Har levt under en sten i två år, behöver råd, ny dator; Deskmini A300 + Ryzen 3600?

Permalänk

Har levt under en sten i två år, behöver råd, ny dator; Deskmini A300 + Ryzen 3600?

Tjenare....
Känns nästan pinsamt att fråga, då jag har byggt oändligt många datorer genom åren, både åt mig och andra och då även haft koll på "det mesta".... men nu har jag "levt under en sten" i ett par år och nu känns det som jag har noll koll på vad som gäller!!

Tänkte skaffa en liten ny enklare desktop... ska bara köra Linux och inte spela så gfx är sekundärt.
Tänkte från början köpa en Intel NUC då jag gillar formatet, men inser nu att Intel blivit lite frånåkta den senaste tiden och kanske får man lite mer "bang for the buck" om man skaffar en Ryzen?!?!
Vill fortfarande ha något kompakt och då hittade jag Deskmini A300 som verkar ha en trevlig formfaktor.

Undrar väl mest två saker av Er som hänger med:
* Är det ett generellt vettigt val om man är ute efter något som ger bra pris/prestanda och vill köra i något "mellansegment",dvs där man hittar motsvarande Intel i5:or ? Självklart att köra AMD istället? Finns det någon anledning att köra ett annat moderkort (+chassie) av rena prestandaskäl? Är inte intresserad av att överklocka (iaf inte extremt) och kommer ej att behöva mer utrymme för expansion (även om en 3.5" plats hade varit ok...

* Blir lite fundersam gällande minnen... när jag läser på Asrocks sida så står det att max är 2933 på ryzen och det blir ännu lägre ifall man kör två moduler och det vil man väll ändå?!?!
När jag läser verkar det som om många ändå kör högre hastighet....men de kanske överklockar? Blir lite förvirrad, vad gäller egentligen? Moderkortet borde väl inte begränsa hastigheten?

Permalänk
Medlem

Den datorn har inte stöd för Ryzen 3600, se denna lista med kompatibla processorer.

Orsaken till att det står max DDR4-2933 är för att det är standardfrekvensen för processorer baserade på Zen+-arkitekturen, t.ex. 3400G, och allt över det räknas som överklockning. 3000-processorer utan suffix, t.ex. 3600, är baserade på Zen 2 som är en nyare arkitektur och har istället DDR4-3200 som standardfrekvens (men datorn har som sagt inte stöd för såna processorer).

Permalänk
Skrivet av perost:

Den datorn har inte stöd för Ryzen 3600, se denna lista med kompatibla processorer.

Orsaken till att det står max DDR4-2933 är för att det är standardfrekvensen för processorer baserade på Zen+-arkitekturen, t.ex. 3400G, och allt över det räknas som överklockning. 3000-processorer utan suffix, t.ex. 3600, är baserade på Zen 2 som är en nyare arkitektur och har istället DDR4-3200 som standardfrekvens (men datorn har som sagt inte stöd för såna processorer).

Ah, tack det reder ju ut ett och annat!!! Hjärnan verkar ha tagit stryk av den stora stenen, hade helt missat att det inte fanns inbyggd gfx i den (eller några Zen2 baserade varianter f.ö.). Och det är ju bara Zen2 som klarar 3200MHz (utan överklockning).

Känns som lite overklill att gå på extern gfx för mig så då kanske jag får välja 3400G som verkar vara mest prisvärt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den datorn har inte stöd för Ryzen 3600, se denna lista med kompatibla processorer.

Orsaken till att det står max DDR4-2933 är för att det är standardfrekvensen för processorer baserade på Zen+-arkitekturen, t.ex. 3400G, och allt över det räknas som överklockning. 3000-processorer utan suffix, t.ex. 3600, är baserade på Zen 2 som är en nyare arkitektur och har istället DDR4-3200 som standardfrekvens (men datorn har som sagt inte stöd för såna processorer).

Ja, ska TS ha nåt som motsvarar Intels senaste I5:or så är det 3600 man bör sikta på. De har dock ingen inbyggd grafik så man måste då ha externt grafikkort.

