Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2019

Vr retina skärpa krävs

Retina skärpa krävs för bra vr upplevelse

1. Högre upplösning (Retina upplösning)
Innan Vr Headset slår igenom för massan tror jag verkligen Retina upplösning är ett krav. Minst retina skärpa (60 pixel densitet). Då menar jag inte bara för spel upplevelsen utan för surfning, video och vr video.

Jag använder mitt Oculus Quest för sufning, film och youtube ibland. Men då upplösningen är låg blir upplevelsen försämrad. När vr headseten når retina skärpa så kommer det bli stor skillnand. Men tyvärr
Är vi nog många år ifrån det. För att uppnå det krävs det nog ca 8k upplösning i vardera skärm för ögat.

Det är
Kanske därför Apples ryktade Ar Headset tar tid. Då enligt rykten ska ha 8k displayer per öga.

Det är coolt att använda sitt headset att se film men de är inte lika bra upplevelse som på en tv. När det här
Är uppnåt då kommer många vilja använda tekniken.

För alla är
Inte gamers och bara vill spela spel.

En del vill göra andra saker med Vr headsetet och då krävs retina skärpa för att vara ett substitut för tv, dator och smartphone.

Vi är en låg väg ifrån.


Hp reverb som anses som en av de bästa för skärpa har ca 25 i pixel densitet , ganska långt från 60 pixlar.

Så vad tror ni när når vi retina skärpa ?

Och kommer Apple vara först ?

Trädvy Permalänk
Brons i quiz
Registrerad
Jan 2012

När ni snackar pixeldensitet, är det PPI eller pixel per grad?

Citera om du vill ha svar!
8600K 4,1 GHz @ 1,03V Ghost S1
Instagram

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av niklasjh:

Retina skärpa krävs för bra vr upplevelse

1. Högre upplösning (Retina upplösning)
Innan Vr Headset slår igenom för massan tror jag verkligen Retina upplösning är ett krav. Minst retina skärpa (60 pixel densitet). Då menar jag inte bara för spel upplevelsen utan för surfning, video och vr video.

Jag använder mitt Oculus Quest för sufning, film och youtube ibland. Men då upplösningen är låg blir upplevelsen försämrad. När vr headseten når retina skärpa så kommer det bli stor skillnand. Men tyvärr
Är vi nog många år ifrån det. För att uppnå det krävs det nog ca 8k upplösning i vardera skärm för ögat.

Det är
Kanske därför Apples ryktade Ar Headset tar tid. Då enligt rykten ska ha 8k displayer per öga.

Det är coolt att använda sitt headset att se film men de är inte lika bra upplevelse som på en tv. När det här
Är uppnåt då kommer många vilja använda tekniken.

För alla är
Inte gamers och bara vill spela spel.

En del vill göra andra saker med Vr headsetet och då krävs retina skärpa för att vara ett substitut för tv, dator och smartphone.

Vi är en låg väg ifrån.


Hp reverb som anses som en av de bästa för skärpa har ca 25 i pixel densitet , ganska långt från 60 pixlar.

Så vad tror ni när når vi retina skärpa ?

Och kommer Apple vara först ?

Du inleder med ett ytterst vagt definierat påstående om att "Retina skärpa krävs för bra vr upplevelse" och fortsätter sedan på samma linje med "retina skärpa" etc genom hela trådstarten. Är du medveten om att "Retina" är ett godtyckligt definierat marknadsföringsnamn som Apple (och endast Apple) använder precis som de känner för? Hur ska vi således kunna spekulera i, eller ens i efterhand avgöra, "när vi når retina skärpa"?

Förstår inte heller vad "60 pixel densitet" och "25 i pixel densitet , ganska långt från 60 pixlar" ska betyda. Det är även oklart varför din trådstart verkar innehålla en numrerad lista med bara en punkt. Du får nog specificera dig om det ska gå att föra en begriplig diskussion.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

Är inte retina bara ett påhittat ord från Apple som de använder på deras egna produkter?
Annars kolla upp Pimax 8k, lite högre upplösning där iaf. Annars finns det några high-end VR headset som kostar runt 50 000kr.

3200+ Venice | DFI LP Nf4 Ultra-D | 4*512mb | Gainward 6600gt | tot. 490gb | Tagan 430W | + en bärbar
Super pi: 26.875

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2019

Ber om ursäkt om jag var otydlig. När jag menade retina skärpa så menade jag då vi inte kan skilja verkligt 20/20 seende med det vi ser.

Steve Jobs nämde begreppet retina kring 2010.
Enligt han behövde smartphone ca 330 ppi för att det skulle vara retina upplösning. Men då Vr displayerna är närmare ögat krävs det över 2000ppi.

Ganska lång väg kvar.

Här är en lista med några av de populäraste headseten
och deras pixel densitet.

https://www.threesixtycameras.com/vr-headset-comparison-table...

