Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Forumdelen sponsras av

Låsa upp Tele2-brandad B525? (Löst)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Askersund
Registrerad
Jan 2005

Låsa upp Tele2-brandad B525? (Löst)

Hej,

Jag undrar kort och gott om någon har lyckats låsa upp en Tele2-brandad B525 (B525s-23a, beställd via Tele2 så garanterat låst)? Jag har testat att stoppa i ett Telia-SIM men får bara meddelande om att stoppa in ett SIM och starta om routern (SIM-kortet fungerar).

Tele2 har instruktioner för att låsa upp deras (gamla?) routrar, men inget för min B525.

Tack på förhand!

Edit: För att förtydliga så har jag Tele2 och det fungerar, men jag vill testa Telia och annat band för högre hastighet. Routern är låst till Tele2.

Edit 2: Tele2s kundtjänst påstår att routern inte är låst till Tele2 överhuvudtaget. Konstigt, då samma Telia-SIM fungerar i andra routrar och telefoner.

Edit 3: Måste ha varit något tokigt, för nu fungerar det helt plötsligt, efter kanske 15-20 försök.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Har du testat att återställa routern med fabriksinställningar. Testa även med annat kort. Exempelvis från mobiltelefon och se hur den reagerar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Askersund
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Irre:

Har du testat att återställa routern med fabriksinställningar. Testa även med annat kort. Exempelvis från mobiltelefon och se hur den reagerar.

Routern är helt klart låst till Tele2. Det finns alltid en stor Tele2-logga i WebUI för routern och den fungerar utmärkt med alla olika typer av SIM-kort från Tele2 (testat med både "mobil-SIM" och "data-SIM") men fungerar inte alls med annan operatör. Jag kanske borde ha varit tydligare med det i första inlägget. Dessutom fungerar mitt Telia-SIM i både mobil och annan router, men inte i denna (återigen, låst till Tele2).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
at home
Registrerad
Nov 2007

Med just B525 verkar man ha fått till en operatörslåsning som man inte lagt ner någon möda på.

https://www.dc-unlocker.com/supported_models_1/huawei_1

Inkl söker man i forumet så hittar man inget.

Läxa, köp aldrig något som är operatörslåst!

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Askersund
Registrerad
Jan 2005

@plunn: Vet inte om jag skulle kalla just det någon läxa. Möjligtvis att man väljer Tele2 från början (pris).

Routern kostar 1248kr uppdelat på 24 månader. En olåst från Sverige kostar från 1829kr. Bara där "sparar" man ju en del. Köper man dessutom något annat än en router direkt från Tele2 så får man ett privat IP istället för ett publikt IP, vilket innebär att det inte är möjligt att använda port-forwarding, DMZ, eller någon slags server (nackdel med Tele2, men byter jag till Telia så kostar det 200kr extra per månad, plus 100kr extra per datakort, vilket är 3st).

Om jag istället köper den olåsta för 1829kr så slutar port forwarding att fungera, UPnP slutar fungera m.m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2015

@wh2ne Om man är villig att beställa från utlandet så går det att hitta den routern väldigt mycket billigare än i Sverige, se geizhalz (Som prisjakt fast för europa): https://geizhals.eu/huawei-b525-schwarz-a1641168.html

Oj, kan man alltså bara få publikt IP med deras låsta router? Det var ju drygt. Hur kom du fram till det, har du provat dig fram eller står det på tele2's hemsida?

QSFP+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Askersund
Registrerad
Jan 2005

@davidhogberg: Tack för länken! Jag hade redan hittat routern på Amazon, och som du säger så kostar den ju lika mycket som den Tele2-låsta router som jag har. Problemet blir istället som sagt att man får ett privat IP från Tele2 om man inte använder deras routrar.

Att man måste använda deras routrar har jag dels testat mig till (5st routrar, varav en är Tele2-låst och därmed den enda som får publik IP), många påstår samma sak i forumtrådar och en person som jag har pratat med påstår sig ha fått det bekräftat från Tele2s support.

Hur som haver så får jag ett publikt IP till den låsta router som jag har nu. Efter kanske två år av att inte ha fungerande port forwarding, UPnP osv. så är det väldigt skönt.

Edit: Tele2s kundtjänst påstår att routern inte är låst. Konstigt att mitt Telia-Sim inte fungerar i denna, men fungerar i alla andra routrar jag har testat med.