Vill man ha det länkade chassit så är det en 3400G man bör ta, den ligger inte så långt efter men har bara 4 kärnor mot 6 samt mycket mindre cache.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Ja, ska TS ha nåt som motsvarar Intels senaste I5:or så är det 3600 man bör sikta på. De har dock ingen inbyggd grafik så man måste då ha externt grafikkort.

Vill man ha det länkade chassit så är det en 3400G man bör ta, den ligger inte så långt efter men har bara 4 kärnor mot 6 samt mycket mindre cache.

Så är en 3400G betydligt sämre än ex. en Core i5-9400 ? Trodde AMD kommit ikapp nuförtiden... får väl se om jag hittar lite benchmark..

Permalänk
Medlem
Skrivet av prosten42:

Så är en 3400G betydligt sämre än ex. en Core i5-9400 ? Trodde AMD kommit ikapp nuförtiden... får väl se om jag hittar lite benchmark..

Det är R5 3600 som motsvarar i5. 3400G är väl lite av ett specialfall, grafikdelen presterar något bättre än intels om jag knte minns helt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av prosten42:

Så är en 3400G betydligt sämre än ex. en Core i5-9400 ? Trodde AMD kommit ikapp nuförtiden... får väl se om jag hittar lite benchmark..

3400G är i princip en Ryzen 2500x med IGP, så AMD's APU'er släpar efter lite, de är helt OK i mellansegmentet men inte mer än så. Kommer bli förändring med 4000-seriens APU'er, där kommer Intel få en tuff match. Notebook-varianterna kommer nu i Q1, men desktop (AM4) varianterna kommer lite senare.

Permalänk
Skrivet av teejee:

3400G är i princip en Ryzen 2500x med IGP, så AMD's APU'er släpar efter lite, de är helt OK i mellansegmentet men inte mer än så. Kommer bli förändring med 4000-seriens APU'er, där kommer Intel få en tuff match. Notebook-varianterna kommer nu i Q1, men desktop (AM4) varianterna kommer lite senare.

Ok, tack! Hmmmm...Jo jag är ju ute efter något med integrerad grafik så så man kanske skulle satsa på en Core i5-9400F som bas även om den kostar några hundralappar mer och hitta något kompakt och trevligt chassie/barebone till den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av prosten42:

Ok, tack! Hmmmm...Jo jag är ju ute efter något med integrerad grafik så så man kanske skulle satsa på en Core i5-9400F som bas även om den kostar några hundralappar mer och hitta något kompakt och trevligt chassie/barebone till den...

F-suffixet innebär att den saknar integrerad grafik.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

F-suffixet innebär att den saknar integrerad grafik.

Ah, tydligen en stor j-la sten man levt under..... .;)

Well, får bli 9400 då.... känns ju lite sådär att köpa något som släpptes för över ett år sedan, men timingen stämmer kanske lite dåligt just nu, behöver köpa något i närtid och kan inte vänta på nästa lansering (som jag brukat göra).

Permalänk
Medlem
Skrivet av prosten42:

Ah, tydligen en stor j-la sten man levt under..... .;)

Well, får bli 9400 då.... känns ju lite sådär att köpa något som släpptes för över ett år sedan, men timingen stämmer kanske lite dåligt just nu, behöver köpa något i närtid och kan inte vänta på nästa lansering (som jag brukat göra).

Siktar du på I5 9400 så skiljer det mindre än 10% till 3400G enligt userbenchmark, dvs inget man märker normalt.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-9400-vs-A...

Sen är ju grafiken på 3400G bra mycket bättre än på 9400, går tom att spela på den om man kör på lägre upplösningar:

https://www.techspot.com/review/1878-amd-ryzen-3400g/

Här finns speltest mellan tidigare generation med bl.a. 2400G och 8400:

https://www.sweclockers.com/test/25196-amd-ryzen-5-2400g-och-...

Så för min del hade jag tagit 3400G framför 9400 främst för den bättre integrerade grafiken.

Permalänk
Medlem

@prosten42: eller chansa på att A300 får stöd för kommande APUer och så slänger du i billigaste Athlon apu för 650 spänn under tiden Tror nog att plattformen ska få stöd men förstår samtidigt om du inte pallar vänta eller ta risken för den delen...

