Lagra över program och filer mellan diskarna

Permalänk
Medlem

Lagra över program och filer mellan diskarna

Hej,

Jag har i imitt system en SSD för OS och en HDD för all tänkbar lagring vad gällande film, spel och program. Nu är det så att jag var trött på det ständiga surrandet så jag bestämde mig för att köpa en SSD-disk i samma lagringsmängd. Den är på plats och allokerad.

Nu är min fråga som jag är lite osäker över. Många instruktioner på nätet uppger att det "enda" man behöver göra är att copy-paste:a från ena disken till den andra. Min fråga är om det är så pass enkelt med installerade program. Jag har t.ex hela mitt STEAM på HDD:n med allt vad gällande spel beträffar. Om jag nu copy-paste:ar, kommer då spelen starta upp som de skall? Måste jag eventuellt ominstallera program och spel här nu?

Permalänk
Medlem

Jag gjorde exakt likadant nyligen.

Jag kopplade in alla hårddiskar, startade datorn, kopierade allt från hårdisken som skulle bort till den nya. Stängde sedan av datorn, kopplade ur snurrdisken, och startade igen. Sedan såg jag till att den nya disken fick samma enhetsbokstav som den gamla (D:) i mitt fall.

Allt funkar då för mig iallafall. Har bland annat dom flesta Steamspelen på den disken, och dom startar utan problem efter diskbytet.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem

Ser du till att ändra enhetsbeteckning efter att du kopierat över dina filer kommer inga problem uppstå. Är din lagringsdisk i nuläget exempelvis D: vill du att den nya disken skall ha samma beteckning efteråt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Kopiera filerna. Koppla ur den gamla disken. Byt enhetsbokstav på den nya disken till samma som den gamla hade. Kolla om allt funkar. Om det inte funkar så finns all data kvar på den gamla disken.

Kom ihåg att slå på visa systemfiler och dolda filer innan du kopierar över bara.