Högtalarstativ eller DIY lösning

Permalänk
Medlem

Högtalarstativ eller DIY lösning

Tja jag sitter på ett par Klipsch-rp160 och letar ivrigt efter ett par stativ. De jag hittat är antingen svindyra, alldeles för låga eller smala.

Vet väll inte riktigt exakt vilken höjd jag vill ha men något kanske runt 100cm . Sitter i en kontorstol som är relativt hög och tänkte koppla in högtalarna i tvn. Man vill väll ha dem lite under öronhöjd eller?

Vill inte spendera särskilt mycket pengar kanske en tusing max. Kan tänka mig ett simpelt DIY projekt eller annan kreativ lösning. Hur hade ni gott tillväga?

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur det ser ut hos dig? Vad du vill ha och vad som passar?
Vilka möjligheter har du till "DIY"?
Träverkstad? Stålverkstad med svets? etc etc

Möjligheterna är oändliga, beroende på tillgång av verkstad...

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inga stabila och så (i sammanhanget extremt) höga golvstativ som är billiga. Normalhöjden hade nog varit 50-60 cm över golvet för den typen av högtalare om de ska stå på golvstativ.
Du har inte funderat på väggstativ eller att ställa dem i/på nån möbel om du ska ha de så högt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Tja jag sitter på ett par Klipsch-rp160 och letar ivrigt efter ett par stativ. De jag hittat är antingen svindyra, alldeles för låga eller smala.

Vet väll inte riktigt exakt vilken höjd jag vill ha men något kanske runt 100cm . Sitter i en kontorstol som är relativt hög och tänkte koppla in högtalarna i tvn. Man vill väll ha dem lite under öronhöjd eller?

Vill inte spendera särskilt mycket pengar kanske en tusing max. Kan tänka mig ett simpelt DIY projekt eller annan kreativ lösning. Hur hade ni gott tillväga?

Jag kör alltid DIY-projekt Får jag precis som jag vill ha det. Inköp blir allt som oftast någon form av kompromiss. Det blir oftast billigare (inte alltid), och så är det lite roligare sedan att lyssna på musik när man kan sitta och titta på sitt projekt efteråt och känna sig lite nöjd.

Permalänk
Medlem

Det billigaste och mer stabila "stativen" för DIY är betongplintar för stolpar. Typ dessa https://www.bauhaus.se/plint-700mm-med-2-stolpjarn-2

Men vettifasen om de finns så höga,
Men beroende på tycke och smak, så går det ju att sätta tex. En snygg träskiva uppe och nere. Och om så önskas spackla och måla betongen.
Går ju att sätta två kortare plintar mot varandra och bulta ihop dem.
Jaja några funderingar iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

Hej!

Det spräcker din budget lite, men kanske går det att hitta dessa begagnade:

http://www.lasseshifi.se/index.php?route=product/product&prod...

Jag har haft sådana förut och tyckt att de var bra. Går att fylla med sand/sten för bättre stabilitet.

Permalänk
Medlem

Höjden på stativ och avståndet mellan högtalare och vägg kommer påverka ljudet, så fundera och testa med provisoriska lösningar innan du köper/bygger något och som mrqaffe skrev ovan 100cm är i sammanhanget mkt ovanlig höjd, 60cm är mer normalt.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

Kolla blocket, köpte stativ där förra veckan faktiskt. Fanns hyfsat många som sålde i min närhet (Göteborg). 400 kr för ett par rejäla stativ som kostat 1500+ nytt.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Absolut är väggstativ ett alternativ, men har inte hittat några som passar.

Permalänk
Medlem

@pjäxa: Jag tänker att 60cm är väll inte i närheten av öronhöjd, sålänge man inte sitter i en väldigt låg soffa/stol. Jag kollar exakt höjd med ett måttband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

@pjäxa: Jag tänker att 60cm är väll inte i närheten av öronhöjd, sålänge man inte sitter i en väldigt låg soffa/stol. Jag kollar exakt höjd med ett måttband.

Oftast är det öronhöjd på diskantelementet som är "lagom" (typisk lyssnings/öronhöjd i en soffa är mycket lägre än i en kontorsstol) men det beror också på hur spridningen på högtalaren är, föreslår att du testar med en stol, pall lr liknande på olika höjd och sitter där du tänkt sitta,
väggstativ är en möjlighet men det verkar sitta en rejäl basreflexport på baksidan av din högtalare, se till att det in blir några konstiga effekter av att den eventuellt hamnar nära bakvägg.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

Norstone Stylum 3 är 80cm höga så kanske inte tillräckligt och kanske lite dyra för dig. Men de är lite på rea ibland och även blocket med
Har skälv ett par Klipsch R-51M på de och de passar perfekt.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.