IP-konfigurationsfel - vad gör jag fel?

Permalänk
Medlem

IP-konfigurationsfel - vad gör jag fel?

Hej!

Det är så att jag med tillåtelse får använda mig av grannens WiFi. Jag har en gammal extender som plockar upp signalen som jag sedan matar vidare med en kabel till en annan gammal router, inställd som en access point. DHCP är alltså avstängt på både extendern och AP:n. Statisk IP-adress finns på båda två. 192.168.0.2 respektive .0.3. Båda dessa är utanför routerns dynamiska range som börjar på .30.

Mitt problem är att jag får felmeddelandet "IP-konfigurationsfel" när jag ansluter till nätverket. Både trådlöst och via ethernet.

Bland listan på anslutna enheter inne i grannens routers inställningar hittar jag inte extenderns IP-adress, bara AP:ns IP. Dessutom tilldelas alla enheter anslutna via extendern själva extenderns MAC-adress, istället för att behålla deras egna. Alltså även AP:n som är sist i ledet har extenderns MAC-adress, liksom min mobil och dator.

Vad gör jag för fel bland inställningarna?

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Acoustic:

Hej!

Det är så att jag med tillåtelse får använda mig av grannens WiFi. Jag har en gammal extender som plockar upp signalen som jag sedan matar vidare med en kabel till en annan gammal router, inställd som en access point. DHCP är alltså avstängt på både extendern och AP:n. Statisk IP-adress finns på båda två. 192.168.0.2 respektive .0.3. Båda dessa är utanför routerns dynamiska range som börjar på .30.

Mitt problem är att jag får felmeddelandet "IP-konfigurationsfel" när jag ansluter till nätverket. Både trådlöst och via ethernet.

Bland listan på anslutna enheter inne i grannens routers inställningar hittar jag inte extenderns IP-adress, bara AP:ns IP. Dessutom tilldelas alla enheter anslutna via extendern själva extenderns MAC-adress, istället för att behålla deras egna. Alltså även AP:n som är sist i ledet har extenderns MAC-adress, liksom min mobil och dator.

Vad gör jag för fel bland inställningarna?

Tack på förhand!

Men har du/ni konfat så att inga adresskonflikter kan inträffa i nätet som helhet eller har bara du ändrat ? Du får ju inte ha nån adress i ditt nät som din granne kan ha så man måste ju konfa om även hos grannen för att garantera att inga adresskonfliker kan uppstå om man gör som ni gjort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men har du/ni konfat så att inga adresskonflikter kan inträffa i nätet som helhet eller har bara du ändrat ? Du får ju inte ha nån adress i ditt nät som din granne kan ha så man måste ju konfa om även hos grannen för att garantera att inga adresskonfliker kan uppstå om man gör som ni gjort.

Grannen använder inga statiska IP-adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acoustic:

Grannen använder inga statiska IP-adresser.

Även om grannen inte har statiska IP-adresser så tilldelar juh ändå routern en ip till de enheter som är ansluta så kanske de IP-adresser du ställt in redan används av grannen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Acoustic:

Grannen använder inga statiska IP-adresser.

Men det betyder inte att det inte blir problem, grannens har en dhcpserver som delar ut dynamiska ip och man ska inte sätta statiska ip inom dess arbetsområde.
Dessutom har mycket nätverksprylar samma förvalda adress till admininterfacet och det är många gånger samma adress som till standardgatewayen.
Man behöver alltså konfa om dhcpservern/servrarna så att de inta kan överlappa med varandra eller någon statiskt tilldelad adress, man bör också se öbver alal enheters samtliga förvalda adresser till olika interface, ett ipnummer får inte kunna förekomma på mer än ett ställe i lanet och admininterfacen är som sagt ofta på samma adress, dessutom har en hel del apparater flera interface , det är inte jätteovanligt att en router kan ha 3 eller ibland fler ipnummer för den kan ju ha nån typ av fildelning, ftpserver, skrivarserver, dnlaserver och andra funktioner som har egna ip.
Man bör rita upp en nätverkstopologi så at man får en översikt på hela lanet och lanet är ju i det här fallet inte bara dina delar utan även din grannes, samtliga delar kan påverka varandra så allt ska med och man måste se till att allt adresseras korrekt (allt ska ha unika adresser) och att man aldrig tilldelar statiska ip inom de områden dhcpservern/servrarna kan arbeta det är också ofta mycket enklare att ha allt på samma logiska nät om man inte är duktig på nätverksteknik.
Det är inte jättesvårt att lösa det men det är ofta ganska många paramtrar att hålla reda på så att skissa upp hur sakerna adresseras brukar vara vettigt för annars missar man nån detalj som kan skapa en adresskonflikt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acoustic:

Hej!

Det är så att jag med tillåtelse får använda mig av grannens WiFi. Jag har en gammal extender som plockar upp signalen som jag sedan matar vidare med en kabel till en annan gammal router, inställd som en access point. DHCP är alltså avstängt på både extendern och AP:n. Statisk IP-adress finns på båda två. 192.168.0.2 respektive .0.3. Båda dessa är utanför routerns dynamiska range som börjar på .30.

Mitt problem är att jag får felmeddelandet "IP-konfigurationsfel" när jag ansluter till nätverket. Både trådlöst och via ethernet.

