Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

EVGA använder nedskalad Geforce RTX 2080-krets till billiga RTX 2060 KO

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

EVGA använder nedskalad Geforce RTX 2080-krets till billiga RTX 2060 KO

Under CES 2020 presenterade EVGA prispressat RTX 2060, men avslöjade inte knepen för att nå prispunkten. Nu levererar Techpowerup svaren.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009

Måste vara de sämsta kretsarna de binnat bort?

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2007

Ursäkta men förstår inte hur svaret på frågan hur de kunde prispressa den var genom att stoppa i en dyrare krets? Nog för att det troligtvis är riktigt dåliga bins men det framgår ju inte någonstans.

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 3700X | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix 3000/15 @ 3733/16
| EVGA 2070 Black | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003

@Shrudder: Verkar vara en kombination av att nyttja "trasiga" kretsar och kyllösning från 1660.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trondheim, Norge
Registrerad
Feb 2005

Låter som ett framtida bioshack kan vara något, trubblet blir väl att 2070 Super har mer minne som måste trollas bort. Tvivlar på att dom har stängt av cuda's och andra enheter på hårdvarunivå på ett såpass "billigt" kort. Rätt så rejält hopp mellan 2070 super ned till 2060 på samma kärna. Men då måste man i det minsta byta kylarlösning om nu ens kretskortet håller för mer guffe.

Ryzen 1700--GTX 1080--Go XLR--Shure SM7B

9900K@5.2--2X8GB G.Skill Ripjaws 3600 @ 4000 16-16-16-34--Inno3D RTX 2080 Ti AIO--Rog Strix Z390-F--Noctua NH-D15

-----------Twitch-------------

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006

Det spännande nu är att 5600xt sägs få ca 7900 poäng i time spy medans 2060 ligger runt 7500. Sen sure år 3dmark men ska ändå bli intressant och se om AMD kan lyckas hantera även nvidia 2060 =p

Skickades från m.sweclockers.com

here we go!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Shrudder:

Ursäkta men förstår inte hur svaret på frågan hur de kunde prispressa den var genom att stoppa i en dyrare krets? Nog för att det troligtvis är riktigt dåliga bins men det framgår ju inte någonstans.

Som du själv skrev, är väll som precis alla andra, dom chips som inte klarar deras krav för 2080 blir 2070, klarar dom i sin tur inte deras krav för 2070 så har dom slängts eller lagts på en hylla nånstans, nu blir dom till dessa kort i den mån det går =p

Samma sak gjorde amd med vega, 7XXX 6XXX osv, vissa fall med laser eller som den gamla goda tiden när man bara bytte bios och fick mer eller mindre ett kort som va en modell högre! =p

Sen är frågan om dom gör detta nu med mjukvara eller bokstavligen skär bort dom defekta delarna.

here we go!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007

"Other cost-cutting measures includes a simpler heatsink, 4 phase VRM and only 3 display output." / /u/Nekrosmas på Reddit.

Ryzen 2700x (Noctua NH-D15) || Vengeance LPX 16GB 3200MHz @14
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix @2.1/12Ghz
Fractal Design Define S(4x BioniX F140mm+1x Noctua NF-A15) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

"nytt BIOS"
Suck. Stockholmare.......

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oxelösund
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Leoms:

"nytt BIOS"
Suck. Stockholmare.......

?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

@Leoms: förklara dig gärna ?

🖥️ Intel i9 9900KS : Asus Rog Strix 2080 ti : 2x8gb DDR4 4000mhz : Acer Nitro XV273K : Fractal Design R6 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Esseboy:

Skrivet av Shrudder:

Ja, det handlar högst troligt om "trasiga" kretsar som de kanske fått billigare av Nvidia då de inte möter kraven för någon av korten kretsen är "tänkt" för, och det är väl bra att de kan använda dem till något istället för att de ska slängas

Skall bli intressant att se om det kommer "fulBIOS" till dessa som låser upp fler delar.

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook. Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
.:: :: oVERdOZe bbS :: ::.
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av ibland:

Typiskt stockholmare att behöva förklaringar.

Skrivet av Ozzed:

Ja, det handlar högst troligt om "trasiga" kretsar som de kanske fått billigare av Nvidia då de inte möter kraven för någon av korten kretsen är "tänkt" för, och det är väl bra att de kan använda dem till något istället för att de ska slängas

Skall bli intressant att se om det kommer "fulBIOS" till dessa som låser upp fler delar.

Jag undrar hur de fungerar. Om de låser upp alla cuda, etc, så låser de även upp de söndriga. Fast de kanske bara är söndriga på det sättet att de inte kan hålla högre frekvens i stället för att vara obrukbara. Isf är det ju inga problem.

MOS8500 > 68000 > 8088 > 286 > 386 > 486 > PMMX > ???? > 3570K > 2700X > 3900X

<3 datorer! Jag hade velat ha en serverpark!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009

Förstod jag detta korrekt: EVGA använder sig av 2080-GPUer i sina nya 2060-kort?
Om så är fallet blir jag imponerad av de marginaler Nvidia måste ha....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävleborg
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av ThomasLidstrom:

Förstod jag detta korrekt: EVGA använder sig av 2080-GPUer i sina nya 2060-kort?

Måste man ha bra marginaler för att använda de lägst binnade funktionsdugliga kretsarna som annars skulle blivit kasserade eller hyllvärmare?

Åbäke mk2: Ryzen 2600, MSI B450 Tomahawk, 48GB DDR4 @ 3000, 2x500GB Samsung 850 Evo, EVGA 1070 FTW.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

@kelthar: bor där förvisso men är inte Sthlmare för det.

🖥️ Intel i9 9900KS : Asus Rog Strix 2080 ti : 2x8gb DDR4 4000mhz : Acer Nitro XV273K : Fractal Design R6 TG

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av ibland:

@kelthar: bor där förvisso men är inte Sthlmare för det.

Notera min smiley!

Tror inte att någon förstod vad han försökte antyda förutom han själv...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid skogskanten
Registrerad
Mar 2015

Nej det handlar ju inte om marginaler i det här fallet. Låt oss säga att Nvidia gör 1000 gpuer, men 200 blir för dåliga för att kunna bli 2070s eller 2080s. Kostnaden för dessa "chip" som skrotas läggs helt enkelt på de som blev bra. Så de 800 fungerande bär hela kostnaden för de 1000 som tillverkades.

För Nvidia så är de 200 dåliga/trasiga redan "betalda" och tekniskt sett så är de gratis. Så allt som de kan få betalt för dessa är ren och skär vinst.

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 Skylake 6700K @ 4.6 Ghz || Noctua NH-D14 w/ 2x FD Venturi HP-14 Fläktar|| Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|| MSI 1070 Gaming X || NZXT H440 || Supernova G2 850w || W10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av kelthar:

Typiskt stockholmare att behöva förklaringar.

Jag undrar hur de fungerar. Om de låser upp alla cuda, etc, så låser de även upp de söndriga. Fast de kanske bara är söndriga på det sättet att de inte kan hålla högre frekvens i stället för att vara obrukbara. Isf är det ju inga problem.

Kan också vara så att de klarar de högre frekvenserna men med en för Nvidia icke godkänd strömförbrukning.

Sen kan det ju också vara så att kretsarna är hårdvarulåsta genom att de helt enkelt "bränt bort" delar, som var fallet med t, ex 1070, och då går de ju inte låsa upp alls.

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook. Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

@kelthar: nej jag såg den lustiga är att jag kommer från Höllviken så om du antytt på något hade du skjutit dig själv i foten

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Esseboy:

Det, eller så "vaskar" Nvidia lite TU-104 kretsar bara för att visa att man kan

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av ibland:

@kelthar: nej jag såg den lustiga är att jag kommer från Höllviken så om du antytt på något hade du skjutit dig själv i foten

Jävla bonde, Limhamn är där man ska komma från ... Fast jag flyttade till Hököpinge som du vet var det ligger antagligen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vittangi (Nära arktis!)
Registrerad
Feb 2003
Skrivet av Shrudder:

Kanske för att Nvidia har mjölkat rejält marknaden med sin Turning...? Och att kretsarna inte är så "dyra" som de vill påskina....

Här är lite angående RTX3000 serien och vad Nvidia borde göra men antagligen försöker fortsätta mjölka istället...
https://www.youtube.com/watch?v=zunrvlKwqS0

Ni äldre...lyssna på de yngre...för de kan förstå något ni inte förstått...ni yngre...lyssna på de äldre...de förstår ofta mer än ni.........om livet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Detta är inte nytt, Nvidia har aldrig gjort så. Det finns OEM-varianter av 1060 som är en svårt nerskuren GP104 (dvs 1080), och det finns 960 som är kapade GM204 (dvs 980). Det finns exempel på detta ända tillbaka till Fermi-generationen. Det som är nytt är att en tillverkare marknadsför att det är det de gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Ozzed:

Kan också vara så att de klarar de högre frekvenserna men med en för Nvidia icke godkänd strömförbrukning.
Sen kan det ju också vara så att kretsarna är hårdvarulåsta genom att de helt enkelt "bränt bort" delar, ...

Med tanke på hur stort chipet är lär det bli ganska många som har en defekt eller två.

• Ingen defekt och bra prestanda: RTX 2080 (Super)

• Defekt med bra prestanda: RTX 2070 (Super)

• Undermålig prestanda, med eller utan defekt: RTX 2060 KO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Mar 2007

Jag tror att Nvidia har ett stort överskott av dessa kretsa därav denna förändring. Som alla vet så är 3000 serien snart på G. Så för att minska sina lager så låter Nvidia vissa partners använda ”fel krets” till 2060.

Som jag ser det så är detta den enda logiska förklaringen.

Ryzen 3700X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43200 cl 14-14-14-34 3st Fury X 3Dmark HALL OF FAME https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/timespy+graphics+score+... 7420P och 7347P
4K Fire Strike Ultra 9577p https://www.3dmark.com/3dm/22628026?
Time Spy results 11051p
3Dmark

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Är nvidias prissänkning permanent eller tillfällig?
Har läst att vissa misstänker att den är tillfälligt för att påverka RX5600XT recensioner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001

Kasta bort något som är trasigt vs. sälja istället skapligt billigt. Vad är så svårt att förstå?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Kanske det går att flasha ett moddat bios för att låsa upp lite extra prestanda? Minns att jag gjorde det på 6950 back in the day.

Gamla trotjänaren:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016
Skrivet av Masen666:
Skrivet av ibland:

Kommer här med ett förklaring.

Nytt lägehet
Nytt försäkring