Batteridriven musikspelare med inbyggd högtalare.

Permalänk

Batteridriven musikspelare med inbyggd högtalare.

Hej. Jag söker något väldigt specifikt. Någon som vet om man kan överhuvudtaget hitta antingen en mp3-spelare eller en cd-spelare som har en inbyggd högtalare samt är batteridriven? Syftet är att kunna ha den exempelvis ute i skogen utan el, men man ska kunna ta med extra batterier (tänk AA / AAA) och spela musik. Jag har prövat googla runt men har svårt att hitta något som uppfyller alla krav.

Tydligar formulering
Permalänk
Permalänk
Medlem

Den där verkar bara vara en radio med FM/DAB+ och den spelar vare sig upp MP3 eller CD.

Här är en variant av mindre bergsprängare/boombox som kanske kan fungera:
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/radio-och-stereo/barbar...

Finns liknande varianter med bluetooth också, nackdelen är att dessa större spelare vill ha de större R14/C-batterierna.
Vill man köra dem på uppladdningsbara R6/AA så kan man göra som jag brukar göra och använda batteriadapter AA-C storlek.
Nackdelen är att de mindre batterierna håller mycket kortare men å andra sidan har jag mängder av sådana+snabbladdare till dem.

Laddbara R14/C är dyrare och kräver laddare som tar storleken samt rymmer tillräckligt många då det oftast är 6-8 batterier i sådana här mindre boomboxar.

Annars är budgetalternativet att köra en blåtandshögtalare till mobilen och exempelvis Ikea har en liten som använder 3st lösa AAA batterier och även kan ladda dem i apparaten om man har Usb-laddare/Powerbank till den.

https://www.ikea.com/se/sv/p/eneby-baerbar-bluetooth-hoegtala...

Har en sådan och den låter ok för sin lilla storlek och pris, den har även Aux-ingång om man vill koppla till något med sladd som exempelvis MP3/Cd-spelare.

Däremot ska man få ut 15 timmar ur batterierna får man spela väldigt lågt, spelar man högre går den runt 2-4 timmar men man kan ju ha med sig flera batterier. Det som är bra med den är just att den tar lösa batterier istället för ett fast inbyggt som de flesta har.
Att den sedan knappt kostar något är ingen nackdel heller.

Deras Eneby 20 för som jag också har låter mycket bättre men den är större och kanske inte så skogsmässig, har dock köpt till batteriet för 199kr extra och den spelar rätt länge med det men kräver 230v för laddningen. Även den har Aux-in för kabel om man vill.

https://www.ikea.com/se/sv/p/eneby-bluetooth-hoegtalare-vit-8...

Båda dessa blåtandshögtalarna kräver förståss mobiltelefon eller annan lös mediaspelare kopplas till dem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Infernova:

Hej. Jag söker något väldigt specifikt. Någon som vet om man kan överhuvudtaget hitta antingen en mp3-spelare eller en cd-spelare som har en inbyggd högtalare samt är batteridriven? Syftet är att kunna ha den exempelvis ute i skogen utan el, men man ska kunna ta med extra batterier (tänk AA / AAA) och spela musik. Jag har prövat googla runt men har svårt att hitta något som uppfyller alla krav.

De flesta nya apparater har inbyggda laddbara batterier eller kräver ström från nån extern källa så jag hade först besökt en secondhandbutik och kollat efter nån gammal transistorradio eller "bergsprängare", den typen av apparater kan för det mesta drivas av D eller C batterier, apparaterna brukar dessutom vara ganska billiga och har ofta bättre ljudkvalitet än nått nytt som inte kostar "flera tusen" och om man väljer smart så har de endera en fungerande cd (som på nyare modeller i bland även läser mp3 skivvor) eller en linjeingång så man kan koppla på nån yttre signalkälla om man inte ska lyssna på radion.
Med en linjeingång är det ju enkelt att koppla in en lös cd, mp3 spelare eller telefon eller vad du nu kan ha för signalkälla till hands.
Men det finns nya apparater också typ https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/radio-stereo/boom...
https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/radio-stereo/boom...
Men exakt vad är du ute efter, ska det vara nått som bara låter och är litet eller ska det vara nått lite större som du inte ska bära runt utan som ska stå still i en strömlös stuga ?

Om du kan tänka dig att välja en radio som bara har blåtandsanslutning och inget annt inbyggt så finn det ju en del fler moderna maskiner att välja på men då får du strömma din musik från tex en telefon

Anledningen till att de inte har aa eller aaa batterier är att apparaterna kräver ganska hög effekt och de små baterierna skulle ta slut på nån timme så de är ganska opraktiska, om du är ute efter lång batteritidd är det nån ren fm radio du vill ha för de drar mycket mindre ström än om det är dab cp spelare eller nån annan digitalteknik i apparaten, det är också en fördel om det i så fall är en monoapparat för det innebär inte bara bättre batteritid utan högre känslighet på radion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Airborne:

Den där verkar bara vara en radio med FM/DAB+ och den spelar vare sig upp MP3 eller CD.

Enligt Prisjakt klarar den MP3 (gissningsvis via USB-ingången) och har 3,5 mm AUX-ingång. Den saknar dock CD.
Håller med om att det inte är exakt det som efterfrågas, men jag tolkade det som att fokus främst låg på utbytbara batterier.