Elko Rs Kat6 uttag: Hur ska jag tolka kopplingsschemat

Permalänk

Elko Rs Kat6 uttag: Hur ska jag tolka kopplingsschemat

Tjena. Tänkte koppla ett nätverksuttag för första gången och har lite svårt att tolka hur jag ska koppla. Jag köpte detta uttag:

https://www.kjell.com/se/varumarken/elko/natverk/installationsmateriel/natverksuttag/elko-rs-infallt-utp-natverksuttag-cat.-6-2-port-p67677

och här kommer en bild på kopplingschemat

Vad jag förstått ska jag koppla enligt B.
Uppifrån och ner enligt schemat blir det då

5, vit/ingen?
4, Blå
1, vit/orange
2, orange
3, vit/grön
6, grön
7, vit/ingen?
8, brun

Det som förvirrar mig är att det enligt bilden inte ska kopplas något på 5 och 7, men dessa borde väl vara vit/blå och vit/brun. Helvita kablar finns väl inte så då återstår antingen ingen kabel eller mitt antagande. Någon som kopplat detta uttag och vet hur det ska kopplas?

Visa signatur

Dator: Antec threehundred, Asus P8Z68-V Pro, Intel Core i5 2500K 3,3GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE, Intel SSD 320 120GB OEM, 2TB Western Digital Caviar Green, KFA2 GeForce GTX 570 1280MB, Corsair TX 650W V2 80+ Bronze.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calibramicke:

Tjena. Tänkte koppla ett nätverksuttag för första gången och har lite svårt att tolka hur jag ska koppla. Jag köpte detta uttag:

https://www.kjell.com/se/varumarken/elko/natverk/installationsmateriel/natverksuttag/elko-rs-infallt-utp-natverksuttag-cat.-6-2-port-p67677

och här kommer en bild på kopplingschemat

https://i.imgur.com/2h1OHVR.jpg

Vad jag förstått ska jag koppla enligt B.
Uppifrån och ner enligt schemat blir det då

5, vit/ingen?
4, Blå
1, vit/orange
2, orange
3, vit/grön
6, grön
7, vit/ingen?
8, brun

Det som förvirrar mig är att det enligt bilden inte ska kopplas något på 5 och 7, men dessa borde väl vara vit/blå och vit/brun. Helvita kablar finns väl inte så då återstår antingen ingen kabel eller mitt antagande. Någon som kopplat detta uttag och vet hur det ska kopplas?

5. vit/blå (randig)
7.- brun/vit (randig)

Skala en kabel så ser du...

Färgerna beror på standar 568 A eller B

Permalänk
Medlem

5 - blå/vit
4 - blå
1 - orange/vit
2 - orange
3 - grön/vit
6 - grön
7 - brun/vit
8 - brun

Permalänk
Skrivet av dksomese:

5 - blå/vit
6 - blå
1 - orange/vit
2 - orange
3 - grön/vit
6 - grön
7 - brun/vit
8 - brun

5 - blå/vit
4 - blå
1 - orange/vit
2 - orange
3 - grön/vit
6 - grön
7 - brun/vit
8 - brun

Permalänk

Jäklar va snabba svar. Tackar då kan jag köra på!

Visa signatur

Dator: Antec threehundred, Asus P8Z68-V Pro, Intel Core i5 2500K 3,3GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE, Intel SSD 320 120GB OEM, 2TB Western Digital Caviar Green, KFA2 GeForce GTX 570 1280MB, Corsair TX 650W V2 80+ Bronze.

Permalänk
Medlem

Detta nätverksuttag är tyvärr en stenkorkad design. Inte alls som traditionellt att man växlar 2-3-e paret. Som ni ser är plintarna växlade av någon anledning inte speglade. Jag köpte själv dessa och drog in i olika rum, inte nog med att kontakterna nästan sviktar sönder av kronverktyget men det är sjukt svårt att få in Kat-kablarna snyggt samt få plats för kabeldragningen.

Men det är renat färgmärkt rakt av. Så länga du sätter färgerna enligt A så kommer det fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Detta nätverksuttag är tyvärr en stenkorkad design. Inte alls som traditionellt att man växlar 2-3-e paret. Som ni ser är plintarna växlade av någon anledning inte speglade. Jag köpte själv dessa och drog in i olika rum, inte nog med att kontakterna nästan sviktar sönder av kronverktyget men det är sjukt svårt att få in Kat-kablarna snyggt samt få plats för kabeldragningen.

Men det är renat färgmärkt rakt av. Så länga du sätter färgerna enligt A så kommer det fungera.

568B är dock den standarden vi normalt använder oss av.

Permalänk

@Gamsurn: Hold up, ska jag koppla enligt A alltså?

Visa signatur

Dator: Antec threehundred, Asus P8Z68-V Pro, Intel Core i5 2500K 3,3GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE, Intel SSD 320 120GB OEM, 2TB Western Digital Caviar Green, KFA2 GeForce GTX 570 1280MB, Corsair TX 650W V2 80+ Bronze.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calibramicke:

@Gamsurn: Hold up, ska jag koppla enligt A alltså?

568B är den standarden som vi kopplar efter i Sverige/Europa, har en 20-tal likadana uttag kontakterade enligt 568B utan några problem.

Permalänk

@Sludent: Okej vad bra, då kör jag på B

Visa signatur

Dator: Antec threehundred, Asus P8Z68-V Pro, Intel Core i5 2500K 3,3GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE, Intel SSD 320 120GB OEM, 2TB Western Digital Caviar Green, KFA2 GeForce GTX 570 1280MB, Corsair TX 650W V2 80+ Bronze.