Moderkort får ström utanför chassi men inte monterat?

Permalänk
Medlem

Moderkort får ström utanför chassi men inte monterat?

Jag skulle byta chassi från ett Define C till ett Define R5 men har stött på problem. Mitt moderkort(msi x370 gaming pro carbon) verkar inte få ström när det är monterat i det nya chassit.

Mitt moderkort får ström och startar när det ligger på moderkortskartongen med bara CPU4+4 och 24 pin ATX kabalerna inkopplade, men när jag monterar det i chassit (på distanserna!) så får moderkortet ingen ströms alls. Ingen LED lyser. Att Power knappen är trasig utesluter jag nog då det varken startar när knappen är inkopplad eller när jag kortsluter pinsen direkt på moderkortet.

Har aldrig haft det här problemet förut och min förste tanke är kortslutning till chassit, men moderkortet sitter ju på distanserna och jag kan inte se att det tar i någonstans.

Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Har aldrig haft det här problemet förut och min förste tanke är kortslutning till chassit, men moderkortet sitter ju på distanserna och jag kan inte se att det tar i någonstans.

Vad ska jag göra?

För att utesluta att det blir någon som helst möjlig kontakt med chassit prova att ha te.x mjuk skumgummi typ sådan som användes som diskunderlägg förr mellan moderkort och chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Vad ska jag göra?

Lossa lite på skruvarna som håller moderkortet och se om det hjälper. Det kan vara så att du drar åt skruvarna för hårt, vilket kan göra att moderkortet böjs.

Om det fungerar med lossade skruvar kan du använda lim för skruvlåsning istället för att dra åt för kung och fosterland om du vill försäkra dig om att saker och ting stannar på sin plats i datorn (vilket är en ganska bra ide ändå om man inte är en sån som rumstrerar om i systemet hela tiden. ).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mickeko @Belzader: Tack till er båda för tipsen. Prövade både tipset med att sätta något mellan moderkortet och chassit samt det med skruvarna. Tyvärr hjälpte det inte men jag tror nu att jag vet vad det är.

Kan vara så att det är glapp i 24pins sladden, för drar jag den bakom moderkortsplåten (i skåran där man vanligtvis brukar gömma undan kablarna) så får moderkortet ingen ström. Drar jag dock kabeln framför moderkortsplåten så fungerar det lika bra som om moderkortet ligger utanför datorn.

Jag gissar just nu på att jag, på något sätt, råkade skada 24 pins kabeln när jag bytte chassit. Ska beställa en ny sen uppdaterar jag om huruvida det löste problemet.