20/20 kräver kring 2000ppi enligt den här källan.

http://vr.cs.uiuc.edu/node149.html

Jag tycker iaf den dåliga upplösningen gör att jag använder mitt headset mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2019
Skrivet av Vzano:

När ni snackar pixeldensitet, är det PPI eller pixel per grad?

Det jag skrev ovan var pixel per grad. Borde vart tydligare.

Ppi blir ju mycket högre än för vr då det är närmare ögat displayerna.

Enligt denna artikel krävs knappt 2300 ppi för att de ska motsvara 20/20 seende.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2019
Skrivet av bia:

Är inte retina bara ett påhittat ord från Apple som de använder på deras egna produkter?
Annars kolla upp Pimax 8k, lite högre upplösning där iaf. Annars finns det några high-end VR headset som kostar runt 50 000kr.

Då Pimax headset har så bred FOV så blir inte upplösning Skärpan så hög.

Tydligen är Hp reverb bäst i klassen men såklart med mkt sämre FOV.

En enkel formella man tydligen kan använda är horisontella pixlarna / FoV

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Tja nuvarande pixeldensitet för VR (pimax 8k x) ligger på 800ppi så vi är inte alltför långt ifrån

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2019

Man vill ha minst 60 pixlar per grad för att det ska vara retina skärpa ( 20/20 seende)

Idag har headseten kring 15 förutom HP reverb med nästan 25.

Jag hoppas ryktena stämmer att apple ska ha 8k per display i deras AR glasögon.


Finns hopp.

De ryktas släppas 2022 eller 2023 enligt läckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

Som redan nämnt i tråden: kolla upp pimax, fantastiska produkter och inte med i din jämförelselista. Däremot usel kundkontakt med långa väntetider och dåligt fungerande kundtjänst. Är man en sån som hänger mycket i konsumenträttsdelen här i forumet bör man nog gå på de större mer etablerade företagen för att undvika risken för irritation, men har man inte bråttom och är ok med allt inte är plug&play så har de produkter i en helt annan liga än din quest.

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003

Ganska säker på att de som tillverkar VR-headset håller på och utvecklar detta hela tiden, men folk är inte beredda på att betala för mycket och kostar det för mycket så köper nästan ingen prylarna.

Har svårt att se att Apple kommer med något som slår igenom.

Otroligt dålig rubrik på tråden, Retina är marknadsföring, inte någon teknisk standard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2019
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Tja nuvarande pixeldensitet för VR (pimax 8k x) ligger på 800ppi så vi är inte alltför långt ifrån

Ja de går ju framåt

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2019
Skrivet av pback:

Som redan nämnt i tråden: kolla upp pimax, fantastiska produkter och inte med i din jämförelselista. Däremot usel kundkontakt med långa väntetider och dåligt fungerande kundtjänst. Är man en sån som hänger mycket i konsumenträttsdelen här i forumet bör man nog gå på de större mer etablerade företagen för att undvika risken för irritation, men har man inte bråttom och är ok med allt inte är plug&play så har de produkter i en helt annan liga än din quest.

Ja jag hoppas de lyckas slå igenom men de har ju så sjukt många olika headset :).

Ps. Ja supporten verkar skrämmande

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2019
Skrivet av GuuFi:

Ganska säker på att de som tillverkar VR-headset håller på och utvecklar detta hela tiden, men folk är inte beredda på att betala för mycket och kostar det för mycket så köper nästan ingen prylarna.

Har svårt att se att Apple kommer med något som slår igenom.

Otroligt dålig rubrik på tråden, Retina är marknadsföring, inte någon teknisk standard.

Jag tror Apple kan absolut lyckas. De har så starkt varumärke. Såklart kommer det inte bara fokusera på spel utan annat.

Även om de bara släpper AR brillor (ryktas om ett hybrid headset , vr och ar) kommer de hjälpa utveckling av displayerna och tekniken.

Nu gissar jag att de flesta konsumenterna använder för spel. Men tänk när de är lika bra som att se på tv och läsa då kan man få de som inte är gamers.

Ja borde ha använt annan rubrik men retina dök upp när jag tänkte.

Jag gillar då vr och hoppas utveckligen går framåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Har man 10 000 dollars över så finns Varjo VR-2, dom har över 60ppd/3000ppi(inte över hela synfältet dock)
Skulle gärna testa, verkar rätt awesome baserat på recensionerna

https://www.cnet.com/news/varjo-vr-headset-could-finally-be-r...

https://varjo.com/products/vr-2/

Ps. jag får klåda när folk använder "retina" som begrepp

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2013

För att komma dit inom rimlig tidsrymd tror jag på att de flesta VR headsets borde komma med ögonspårning och stöd för foveated rendering.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013

PPI tillsammans med upplösning (ni säger 8k krävs) är ett konstigt mått då vi pratar "retina". Det beror ju helt o hållet på storleken på skärmen, eller hur? 2k pixlar på en 1" skärm = 2000 PPI. Så 8k behövs ju inte.

