Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2019

Dator stängs av o på upprepande

Igår funka dator perfekt utan fel, men nu idag när jag skulle sätta på den så sätts den på i några sekunder men de kommer inte upp någon bild på skärmen. Sen stängs den av igen i 2 sekunder och sedan sätts den på igen i kanske 5 sekunder och så håller de på sådär. Jag har ett Z390 F gaming moderkort och CPU lampan börjar lysa och sedan DRAM lampan, men inte VGA lampan, den hinner inte börja lysa inan datorn stängs av igen. Kan de vara något problem där?

Hur löser jag detta?

Asus Z390-F gaming, Rtx 2080 GPU, intel i7-8700, be quiet dark rock 4, H510

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Kör du övercklockat?
För det finns en funktion som "ska" ställa ner en överklockning om det är åt helvete för högt så att fel redan syns i bios/uefi och det kan då ta nån/några omstarter innan moderkortet har dargit ner tills det är stabilt nog för o testa bios/uefi "testen".

Men i sällsynta fall så kan skiten få tuppjuck och bara startar om.
Om du kör klockat heller även om du inte gör det så prova en cmos reset.
http://letmegooglethat.com/?q=asus+rog+strix+z390-f+gaming+cm...

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Memphis7:

Igår funka dator perfekt utan fel, men nu idag när jag skulle sätta på den så sätts den på i några sekunder men de kommer inte upp någon bild på skärmen. Sen stängs den av igen i 2 sekunder och sedan sätts den på igen i kanske 5 sekunder och så håller de på sådär. Jag har ett Z390 F gaming moderkort och CPU lampan börjar lysa och sedan DRAM lampan, men inte VGA lampan, den hinner inte börja lysa inan datorn stängs av igen. Kan de vara något problem där?

Hur löser jag detta?

Finns tre förklaringar för detta. 1. För hög överklock. 2. CPU/GPU överhettar och 3. Något kortsluter datorn.

Jag hade detta problem med en äldre dator för några år sedan. Visade sig att en USB port hade gått sönder och kortslöt därför datorn.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | EVGA RTX 2070 Black | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2019

Problem löst för dator som stängs av o på upprepande!

Jag kör ingen OC och inget överhettar. Problemet är löst dock, jag tog ut min gpu och satte tbaks den sedan bytte jag också plats på mina ram-minnen och då funka den perfekt. Senare bytte jag oxå tillbaka plats på RAM igen till sina vanliga platser för testa om de skulle fortfarande funka som vanligt och den funka som vanligt fortfarande!

Asus Z390-F gaming, Rtx 2080 GPU, intel i7-8700, be quiet dark rock 4, H510

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Så mest troligt är att ett minne inte satt i till 100%.
Särskilt med minnes slotsen som asus kör med nu för tiden som har en fast sida vilka är betydligt sämre att få i minnen i än dom med två flärpar som rör sig.
Gpu är mindre vanligt att det ej sitter i ordentligt, enda är om man flyttar runt burken mycket och beroende på vad man har för chassi så kan instickskort som tex gpu röra sig en hel del.
Dvs en del chassi är rätt veka och kan flexa mycket.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."