Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur flyttar man ett dokument från iCloud?

Permalänk

Hur flyttar man ett dokument från iCloud?

Jag förstår inte hur det där med moln fungerar.

Min dator säger att jag det är fullt på mitt iCloud. Jag tänkte att jag då kunde flytta dom flesta av mina filer utanför iCloud, för det är bara vissa som kan va bra för mig att nå även från mobilen.

Men hur gör man? Går det ens, eller måste man köpa extra utrymme om man inte vill radera något.

Förut låg Dokument under iCloud så jag flyttade den till under Favoriter. Men det gör tydligen ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Stäng av synkronisering av Skrivbord och Dokument i iCloud-inställningarna om det är dessa som är stora. Annars är det inte konstigare än att flytta filer till en annan mapp.

Favorit-fältet i Finder har dock absolut ingenting att göra med var filerna fysiskt lagras. Det är typ likställt med bokmärkesfunktionen i en webbläsare, inget mer.

Annars rätt troligt att det som faktiskt tar plats inte är mapparna som visas här utan alla bilder och videos som tagits med kameran på telefonen.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

1. Stäng av synkronisering av Skrivbord och Dokument i iCloud-inställningarna om det är dessa som är stora. Annars är det inte konstigare än att flytta filer till en annan mapp.

2. Favorit-fältet i Finder har dock absolut ingenting att göra med var filerna fysiskt lagras. Det är typ likställt med bokmärkesfunktionen i en webbläsare, inget mer.

Annars rätt troligt att det som faktiskt tar plats inte är mapparna som visas här utan alla bilder och videos som tagits med kameran på telefonen.

1. Men jag vill ha några filer i iCloud.

2. Ok, anande det.

Permalänk

Hjälp! Jag fattar ingenting.

Permalänk
Medlem

Exakt vad är det som äter upp ditt icloudutrymme?
Har du iphone/ipad? I så fall behöver du även se över vad som synkroniseras därifrån. Om du t.ex. lägger upp säkerhetskopior och bilder på icloud så blir det knökfullt ganska omgående.

Personigen skulle jag undvika att ladda upp hela skrivbordet och dokumentmappen till icloud eftersom åtminstone jag frekvent har filer i båda dessa mappar som inte behöver vara i icloud.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Exakt vad är det som äter upp ditt icloudutrymme?
Har du iphone/ipad? I så fall behöver du även se över vad som synkroniseras därifrån. Om du t.ex. lägger upp säkerhetskopior och bilder på icloud så blir det knökfullt ganska omgående.

Personigen skulle jag undvika att ladda upp hela skrivbordet och dokumentmappen till icloud eftersom åtminstone jag frekvent har filer i båda dessa mappar som inte behöver vara i icloud.

Jo, det är nog Bilder tror jag, jag har även en iPhone (förutom min MacBook Air).

Men frågan är hur man flyttar sina filer...?

Permalänk
Medlem

Vad är det du inte förstår? Dra filerna till en annan mapp, klart.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

@Mayhem SWE: Jag har lyckats flytta mina bilder till Bilder istället för att dom ligger i en mapp i Dokument, men hur skapar man en ny mapp så den inte hamnar i iCloud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coconutconfetti:

Jag har lyckats flytta mina bilder till Bilder istället för att dom ligger i en mapp i Dokument, men hur skapar man en ny mapp så den inte hamnar i iCloud?

Inte helt tydligt vad som avses. Har du flyttat bilderna till mappen Bilder i din användarmapp så synkroniseras denna inte med iCloud. Om du menar programmet Bilder så finns ingen möjlighet att välja vad som skall ligga på iCloud, det är antingen allt eller inget.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Inte helt tydligt vad som avses. Har du flyttat bilderna till mappen Bilder i din användarmapp så synkroniseras denna inte med iCloud. Om du menar programmet Bilder så finns ingen möjlighet att välja vad som skall ligga på iCloud, det är antingen allt eller inget.

Det där med mina bilder har jag fixat nu.
Men hur skapar jag en ny mapp för andra dokument så dom inte ligger i iCloud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coconutconfetti:

Men hur skapar jag en ny mapp för andra dokument så dom inte ligger i iCloud?

Flytta filerna till en godtycklig mapp som inte ligger under Dokument eller Skrivbord.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

@Mayhem SWE: Hur skapar man en ny mapp då? (som inte hamnar under iCloud)

Permalänk
Medlem

Du synkroniserar Dokument och Skrivbord med iCloud och vill inte stänga av det, alltså måste du flytta filer som inte skall synkroniseras någon annanstans. Det finns inget annat sätt att selektivt välja vad som skall synkroniseras eller ej.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

@Mayhem SWE: Ja men hur...

Skrivet av coconutconfetti:

Hur skapar man en ny mapp då? (som inte hamnar under iCloud)

Permalänk
Medlem

@coconutconfetti: Stå i en mapp i Finder (som inte är Dokument eller Skrivbordet) > Högerklicka > Ny mapp.
Klart.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av coconutconfetti:

Frågan är felaktigt ställd och kan inte besvaras. Hur du skapar mappen har ingen betydelse, det handlar bara om var du placerar den. Förstår du fortfarande inte detta kan jag inte hjälpa dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Frågan är felaktigt ställd och kan inte besvaras. Hur du skapar mappen har ingen betydelse, det handlar bara om var du placerar den. Förstår du fortfarande inte detta kan jag inte hjälpa dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä ok, då kan du inte hjälpa mig.