Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Forumdelen sponsras av

Bor i Kina. Vem kan se vad jag gör på nätet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Bor i Kina. Vem kan se vad jag gör på nätet?

Jag bor i Kina i en lägenhet som jag delar med 2 andra. Vi har en gemensam router och ett gemensamt trådlöst nätverk och vi använder alla samma lösenord.

När jag surfar använder jag en VPN som är installerad på min dator för att kunna komma åt facebook och andra sidor som är blockade i Kina. Nu undrar jag, vem kan egentligen se vad jag gör på nätet? Kan alla som använder samma nätverk se det? Kan någon utifrån, typ ISP pinpointa något direkt till min dator eller kan dom bara se wifi nätet som en enda enhet? Hur funkar det när jag använder tor?

Alla dessa frågor utgår från att inga trojaner eller annat skadlig mjukvara finns installerat på min dator.

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av DaXia:

Jag bor i Kina i en lägenhet som jag delar med 2 andra. Vi har en gemensam router och ett gemensamt trådlöst nätverk och vi använder alla samma lösenord.

När jag surfar använder jag en VPN som är installerad på min dator för att kunna komma åt facebook och andra sidor som är blockade i Kina. Nu undrar jag, vem kan egentligen se vad jag gör på nätet? Kan alla som använder samma nätverk se det? Kan någon utifrån, typ ISP pinpointa något direkt till min dator eller kan dom bara se wifi nätet som en enda enhet? Hur funkar det när jag använder tor?

Alla dessa frågor utgår från att inga trojaner eller annat skadlig mjukvara finns installerat på min dator.

Tack!

Om du använder dig av en vpn så kan ingen i ditt nät se vad du gör. Mer än möjligen den server som du ansluter vpnen till. ISP kan bara se några få saker för att din dator ska kunna koppla upp sig (normalt sett, kanske skiljer lite på här å Kina). Men själva trafiken är det ingen i ditt lan/wifi/isp som kan se mer än ovan.

[size="1"]*signatur raderad*, referrallänkar behöver vi inte gömma i signaturer (§8 marknadsföring)[/size] Till MOD: Ditt smartskafft, man gömmer inte något som är helt synligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2018

Däremot går det att se att VPN används. Så helt osynligt är det inte.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

Om du använder en VPN-service så kan ju de göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Dell U2515H

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Är olagligt i Kina att kringgå myndigheternas cencur, så du får dra för gardinerna när du surfar på onda västerlänska sidor som facebook och google.

Har dock hört att de ser lite mellan fingrarna när västlänningar gör det, men bättre att vara på säkra sidan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2001

se upp, det kan bli dyrt:

Men såväl privatpersoner som företag och organisationer i Chongqing riskerar nu böter på närmare 20 000 kronor för att kringgå Kinas internetcensur. Reglerna, som postades på de lokala myndigheternas hemsida i veckan, sägs gälla fram till sommaren 2021 skriver bland annat South China Morning Post.

Också statliga kinesiska tidningen Global Times uppmärksammade de nya bestämmelserna, och framhöll även att de som kringgår censuren riskerar få sin internetuppkoppling avskuren och eventuella förtjänster man gjort via nätet beslagtagna:

Skämt åsido, men vilken jäkla diktatur alltså, jaja, nu blev det sidospår såhär på morgonen.