Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Dator rebootar när man stänger av ibland

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Maj 2007

Dator rebootar när man stänger av ibland

Jag har haft problem med min dator ett tag. Jag har Windows 10, När jag stänger av min dator från windows menyn och väljer stäng av så stänger den av sig. När man ser att Lysdioden på startknappen på burken har slocknat så tar det cirka 5-10 sekunder innan den bootar igen och ställer sig vid inloggningsmenyn. Härifrån kan jag välja avsluta och därefter stänger den av sig och inte rebootar. Jag har en Externhårddisk inkopplad och använder nätverkskabel, kan detta vara någon wake on lan funktion?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av obscure:

Jag har en Externhårddisk inkopplad och använder nätverkskabel, kan detta vara någon wake on lan funktion?

Förmodligen, slå av wake on lan i BIOS och testa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019
Skrivet av obscure:

Jag har haft problem med min dator ett tag. Jag har Windows 10, När jag stänger av min dator från windows menyn och väljer stäng av så stänger den av sig. När man ser att Lysdioden på startknappen på burken har slocknat så tar det cirka 5-10 sekunder innan den bootar igen och ställer sig vid inloggningsmenyn. Härifrån kan jag välja avsluta och därefter stänger den av sig och inte rebootar. Jag har en Externhårddisk inkopplad och använder nätverkskabel, kan detta vara någon wake on lan funktion?

Vissa moderkort har funktioner såsom "Power On by USB", ibland i Bios, ibland en jumper på moderkortet.
Oftast är det via tangentbord i USB-kontakt, men om andra enheter kan skicka "power-on-signal" vet jag inte.