Pixlar per grad vet jag inte vad det betyder. Nån som kan ge en ELI5 om det? Får man med avståndet mellan pixlarna i det värdet? Känns som det kommer bli ett viktigt begrepp i framtiden om VR nu ska växa

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2019
Skrivet av B.Linder:

Har man 10 000 dollars över så finns Varjo VR-2, dom har över 60ppd/3000ppi(inte över hela synfältet dock)
Skulle gärna testa, verkar rätt awesome baserat på recensionerna

https://www.cnet.com/news/varjo-vr-headset-could-finally-be-r...

https://varjo.com/products/vr-2/

Ps. jag får klåda när folk använder "retina" som begrepp

Det verkar riktigt coolt. Har sett video när de använder. Men FOv är väl väldigt lågt på det skarpa.

Ja jag får sluta med begreppet 😏

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2019
Skrivet av spjakarn:

För att komma dit inom rimlig tidsrymd tror jag på att de flesta VR headsets borde komma med ögonspårning och stöd för foveated rendering.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror Oculus jobbar hårt på de. De har tagit patent på nå Liknande Varjo producerar ( läs ovanstående inlägg)

Om de lyckas med de 2 sakerna du nämner kommer inte 60 pixlar per grad eller 2300ppi behövas.

Jag håller tummarna

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2019
Skrivet av talonmas:

PPI tillsammans med upplösning (ni säger 8k krävs) är ett konstigt mått då vi pratar "retina". Det beror ju helt o hållet på storleken på skärmen, eller hur? 2k pixlar på en 1" skärm = 2000 PPI. Så 8k behövs ju inte.

Pixlar per grad vet jag inte vad det betyder. Nån som kan ge en ELI5 om det? Får man med avståndet mellan pixlarna i det värdet? Känns som det kommer bli ett viktigt begrepp i framtiden om VR nu ska växa

Ja du har rätt med ditt argument men vet inte vad Fov blir med 1 tums skärm 🙂.

Ja de pratas om pixlar per grad.
Säg att du har 100 graderssynvinkel på headsetet. Och har 2 skärmar med upplösningen 2000 pixlar horisontellt. 2000/100 = 20
Det innebär 20 pixlar per grad horisontellt.

Experterna menar att vi bör ha 60 pixlar per grad.

Jag tror när de uppnås kommer de vara otroligt.

Både spel ( om man kan driva dom med sin dator) videos, film och surfning.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av niklasjh:

Jag tror Oculus jobbar hårt på de. De har tagit patent på nå Liknande Varjo producerar ( läs ovanstående inlägg)

Om de lyckas med de 2 sakerna du nämner kommer inte 60 pixlar per grad eller 2300ppi behövas.

Jag håller tummarna

En låg upplösning kommer inte lösas med de teknikerna. Vad de möjliggör är att kunna ha väldigt högupplösta paneler samtidigt som man kanske inte måste ha extrem setup i övrigt. Syftet är att prioritera resurser på beräkning i områden som man har i sitt skarpa synfält.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av talonmas:

PPI tillsammans med upplösning (ni säger 8k krävs) är ett konstigt mått då vi pratar "retina". Det beror ju helt o hållet på storleken på skärmen, eller hur? 2k pixlar på en 1" skärm = 2000 PPI. Så 8k behövs ju inte.

Nope, det är inte så enkelt när vi pratar om VR eftersom det sitter optik mellan panelen och dina ögon:
Du kan ha en liten panel, som pga avancerad optik gör att bilden ändå täcker en stor del av ditt synfält.

Så det som spelar roll är vad den producerade bilden ifrån headsetet har för FOV, snarare än storleken på själva panelen.
Och då blir ju måttet "pixlar per grad" rätt logiskt: hur många pixlar har du för varje grad av den synliga FOV:en i headsetet.

*edit* hoppsan, niklasjh har ju förklarat detta redan ovan

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2002

Jag kör VR mest för spel och jag håller med man får sänka sina egna krav när man ska kolla på film.
Men utvecklingen går framåt och när upplösningen och skärpan blir så bra som du beskriver känns det som man inte behöver nån annan skärm/tv/projektor iaf inte om man tittar "själv"

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

John Carmack sade för flera år sedan att 8k/16k är vad som krävs för att man inte ska se skärmen, men dit kommer vi inte komma trådlöst på väldigt länge. Bilden måste kunna nå skärmen.

Ett alternativ är att kolla vart ögat tittar och ha bra upplösning bara där (som experimenterades med förra året), ögat har ju bara några få grader i bra fokus.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av B.Linder:

Har man 10 000 dollars över så finns Varjo VR-2, dom har över 60ppd/3000ppi(inte över hela synfältet dock)
Skulle gärna testa, verkar rätt awesome baserat på recensionerna

https://www.cnet.com/news/varjo-vr-headset-could-finally-be-r...

https://varjo.com/products/vr-2/

Ps. jag får klåda när folk använder "retina" som begrepp

Testade Varjo's headset för ett tag sen hos en demo Volvo höll i på Tekniska Museet. Deras trick är att ha en mindre rektangel i mitten av skärmens yta sett från användarens perspektiv, vilket faktiskt fungerar riktigt bra. Lite distraherande är det, men jag tänker mig att det är en kompromiss som betyder mindre där VR-headsets används mer som verktyg snarare än spelupplevelse.

Nu var det lite för länge sedan för att jag ska komma ihåg särskilt tydligt (specifikt om man kunde se pixlarna till exempel), men upplevelsen av skärpan var i alla fall en riktig "whoa"-upplevelse. Jag har använt Vive och Rift tidigare, och det här var alltså skarpt nog att få mig att vilja sitta där och bara GLO på saker i ren fascination!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002

Variabelt fokusdjup är nära nog ett krav om man ska vilja använda VR som arbetsverktyg, men det har kommit såpass långt att det troligen är givet i Gen 2.
Sen behöver komforten bli så bra att man kan tänka sig att ha headsetet på sig hela dagen, så är det inte nu.

Däremot håller jag inte med om att det inte skulle gå att ha bra upplevelser ens med dagens teknik på grund av upplösningen. Det kommer bli mycket bättre, men jag har fått många timmars underhållning trots det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranås
Registrerad
Dec 2009

Kanske krävs högre upplösning för att kunna utföra tex operationer på distans, då kanske man även han sänka uppdateringen till 30fps.
Men idag så finns det ingen dator i välden som kan driva 2 st 8k skärmar i 90+ fps.

Jag använder enbart mitt headset till underhållning/spel och då funkar det bra, hade inga problem med Viven och nu med Index så är det lite trevligt med bredare synfält.

Tycker vi redan idag får en bra upplevelse, men visst kan den alltid bli bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013

Men tänk på att man inte måste rendera i 8k bara för att skärmen är det. Gissar att anledningen till att man vill ha 8k är att avståndet mellan pixlar ska vara extremt litet. Men du kan ju rendera i 1080 och sen skala upp till 8k. Då får du kanske lite mer pixelerad grafik, men "suddigheten" skulle försvinna.

Skickades från m.sweclockers.com

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Apr 2004

HP Reverb är rätt okey, det närmar sig tillräcklig upplösning. Pimax 8KX kommer nog få ungefär samma pixeltäthet, men dubbel upplösning i sidled och dubbel FOV. Det kommer foveated rendering till dem, som tillbehör.

Till TS: det är inte bara upplösningen som är viktig. Du hade väl Oculus Quest, de har OLED-displayer vilka har betydligt mer screendor(Dvs svarta rutnätet där ingen bild projiceras). OLED går tydligen inte tillverka med mindre screendoor än så. HP Reverb har LCD ädr screendooren är mer eller mindre obefintlig. För upplevelsen är nog mindre screendoor minst lika viktigt som upplösningen.

Jag är mycket nöjd med HP Reverb, haft Rift CV1 i tre år och nyligen uppdaterat.
Det enda jag saknar är större FOV. Om Pimax 8KX får bra kritik så lär det bli såna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2019
Skrivet av AAKEE:

HP Reverb är rätt okey, det närmar sig tillräcklig upplösning. Pimax 8KX kommer nog få ungefär samma pixeltäthet, men dubbel upplösning i sidled och dubbel FOV. Det kommer foveated rendering till dem, som tillbehör.

Till TS: det är inte bara upplösningen som är viktig. Du hade väl Oculus Quest, de har OLED-displayer vilka har betydligt mer screendor(Dvs svarta rutnätet där ingen bild projiceras). OLED går tydligen inte tillverka med mindre screendoor än så. HP Reverb har LCD ädr screendooren är mer eller mindre obefintlig. För upplevelsen är nog mindre screendoor minst lika viktigt som upplösningen.

Jag är mycket nöjd med HP Reverb, haft Rift CV1 i tre år och nyligen uppdaterat.
Det enda jag saknar är större FOV. Om Pimax 8KX får bra kritik så lär det bli såna.

Jo helt klar man vill ha bort screendoor effect.

Ja jag har läst mycket bra om Hp Reverb men också en del negativt. Upplösningen ska vara riktigt bra men tyvärr är kontrollerna dåliga och trackingen.

Men jag har inte testat det så vet ej.

Såg att det gick o beställa från Elgiganten.

Skickades från m.sweclockers.com