Glhf

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du köper en A300 så måste du ha något sätt att uppdatera BIOS (tex låna en 2200g/2400g av någon) om du ska kunna köra någon av 3000-seriens CPUer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av prosten42:

Well, får bli 9400 då.... känns ju lite sådär att köpa något som släpptes för över ett år sedan, men timingen stämmer kanske lite dåligt just nu, behöver köpa något i närtid och kan inte vänta på nästa lansering (som jag brukat göra).

Bara för att förtydliga så är 9400 och 9400F exakt samma processor även om 9400F är "nyare", den enda skillnaden är att den integrerade grafiken är avstängd i 9400F. Anledningen till att F-processorerna lanserades var för att sälja processorer med trasig grafikdel.

Permalänk

Tack för mycket bra svar och input!
Det komplicerar ju saken lite att man ev. riskerar att få en A300 med gammalt bios och då behöver hitta en cpu för att göra uppgraderingen... och hade man kunnat vänta verkar ju 4000 varianten vara det man skall ha... men eftersom jag inte bryr mig så mycket om gfx så lutar det väl åt en "gammal" intel lösning nu.....
Trevligt hade ju varit om det fanns en motsvarande "NUC" (mini pc) med en 4000 notebook cpu som man kunde köpa i närtid, men har inte hittat något, läste bara att zotac ev. skulle släppa en sådan framöver...

Permalänk
Medlem

@prosten42: AMDs 4000 serien bärbara släpps i februari fyi

Permalänk
Medlem

Beställde en Deskmini med 3400g idag, bör väl komma början på nästa vecka (beställer från Mindfactory så lev tar ett tag).

Vad jag läst skall de numera kunna köra 3400g direkt ur kartongen men vi får väl se...
kan återkoppla när min är up and running.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Olsson80:

Beställde en Deskmini med 3400g idag, bör väl komma början på nästa vecka (beställer från Mindfactory så lev tar ett tag).

Vad jag läst skall de numera kunna köra 3400g direkt ur kartongen men vi får väl se...
kan återkoppla när min är up and running.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, ser fram emot uppdatering! Personligen lutar jag just nu ändå åt att gå på Diskmini 310 med Intel, men även där är det ju samma problem ifall jag vill köra i5 9400 då den inte fungerar med deras äldsta bios... i5 9400 har ju funnits lite längre så det är väl större möjlighet att få det att lira, men då jag inte har något att byta med så vill jag gärna vara säker. Provade att maila några som sålde för att kolla ifall de kunde ge besked om biosversion, men tyvärr inte........
...så funkar det direkt för dig med 3400g så kanske det får bli den lösningen istället för mig också....

Permalänk
Medlem
Skrivet av prosten42:

Tack, ser fram emot uppdatering! Personligen lutar jag just nu ändå åt att gå på Diskmini 310 med Intel, men även där är det ju samma problem ifall jag vill köra i5 9400 då den inte fungerar med deras äldsta bios... i5 9400 har ju funnits lite längre så det är väl större möjlighet att få det att lira, men då jag inte har något att byta med så vill jag gärna vara säker. Provade att maila några som sålde för att kolla ifall de kunde ge besked om biosversion, men tyvärr inte........
...så funkar det direkt för dig med 3400g så kanske det får bli den lösningen istället för mig också....

Byggde ihop en A300 med en 3400G åt farsgubben för ett halvår sedan och det fungerade out-of-the-box utan problem. Köpte den från Proshop. Värt att nämna är att 3400G-kylaren inte passar då den är för hög. Den medföljande kylaren ser inte så imponerande ut, men den fungerar säkert. Jag hade en 3600-kylare liggande som har lägre profil så löste det genom att använda den istället, med bortplockad "ram" på fläkten och lite slipande passade den. Förvånansvärt tyst blev det också med fläktprofil på "Silent", men kan nog vara värt att lägga ut en femhunka på Noctua's NH-L9a-AM4.

Riktigt trevlig upplevelse måste jag säga, mycket kraft i litet format till ett överkomligt pris. Relativt lätt att överklocka RAM också om man vill det även om tillgängliga inställningar är något begränsade. Man kan i alla fall öka från 1.2Vdimm till 1.35.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

#18255591

Denna TS är troligen villig att sälja pga uppgradering, kanske inte helt rätt format på burken i din smak, men lagom specs för vad du ville ha