Permalänk

Ny dator stör ut Wifi

Den nya speldatorn verkar störa Wifi i hela lägenheten och tar nästan inget wifi. När jag googlar på det hittar jag ingen som verkar ha haft problemet.

Den gamla datorn som står i samma hörn har ca 30MB/s, men ca 1 minut efter att den nya startar faller det till <5. Den nya har ca 20-25 vid start up, men efter ca 1 minut faller det till nära 0. Mobilen har 30 i samma hörn, men ca 1 min efter att den nya datorn startat faller det till 5-10. Har testat ett USB nätverkskort, men det har lika dålig mottagning inkopplat (nära 0) och <5 med 1,5 meters förlängningssladd. Kör just nu tethering över mobilen vilket verkligen inte är optimalt, men mobilen verkar klara störningarna bättre.

Den nya datorn står ca 7 meter från routern, men i ett annat rum. Om man testar mottagningen 1 meter från routern i samma riktning faller hastigheten (på mobilen) med ca 10MB/s och samma händer 3 meter i motsatt riktning (laptop) ca 1 minut efter att den nya datorn startat. Allt återgår till det normala så snart speldatorn stängs av. Att bara koppla ifrån nätverkskortet har ingen effekt, heller inte att koppla ur led-belysningen i den.

Tacksam för förslag på vad som kan lösa problemet.

Permalänk
Medlem

Börja med att berätta vad det är för datormodeller och router som är inblandad. Sedan kan du fortsätta med att uppdatera wifi-drivrutiner samt firmware i routern

Permalänk

Routern är en Technicolor som Telia kallar: Telia WiFi-router Plus v3. Drivrutiner ska vara up to date (verkar inte finnas en manuell updateringsfunktion när man loggar in på den).

Datorn är en Shark Gaming byggd enl min spec:
CPU
1 x AMD RYZEN 5 3600X
Moderkort
1 x ASUS TUF B450 Plus Gaming
Grafikkort
1 x ASUS PH GTX 1660TI 6G Grafikkort
Bridge
1 x Shark Gaming BloodFreezer bridge
RAM
1 x Crucial Ballistix Sport LT 2x8GB 2666MHz RAM
Strömförsörjning
1 x FSP Raider II 650W 88+ Silver Strömförsörjning
Systemdisk
1 x KINGSTON A2000 M.2 NVMe SSD 500GB
Lagringsdisk
1 x Seagate Barracuda 2TB 3,5" 7200 RPM HDD
Trådlöst nätverkskort
1 x ASUS PCE-N15 300Mbit Wireless PCI-E
CPU-kylning
1 x Shark Gaming BloodFreezer 120 RGB Watercooling

Permalänk
Medlem

@jimstergaming:

Nätverkskortet du har är väldigt dåligt och kan göra att hela nätverket blir segt. Byt till ett med 5Ghz såsom PCE-AC68U eller motsvarande så ska du se att det gör skillnad

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Varför kör du trådlöst med en stationär dator som bara är metrar från routern? Ta bort trådlösa kortet från datorn helt och lägg en kabel istället!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du kopplat ur nätverkskortet rent fysiskt och felet kvarstår?

Permalänk
Protectera AB

Mycket intressant tråd. Glöm inte att skriva när du kommit på vad felet är!

Jag hade börjat felsökningen utifrån vad du skriver så här:
1. Börja med att kolla om det wifi som är problemet eller om routern helt enkelt inte vill vara med när din nya dator startar. Koppla in kablar och kör iperf eller dyl för att se att switchdelen av routern går som den ska även när datorn är på.
2. Antag att det är Wifi - Kolla om det gäller både 2,4 GHz och 5GHz som är påverkat
3. Om det bara är en, så är det troligen interference, kolla då om det går att byta kanal i routern på det frekvenband som påverkas.
4. Om det är båda banden, flytta då runt den nya datorn och kolla om det påverkar
5. Sista långskottet jag kan komma på är om det finns påverkan i elnätet, ligger router och dator i samma fas? Har du fler att välja på prova

Om inget hjälper bygg en radiosäker låda runt datorn dra kabel och kraftmata den med batteri

Visa signatur

protectera.se