Kan surfa men har inget internet/wifi

Permalänk
Medlem

Kan surfa men har inget internet/wifi

Hej!

Har problem med uppkopplingen, det står att jag inte har nått internet (wifi) och kan inte spela upp Spotify (offline), kan inte ladda ner windows uppdateringar etc, men surfa går bra och spela BFV multiplayer!

Nått är knas men vet inte vad! Har inte laddat ner nått speciellt som kan medföra nått virus.

Har denna laptop - Asus ROG Zephyrus S GX701GW-EV008T

Har startat om routern på alla sätt och vis, startat om datorn men det står fortfarande att jag inte har internet (wifi) och kan ej använda Spotify, windows update etc.

Behöver hjälp, vad är fel?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Möjligen DNS som krånglar och inte lyckas slå upp adresserna. Testa ändra DNS till typ 8.8.8.8 eller 1.1.1.1 för att se om det löser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Möjligen DNS som krånglar och inte lyckas slå upp adresserna. Testa ändra DNS till typ 8.8.8.8 eller 1.1.1.1 för att se om det löser det.

Det här med uppkoppling och nätverk är inte min starka sida, hur går jag till väga för att göra det?

EDIT: (Har Telia fiber 100/100 om det säger nått)

Permalänk
Medlem

@Hillzing:

Testa koppla in kabel, funkar det då?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Det här med uppkoppling och nätverk är inte min starka sida, hur går jag till väga för att göra det?

EDIT: (Har Telia fiber 100/100 om det säger nått)

Du kan testa följa instruktionerna i denna länk: https://www.windowscentral.com/how-change-your-pcs-dns-settin...

Om det inte skulle hjälpa kan du ändra tillbaka till att välja DNS automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@Hillzing:

Testa koppla in kabel, funkar det då?

Har inget Ethernet uttag på denna laptop tyvärr! (fattar inte varför)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Du kan testa följa instruktionerna i denna länk: https://www.windowscentral.com/how-change-your-pcs-dns-settin...

Om det inte skulle hjälpa kan du ändra tillbaka till att välja DNS automatiskt.

Tack! Testade 1.1.1.1 och 1.0.0.1 och det funkade faktiskt!

Men har jag det snabbaste DNS nu eller? (spelar det nån roll?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Tack! Testade 1.1.1.1 och 1.0.0.1 och det funkade faktiskt!

Men har jag det snabbaste DNS nu eller? (spelar det nån roll?)

Snabbaste är svårt för mig att svara på, men som jag förstår det ska 1.1.1.1 och 1.0.0.1 vara bland de bättre i den aspekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Snabbaste är svårt för mig att svara på, men som jag förstår det ska 1.1.1.1 och 1.0.0.1 vara bland de bättre i den aspekten.

Det var inga siffror i rutorna alls hos mig, då kanske man ska ta och ringa Telia och få rätt DNS då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hillzing:

Det var inga siffror i rutorna alls hos mig, då kanske man ska ta och ringa Telia och få rätt DNS då?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan läsa av vilken som används i routerns uppgifter men du tilldelas normalt sett den som finns närmast dig eller nån av dess backupservrar om den primära inte är igång, adresserna till Telias DNSservrar har du här https://www.telia.se/foretag/support/info/fastadns-windows om du behöver dem för nån manuell inställning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Det var inga siffror i rutorna alls hos mig, då kanske man ska ta och ringa Telia och få rätt DNS då?

Skickades från m.sweclockers.com

Automatiskt val av DNS brukar inte visa dessa i denna ruta om jag inte minns fel. Brukar använda kommandotolken när jag vill få fram vilken DNS som används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan läsa av vilken som används i routerns uppgifter men du tilldelas normalt sett den som finns närmast dig eller nån av dess backupservrar om den primära inte är igång, adresserna till Telias DNSservrar har du här https://www.telia.se/foretag/support/info/fastadns-windows om du behöver dem för nån manuell inställning.

Okej tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Automatiskt val av DNS brukar inte visa dessa i denna ruta om jag inte minns fel. Brukar använda kommandotolken när jag vill få fram vilken DNS som används.

Bra tack för hjälpen