Permalänk
Medlem

BSOD på Nybyggd Dator

Hej Sweclockers.

Jag har nyligen fått ihop min nybyggda dator med dessa specs:
i9-9900k
MSI RTX 2080 Super
MSI Z390 Gaming Edge AC
Corsair Vengance RGB PRO 3000mhz (16gb)
Corsair 750W 80+ Gold PSU
Corsair H100i RGB PRO XT
Phanteks Eclipse P400A
Crucial BX500 240GB 2,5" SSD
WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB
+ Genuin Windows 10 Pro.

Det som händer är att jag ibland får Blue Screen när jag spelar något spel, det kommer helt oväntat och så startar den om igen..
Har uppdaterat alla drivers från MSI´s moderkorts drivers sida. XMP överklockning för RAM minnena är aktiverat. Senaste grafikkorts drivers är installerat och senaste firmwaret för hårddiskarna är installerat..
Jag hade MSI Dragon Center nedladdat, och när det var igång så upplevde jag att jag fick mer BSOD med det aktiverat, så avinstallerade det och får mycket mindre BSOD nu. RAM har inga fel då jag testat memtest86 och visar inget fel. Har även tagit ut minnena en och en för att testa få BSOD men det kommer endå.

Skulle verkligen uppskatta det sjukt mycket om någon där ute kunde hjälpa mig få bort dessa BSOD´s errors

Permalänk
Medlem

Vad får du för felkod? Hinner du inte se informationen på blåskärmen så kan du gå in i händelseloggen.
Får du BSOD även utan XMP aktiverat?

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Testat ta ur grafikkortet och kört på integrerade? Eliminera den felkällan, tänkte jag.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

@kapisch: Får olika felkoder, fick en på "WATCHDOG VIOLATION" och en "SYSTEM SERVICE EXCEPTION" Och datorn kraschar direkt i windows login screen när XMP inte är aktiverat.

Permalänk
Medlem

@Juggernawt: Ska testa göra det, har inte fått BSOD nu på ett tag för jag avinstallerade Dragon Center.

Permalänk
Medlem

@niklas01:
Eftersom du får blåskärmar, rekommenderar jag BlueScreenView
Det kan eventuellt ge en indikation på vilka på vad som kan strula.

Eftersom det är en nybyggd dator, rekommederar jag att kontrollera att allt sitter på rätt plats och sitter fast korrekt.

Det där moderkortet har 2 extra strömkontakter, en 8pin och en 4pin, är båda anslutna? Manualen ger en indikation på att båda bör vara anslutna, men det verkar inte stå något specifikt.

Sitter RAM i rekommenderade slottar? Slot DIMMA2 och DIMMB2 är rekommenderade, det är ska vara slot 2 och 4 räknat från CPU:n
Det finns även ett stycke gällandes "memory training" i manualen, om det är så att du har minne som inte redan är testat av tillverkaren.

OM det är så att du har en USB-sticka från Microsoft med Windows10pro på, så kan det vara värt att ladda ner en nyare version och installera om igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklas01:

@kapisch: Får olika felkoder, fick en på "WATCHDOG VIOLATION" och en "SYSTEM SERVICE EXCEPTION" Och datorn kraschar direkt i windows login screen när XMP inte är aktiverat.

När jag googlar båda de där så verkar det ha med dåliga drivrutiner att göra. Jag skulle göra en nyinstallation av Windows och bara installera det nödvändigaste, grafikdrivrutiner, och låta Windows ta hand om det andra, som det brukar göra bra.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@niklas01:
Eftersom du får blåskärmar, rekommenderar jag BlueScreenView
Det kan eventuellt ge en indikation på vilka på vad som kan strula.

Eftersom det är en nybyggd dator, rekommederar jag att kontrollera att allt sitter på rätt plats och sitter fast korrekt.

Det där moderkortet har 2 extra strömkontakter, en 8pin och en 4pin, är båda anslutna? Manualen ger en indikation på att båda bör vara anslutna, men det verkar inte stå något specifikt.

Sitter RAM i rekommenderade slottar? Slot DIMMA2 och DIMMB2 är rekommenderade, det är ska vara slot 2 och 4 räknat från CPU:n
Det finns även ett stycke gällandes "memory training" i manualen, om det är så att du har minne som inte redan är testat av tillverkaren.

OM det är så att du har en USB-sticka från Microsoft med Windows10pro på, så kan det vara värt att ladda ner en nyare version och installera om igen.

Fick inte med någon 4 pin strömkabel till cpun av varken psun eller moderkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklas01:

Fick inte med någon 4 pin strömkabel till cpun av varken psun eller moderkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Manualen är som sagt otydlig, men såg på MSIs forum att 4-pinkontakten endast ska vara nödvändig vid extrem överklockning.
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=317307.0

Händer blåskärmar helt slumpmässigt eller är det bara när du belastar komponenter genom spel eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Manualen är som sagt otydlig, men såg på MSIs forum att 4-pinkontakten endast ska vara nödvändig vid extrem överklockning.
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=317307.0

Händer blåskärmar helt slumpmässigt eller är det bara när du belastar komponenter genom spel eller liknande?

Det har inte kommit nu sedan jag avinstallera MSI Dragon Center, har kunnat spelat som vanligt nu senaste tiden, alltså idag. Det verkar som att det hade kunnat varit Dragon Center som orsakade det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklas01:

Det har inte kommit nu sedan jag avinstallera MSI Dragon Center, har kunnat spelat som vanligt nu senaste tiden, alltså idag. Det verkar som att det hade kunnat varit Dragon Center som orsakade det?

Det är inte alls omöjligt att detta är en bidragande orsak. Om Dragon Center aktivt ändrar inställningar i bakgrunden när du tex spelar.

Jag vet att Msi Afterburner har möjlighet att påverka inställningar. Det finns någon inställning någonstans som för mig orsakar högre CPU- och GPU-temperatur på min laptop. Jag har inte orkat leta fram den inställningen, men upptäckte detta av en slump.
Jag har använt mjukvaran till att övervaka temperaturerna, men insett att det är bättre att ha andra övervakningsprgram uppe på den externa skärmen.