Permalänk
Medlem

Fel på kylaren/processorn?

Hej,

Har en stock i7 7700k med corsair vattenkylning. När jag kör Intel burntest får jag spikar på uppemot 100 grader i programmet core temp. Jag har förstått att denna processorn är känd för att gå varm men något kan ju inte stämma? Kan det vara moderkortet som skickar på för mycket voltage?

Permalänk
Moderator

Låter mer troligt som att något är fel med kylaren, det skulle inte vara första gången någon skriver här på forumet om en Corsair-AIO vars pump har gått sönder.

Lyssna och känn på den. Vibrerar den något? Känn på slangarna, är de lika varma eller är en av dem mycket varmare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Den ena slangen är mycket varmare och jag kan höra att pumpen drar igång.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jimbo040:

@Andreaz1: Den ena slangen är mycket varmare och jag kan höra att pumpen drar igång.

En slang bör vara något varmare om pumpen fungerar men är den mycket varmare så är det nog dåligt flöde, du har väl inte nån temp på pumpen som kan ställa till det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En slang bör vara något varmare om pumpen fungerar men är den mycket varmare så är det nog dåligt flöde, du har väl inte nån temp på pumpen som kan ställa till det ?

Mycket varmare var nog att ta i lite. Den ena slangen är märkbart varmare. Ska testa att tvätta rent och montera ny kylpasta. se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Vilken corsair kylare har du? Ganska stor skillnad på deras budget 120mm (H55) och deras 360mm (h150), och allt däremellan. Har du Corsair Link eller liknande mjukvara där du kan se (och ställa in) fläkt och pump rpm?

Har det fungerat bättre tidigare eller är det här en ny install?
Hur/var är radiatorn monterad? Push pull?

Permalänk
Medlem

Tempen planar ut iallafall i custom. Vattnet håller samma temp i hela systemet. Finns flertalet är som kör med två givare som visar i stort sett samma siffror. Är en slang varmare är det något fel på kylaren. Dåligt flöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Tempen planar ut iallafall i custom. Vattnet håller samma temp i hela systemet. Finns flertalet är som kör med två givare som visar i stort sett samma siffror. Är en slang varmare är det något fel på kylaren. Dåligt flöde.

Okej, för ena slangen är varmare än andra. Kan jag lösa det genom något program som styr pumpen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jimbo040:

Okej, för ena slangen är varmare än andra. Kan jag lösa det genom något program som styr pumpen?

Pumpen ska nog inte varvtalsbegränsas utan du ska bara styra fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimbo040:

Det enklaste är att gå in i biosen och ställa hastigheten till din pump där.

Permalänk
Medlem

Kylaren är kass... Prova att montera en pure rock luftkyllare. Nu har jag stabila 65 grader under stresstest!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Pumpen ska nog inte varvtalsbegränsas utan du ska bara styra fläkten.

Pumpen kan absolut styras. Min går för det ofta i idle i typ 850rpm och vid belastning ändå upp till 4800.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Pumpen kan absolut styras. Min går för det ofta i idle i typ 850rpm och vid belastning ändå upp till 4800.

En del pumpar kan styras men inte alla och skillnaden i temperatur och ljudnivå lär vara liten även om man sänker varvtalet förutsatt att pumpen orkar ritera för det är när den stannar det blir rikligt illa för då fungerar impellern som en propp så flödet stoppas och blir sämre än om man helt hade saknat pump.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knotvillage:

Om du har en D5;a eller DDC så är de runt 10 ggr kraftigare än den som sitter i de flesta AIOs (60-80 L/hr). Därför ska man köra dom fullt ut, sänker jag min 1000 rpm ökar Idle enormt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Om du har en D5;a eller DDC så är de runt 10 ggr kraftigare än den som sitter i de flesta AIOs (60-80 L/hr). Därför ska man köra dom fullt ut, sänker jag min 1000 rpm ökar Idle enormt.

Har för mig att det stod 1500l/h på min pump EK med inbyggd res.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

This. Jag kör min AIO pump fullt ut - typ 3000rpm har jag för mig, och fläktar runt 500rpm. Vet inte om jag har ett bra ex men hör knappt pumpen i mitt open case. Igen, TS borde svara på vilken AIO han har om vi ska kunna hjälpa mer precist.