade att ansluta genom mitt hemnätverk men med en VPN tunnel och då verkar det fungera som det ska, så är helt klart något i BB2s brandväggar eller dylikt som är felinställt! Så tips för att få det att fungera tills de löst problemet är att köra routern via en VPN. Ska se om jag kan lösa mina problem så...

Permalänk
Medlem

@SigLinJo: Låter bra, gissar att du redan informerat BB2 om det också.
Själv känner jag inte för att mecka med att sätta upp en VPN på min Edgerouter eftersom min vanliga dator inte är påverkad och telefonen kan jag enkelt lägga över på mobilnätet.
På TV'n får jag klara mig utan netflix tills dom löst problemet.

Permalänk
Medlem

Sitter med Bahnhof och bor ochså hos Mkb upplever inga problem alls.
Hoppas att ni får igång det hela

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Sitter med Bahnhof och bor ochså hos Mkb upplever inga problem alls.
Hoppas att ni får igång det hela

Tack för info, det gör att vi kan utesluta MKB-net helt och konstatera att det är BB2 som äger problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tack för info, det gör att vi kan utesluta MKB-net helt och konstatera att det är BB2 som äger problemet.

Hallo!
Precis min tanke.

Mkb net ( 040-313 500 ) har en support som jag gillar att tala med vid problem han heter Stefan, service minded och vet vad han pratar om, nu är det rätt länge sedan jag behövde något så hoppas att han är kvar.
Lycka Till/b_å

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Tog det som en möjlighet att lära mig mer om pfSense och fick igår till att köra hela routern via VPN. Nu fungerar alla enheter på inne på nätverket som de ska, men det är såklart fortfarande svårt med tjänster som behöver åtkomst via min externa IP då de fortfarande påverkas av problemet. Med VPN anslutning från min mobil till pfSense så kan jag använda alla mina tjänster både hemma och på språng tills BB2 reder ut sin skit

Vi får hoppas att de kommer med en lösning under nästa vecka!

Permalänk
Medlem

Låter som mitt problem, någerlunda iaf. Bor också i Malmö med MKB-net +BB2 som leverantör och ungefär i onsdags slutade oförklarligt typ alla streamingtjänster sluta på min TV/chromecast medan allt fungerar som vanligt på alla andra enheter.. Får väl ringa BB2 imorgon..

Edit: Felanmälde till BB2 nu på morgonen 21/1, killen jag pratade med kände inte till att de skulle vara något problem men upprättade ett serviceärende.

ny info
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bollebop:

Låter som mitt problem, någerlunda iaf. Bor också i Malmö med MKB-net +BB2 som leverantör och ungefär i onsdags slutade oförklarligt typ alla streamingtjänster sluta på min TV/chromecast medan allt fungerar som vanligt på alla andra enheter.. Får väl ringa BB2 imorgon..

Edit: Felanmälde till BB2 nu på morgonen 21/1, killen jag pratade med kände inte till att de skulle vara något problem men upprättade ett serviceärende.

Tyvärr vill dom ha in ett antal felanmälningar på samma fel innan dom gör något verkar det som, problemet är bara att det är ett diffust fel eftersom viss utrustning funkar som vanligt.

Har du wifi router hemma som du kopplar upp mobil på?
Hade isf varit roligt och veta om mobilt bankid funkar för dig och om du kan mäta upload med bredbandskollens app, samt då vilken typ av mobil du har.

Permalänk
Medlem

MKB-net ringde idag och trodde dom hade löst problemet, men inte funkade det när jag testa.
Dom sa att dom hade lite huvudbry med problemet och trodde det hade att göra med en uppdatering som gjort i måndags, dock var där fler som ringt om liknande saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tyvärr vill dom ha in ett antal felanmälningar på samma fel innan dom gör något verkar det som, problemet är bara att det är ett diffust fel eftersom viss utrustning funkar som vanligt.

Har du wifi router hemma som du kopplar upp mobil på?
Hade isf varit roligt och veta om mobilt bankid funkar för dig och om du kan mäta upload med bredbandskollens app, samt då vilken typ av mobil du har.

Kopplar upp via en Asus RT-AC58U. Jag får uppladdning till speedtest.net på både mobil (OnePlus 5) och PC, men ej på min TV (Sony-Bravia KD55XF9005). Märkte även att jag får radikalt sämre upp/ner hastigheter på både TV och mobil när jag testar mot speedtest.net/bredbandskollen än vad jag får mot MKB-nets, men får samma hastigheter på min PC, är ju definitivt något skumt i övergången MKB -> BB2.

BankID fungerar utan problem för mig på min Oneplus 5. Fungerar även på min sambos Asus ZenFone.

Det är väldigt intressant, både SVT och Youtube fungerar utan problem, men inga andra streamingtjänster fungerar. Allt fungerar utan problem när jag kör VPN samt testat via telefonens hotspot...

Permalänk
Medlem

@Bollebop: @SigLinJo: Då verkar dom ha löst problemet, i alla fall för min del.
Testade för 20 minuter sedan och då fungerade allt som det skall på alla enheterna, hoppas man imorgon kan få redan på vad som var felet.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Problemet verkar vara löst för mig med! Får återigen 100/100 på bredbandskollen när jag mäter direkt över BB2. Ska bli intressant och se om de hör av sig under dagen med en förklaring.

Permalänk
Medlem

@SigLinJo: Fick en ytterst vag förklaring idag.
Det skall ha hängt ihop med en uppdatering i måndags och att det sedan blivit fel i BB2's brandvägg, exakt vilket fel kunde dom inte svara på.

Permalänk
Medlem

Fungerar även här nu, inte hört något från BB2, låter ju skumt som ni säger men men, så länge det fungerar är jag nöjd

Permalänk
Medlem

@SigLinJo: @Bollebop: Någon av er som upplever svajigare hastighet ner efter allt är fixat?
När jag testar nu börjar testet under 10 Mbit/s och stegrar sig uppåt för att precis innan testets slut nå max (100 Mbit/s), inte alltid heller jag når mer än till 80-90 Mbit/s som max.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Inget jag upplever, har 500/500 och fått ut 450+/450+ i alla test jag gjort under helgen. Mina svarstider kan vara något långsammare dock, inte 100% på det.