Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Min IP-adress identifieras som spam

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Min IP-adress identifieras som spam

Hej!
Jag surfade in på en sida och möttes av följande meddelande:
Access has been blocked.
Your IP [XX.XXX.XXX.XXX] has been identified as spam

Protected by: AVH First Defense Against Spam

Jag skickar ingen spam och har ingen aning om varför men efter lite googlande upptäcker jag att min IP är med på något som kallas SBLCSS hos ett ställe som heter spamhaus.
De har en "delisting form" vad det nu är på form där man kan begära att bli borttagen från listan men de begär att man knappar in hostname. Jag har ingen hostname mig veterligen. IPn som är blockad är min mobil som jag kollar mailen och facebook med och ingen server. Någon som kan ge lite klarhet i vad jag ska göra för att få bort det här?
Förvirrad???

Rubrik ska tydligt beskriva trådens innehåll /Mod
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Stäng av, vänta, slå på och se om du fått ny IP adress.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016
Skrivet av Irre:

Stäng av, vänta, slå på och se om du fått ny IP adress.

Det funkade när jag fabriksåterställde mobilen, men jag undrar fortfarande hur jag tar reda på vad jag har för hostname...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

Chassi: Fractal Design S / Systemdisk Samsung 850 PRO SSD: Corsair Force GT 2x120GB (RAID0) / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: i7 4790K @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: Gigabyte 1070 ROCK 8GB / PSU: Corsair RM1000i / MB: ASUS z97-A / RAM: HyperX Fury 4x8GB 1866 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G703 / TB: Logitech G710 / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-5, Blue Yeti , Philips Fidelio X2, Skärm: Acer Predator 27", Acer Predator 1440p 27", Acer XF240H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Mar 2016

@Valonen: Intressant!

Air Conditioners are a lot like PC's, they work great until you open Windows
AMD Ryzen9 3900X - ASUS GeForce RTX 2080 Ti - LG OLED 55 C9 som skärm och Samsung HW-Q96R till ljudet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2018

Mobiltelefoner får adressen dynamiskt och det är väl någon mobil med dynamiskt tilldelad adress som skickat spam och då har just den IP-adressen blivit svartlistad.

Svartlistningsverktyg är väldigt trubbiga på det sättet - de är ungefär som anti-virus, d.v.s. ganska enkelspåriga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

Du kanske har ett virus eller app som spammar nätet så du blir blockad.

Kollar du på porr är risken stor man får in mycket konstigt.

1600X @4.3GHz 1.63V AB350N-Gaming WIFI-CF 16GB 3200MHz
https://valid.x86.fr/g5aaif

9700K @5.4GHz 1,3V MSI MPG Z390I GAMING EDGE AC (MS-7C04)
32GB 3200MHz https://valid.x86.fr/4j622i

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av ehsnils:

Mobiltelefoner får adressen dynamiskt och det är väl någon mobil med dynamiskt tilldelad adress som skickat spam och då har just den IP-adressen blivit svartlistad.

Svartlistningsverktyg är väldigt trubbiga på det sättet - de är ungefär som anti-virus, d.v.s. ganska enkelspåriga.

De allra flesta privatabbonemang har dynamiska ip, det brukar inte ens gå att köpa ett statiskt som tillval längre på privatabb utan det är bara företagsabb som kan få statiska numera, Mobila ip är dessutom så gott som alltid delade vilket troligen gör det ännu trubbigare för de som försöker sig på att banna efter ipnummer.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.