Bland listan på anslutna enheter inne i grannens routers inställningar hittar jag inte extenderns IP-adress, bara AP:ns IP. Dessutom tilldelas alla enheter anslutna via extendern själva extenderns MAC-adress, istället för att behålla deras egna. Alltså även AP:n som är sist i ledet har extenderns MAC-adress, liksom min mobil och dator.

Vad gör jag för fel bland inställningarna?

Tack på förhand!

Hej!

Allt detta såg jag till att tänka på, nja, jag ritade inte upp något. Men kollade upp vilka adresser som användes. Notera vad jag skrev i mitt första inlägg.

Jag har kontinuerlig tillgång till routerns interface och jag kan se att inga IP-adresser har tilldelats som är samma. Mina statiska IP-adresser är tilldelade utanför DHCP:när arbetsområde, så som jag skrev i mitt första inlägg.

Se bilden över anslutna enheter. Notera det märkliga att alla enheter anslutna via extendern (mina) får samma MAC-adress som själva extendern. Dock syns inte extendern med IP-adress .0.3. Dessa har tillgång till internet. Problemet är att AP:n med adress .0.2 (som dock syns som ansluten) ger felmeddelandet IP-konfigurationsfel vid ansluten i den delen av lägenheten. (Samma SSID och lösenord och säkerhetstyp på AP:n som gatewayn.

https://www.dropbox.com/s/egmakvfy0nez9go/Screenshot_20200120...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Igen för att vara tydlig, hämtat från mitt första inlägg:
Gatewayn 192.168.0.1
Extendern: 192.168.0.3
AP: 192.168.0.2
DHCP:ns arbetsområde: 192.168.0.30-254

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acoustic:

Igen för att vara tydlig, hämtat från mitt första inlägg:
Gatewayn 192.168.0.1
Extendern: 192.168.0.3
AP: 192.168.0.2
DHCP:ns arbetsområde: 192.168.0.30-254

Skickades från m.sweclockers.com

Men har du koll på vilket arbetsområde som din granne har inställt i sin router?

Permalänk
Medlem

Dessutom har jag självklart kopplat i LAN-portarna och inte i WAN.

Detta upplägg har dock fungerat ibland, men mest sporadiskt.

Är detta ens en giltig konfiguration som jag gjort med Gateway-Extender-AP. Det vanliga är ju tvärtom Gateway-AP-Extender.

Permalänk
Medlem

@MickeBoy: Från hans tidigare inlägg: "Jag har kontinuerlig tillgång till routerns interface och jag kan se att inga IP-adresser har tilldelats som är samma. Mina statiska IP-adresser är tilldelade utanför DHCP:när arbetsområde, så som jag skrev i mitt första inlägg."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@MickeBoy: Från hans tidigare inlägg: "Jag har kontinuerlig tillgång till routerns interface och jag kan se att inga IP-adresser har tilldelats som är samma. Mina statiska IP-adresser är tilldelade utanför DHCP:när arbetsområde, så som jag skrev i mitt första inlägg."

Ja, jag insåg det lite senare. Sorry för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@MickeBoy: Från hans tidigare inlägg: "Jag har kontinuerlig tillgång till routerns interface och jag kan se att inga IP-adresser har tilldelats som är samma. Mina statiska IP-adresser är tilldelade utanför DHCP:när arbetsområde, så som jag skrev i mitt första inlägg."

Ja precis. Jag gjorde det misstaget först att jag inte kollade DHCP:ns range (.30-.254 är den) utan gav AP:n statisk IP .45. Men det är ändrat sedan länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problemet är att du försöker ha samma subnät på WAN-sidan som LAN-sidan på din router.

Ställ in din egna routers lan-subnät till 192.168.1.* med en DHCP-range på t.ex 192.168.1.30-192.168.1.200

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Problemet är att du försöker ha samma subnät på WAN-sidan som LAN-sidan på din router.

Ställ in din egna routers lan-subnät till 192.168.1.* med en DHCP-range på t.ex 192.168.1.30-192.168.1.200

Hur menar du? Jag har ingen egen router. Både min extender och min AP har DHCP-servern avstängd. Menar du att jag ska ställa in dessa inställningar i min extender och AP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Men har du koll på vilket arbetsområde som din granne har inställt i sin router?

Jag skrev även att jag har stängt av DHCP både i min extender och min AP. Hela nätverket har bara en DHCP-server, grannens router. Jag har ingen egen router. Jag har en extender och en AP.

Så som svar på din fråga så är arbetsområdet på grannens router .0.30-.0.254

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Hur har du konfat och kopplat "din gamla router" som agerar ap, har den ett riktigt ap läge eller har du kopplat i wanporten så att den utför NAT/PAT ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acoustic:

Dessutom har jag självklart kopplat i LAN-portarna och inte i WAN.

Ja, jag har kopplat i LAN-porten och inte WAN-porten.

Det finns inget riktigt AP-läge på den. Konfigurationen är att DHCP är avstängt.

Problemet tror jag är löst nu. Jag hade blivit förvirrad bland AP:ns inställningar och skrivit in LAN-IP-adressen en gång till i "Internet IP-adress". Jag ändrade till "Get dynamically from ISP" och nu verkar allt fungera fint.