Permalänk

Ingen bild nybyggd dator

Hej har köpt sweclockers vinterdator i delar. https://www.komplett.se/product/1149592/datorutrustning/dator...

Nu när jag har byggt ihop den och ska försöka starta den så får jag ingen bild. Alla fläktar drar igång men kan se att grafikkortet stannar (passiv kylning)? Så min fråga är om någon vet vad felet kan vara. Första gången jag starta datorn så gjorde den en reboot 3 gånger kan vara värt o nämna men aldrig igen sen dess.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk

Du har inte råkat koppla in skärmen i moderkortet istället för grafikkortet?

Permalänk
Skrivet av bluepanda:

Du har inte råkat koppla in skärmen i moderkortet istället för grafikkortet?

Nej, kör med displaykabel till grafikkortet.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Medlem

Kontrollera så att alla strömkabel sitter där de ska, moderkortet har alla anslutna, grafikkortet har sitt etc.
kolla också i manualen hur minnena ska sitta, alternativt testa med endast en sticka.

Permalänk
Skrivet av TubularBoy:

Kontrollera så att alla strömkabel sitter där de ska, moderkortet har alla anslutna, grafikkortet har sitt etc.
kolla också i manualen hur minnena ska sitta, alternativt testa med endast en sticka.

8 pin cpu i toppen är i, 24 pin till moderkort är i. Cpu fläkt är i då den snurrar. Moderkortslampan lyser rött först innan cpun börjar snurra sen blir det blått ljus o försvinner. Har satt i speaker men får inte ens 1 beep. Kan det vara att jag böjt pins på cpu?

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Medlem

@turbogeten: testat köra med en minnessticka?
Ibland är minnen defekta så testa med en, och testa sen med den andra.
Fungerar det fortfarande inte så kanske man kan göra som du säger och kontrollera pinsen på cpun.

Permalänk
Skrivet av TubularBoy:

@turbogeten: testat köra med en minnessticka?
Ibland är minnen defekta så testa med en, och testa sen med den andra.
Fungerar det fortfarande inte så kanske man kan göra som du säger och kontrollera pinsen på cpun.

Japp testat med en sticka. Läste manualen och såg att den kör en test sequence där olika färger på moderkortet ska indikera fel, min ser ut att passera detta test då den går igenom färgerna och sen slocknar efter blått ljus. Så systemet verkar OK. Ska testa byta plats på grafikkortet och se om det hjälper. Annars blir det plocka isär o kolla cpu igen..

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk

Kollat cpun inga böjda pins, testat grafikkort i annan slot och ett gammalt grafikkort fortfarande ingen bild. Men jag kan nu se att på moderkortet så stannar den på en gul lampa när den testar vilket ska indikera boot fel. Vad det betyder vet jag inte, någon som har förslag? Testat ram minnen i alla slots ensam som dual också.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Medlem

Jag antar att eftersom det är ett "dator i delar" kit så är moderkortets bios uppdaterat? Annars kan det behövas, Någon som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av HeroiX:

Jag antar att eftersom det är ett "dator i delar" kit så är moderkortets bios uppdaterat? Annars kan det behövas, Någon som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

På kartongen till moderkortet så står det ryzen 3000 desktop ready. Så den bör vara uppdaterad att fungera.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |