Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort = ny skärm?

Hej
Har sökt lite på forumet efter info men det finns mycket att gå igenom
Om detta diskuterats på annan plats får ni gärna hänvisa mig dit.

Jag har ett nytt grafikkort på väg hem.
Ett RTX2070 kommer att ersätta mitt 1070.

Kör just nu på en Asus VG278HE, 1080p, 144Hz via dual-link DVI.
Blir ju lite svårt att köra på det med det nya grafikkortet som inte har DVI.
Så jag antar att jag bör byta skärm för att inte få en sämre upplevelse med mitt nya grafikkort?

Frågan är vad jag bör skaffa för skärm.
1080p eller 1440p i 60/144Hz? 27” funkar fint.
Hur stor betydelse har G-sync?
Vilken kombo bör jag ha för att grafikkortsuppgraderingen ska kännas som ett uppsving?
Spelas mest CSGO på burken (förutom lite arbete i AutoCad mm)

Jag har en bit kvar till ekonomiskt oberoende, så det blir troligen inte en sprillans skärm för 10k.
Köper gärna begagnat men behöver lite input för att veta vad jag ska leta efter😊

Tänker att här finns gott om folk som provat på alla möjliga varianter via uppgraderingar och som har lust att dela med sig av sina erfarenheter.

Tack på förhand
/Peter

Permalänk
Medlem

Vad jag ser så har ju skärmen stöd för HDMI med, så varför inte bara skaffa en HDMI kabel ? Billigare än att köpa en ny skärm.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

@knaz:
Jo, det lär väl börja så 😬
Men tror inte jag kommer uppskatta att gå tillbaka till 60Hz.

Därav funderingen över alternativen på "ny" skärm:
1080p, 144Hz via HDMI/DP (eller vilken port som gäller)
1440p, 60Hz - hur ser det ut i jämförelse mot ovan
1440p, 144Hz - har jag nog inte råd med

Permalänk
Bildexpert 📺

@Poberg: Asus VG278HW verkar inte vara en existerande modell. Ifall det är Asus VG278H du har är det en gammal skärm (2011) och lär inte köra mer än 60 Hz över HDMI.

Kolla om din skärm har Displayport? Är den så pass gammal att den saknar Displayport lär den definitivt inte orka mer än 60 Hz över HDMI. Då är det ny skärm som gäller.

G-sync/Adaptiv sync kan vara viktigt ifall du prioriterar grafiktunga spel där du har svårt att hålla FPS uppe. För CSGO är det sällan ens applicerbart. Kör du AutoCAD etc. lär det definitivt också finnas kvalitetsvinster med en modern skärm.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Hej

Felskrivet av mig (pilligt på mobilen)
Det är en VG278HE och den är ganska gammal (köpt beg här på SweC).

Den har endast VGA, DVI & HDMI, så mer än 60Hz blir det inte med nya kortet.

OK, då kan jag skippa G-sync och säkert spara in några kronor.
Har du någon erfarenhet av 1080p, 144Hz vs 1440p, 60Hz?
Känns som att man inte vill tillbaka till 60Hz när man väl kört 144...

Så då är frågan om man har råd att köpa en 1440p, 144Hz utan G-sync

Permalänk
Bildexpert 📺

@Poberg: G-Sync-skärm med G-Syncmodul adderar mer till priset än vad du behöver, särskilt om du främst kör CS. Så inget du behöver sikta mot.

Annars är det mest att plocka en skärm som matchar din budget. I princip allt som är modernt är bättre. Det är ganska få som kan kliva tillbaka till 60 Hz efter att levt ett årtioende med 144 Hz. Men testa och se. Dra en kabel till din befintliga skärm.

Permalänk
Medlem

Den billigaste 1440p/144hz skärmen är Acer Nitro XV272UP, 4490:- just nu hos Inet.
Men, det finns även Acer KG271UA för 3690:- hos NetonNet. Men då denna har TN panel så kan jag inte rekommendera den. Ska du köpa ny skärm så gå direkt på IPS (Eller VA om man föredrar det)

Annars finns LG UltraGear 27GL850 och Acer Predator XB271HU som är väldigt populära och bra skärmar. De kostar dock lite mer.

Så det hänger väl lite på dig om du vill köpa en ny skärm eller behålla nuvarande i 60hz

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken