Program för att ta backup på Windows 7 appar och app inställningar innan jag uppgradera till Windows 10?

Permalänk
Hedersmedlem

Program för att ta backup på Windows 7 appar och app inställningar innan jag uppgradera till Windows 10?

Finns det något gratisprogram som låter mig ta backup på mina program och programinställningar på Windows 7 installationen innan jag uppgraderar till Windows 10? Är inte helt säker på att uppgraderingen från Win 7 till win 10 kommer att gå smärtfritt

Permalänk

Har uppat ett antal 7 till 10 inte haft problem, att bara backa applikationer är nog svårt, finns kanske något verktyg, men annars ha mjukvara för ominstallation till hands.

På mina egna burkar har jag inte uppgraderat utan nyinstallerat då det känns bättre.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Finns det något gratisprogram som låter mig ta backup på mina program och programinställningar på Windows 7 installationen innan jag uppgraderar till Windows 10? Är inte helt säker på att uppgraderingen från Win 7 till win 10 kommer att gå smärtfritt

Finns ju flera, tex clonezilla. Annars funkar även ddrescue eller bara dd från en live-linux cd/dvd/usb-pinne.

Du får då en disk-image så det behövs minst lika mycket plats på backupmediet som du har på din systemdisk.

Permalänk
Medlem

@Phat^Trance: Uppgraderar du en befintlig Win 7-installation till Win 10 så kan du gå tillbaka inom 30 dagar, sedan raderas den gamla installationen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har du plats så kan du behålla win7 och installera win10 på en ledig partition. Win10 tog betydligt mindre plats än Win7 eftersom min dator levererades med massor av onödiga program..

grub2win är en bra bootloader som fixar multiboot och som även kan ladda ISO-filer exempelvis för installation av Win10 eller Linux.