Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

"monteringsarm" Noctua NH-L12S

Halloj,

Jag har en Noctua-L12S i mitt ghost S1 tillsammans med den medföljande 15mm fläkten. Jag skulle vilja byta upp mig till en 25mm fläkt för att ytterligare kunna sänka ljudnivån något. Men separata fläktar kommer ju inte med den lilla "monteringsarmen" i stål eller vad det nu kan heta, utan endast med monteringstillbehör till chassi.

På den här bilden ser det ju ut som att den har flera "hack" för att kunna montera tjockare fläktar med samma arm, men vet inte om det fungerar. Någon som gjort detta?

Beställer helst inte en fläkt i onödan bara för att kosta någon butik returkostnader

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Från Noctuas-produktsida:

The fan clips supplied with the NH-L12S work not only with the slim NF-A12x15 fan but also with 25mm thick 120mm fans. Users who have extra room inside their cases can thus boost the cooler’s performance by using a standard 120x25mm fan on top (increases total height to 95mm).

Känns som att det kan bli ganska så mycket för högt för montering inuti en Ghost S1 dock?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2016

Vad jag vet så är det väl redan lite för tight med en L12S i ett Ghost? Så en ännu högre fläkt blir nog inte möjligt är jag rädd..

Det du kan göra är ju att försöka hitta en stabil lägre volt på cpu och således sänka temperaturen och då kunna sänka hastigheten på fläkten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av WorriedElk:

Vad jag vet så är det väl redan lite för tight med en L12S i ett Ghost? Så en ännu högre fläkt blir nog inte möjligt är jag rädd..

Korrekt !

Sätter du dit en 120x25 fläkt så kommer den ju inte att sitta på samma plats som den befintliga fläkten
( den är för tjock för det ),
utan ovanpå, vilket gör att den adderar 25mm till höjden, som redan som standard är på gränsen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av LeJoke:

Halloj,

Jag har en Noctua-L12S

Ser ju ut som om du kan använda ett lägre snäpp på ståltråds trappform för att fästa 25mm fläkt.
Kanske tar i skruvarna för infästning nedåt då, iofs. Eller tar i ram också...

| 2600k | Z77 Asrock Extreme4-M | 16GB @2133 MHz Corsair | EVGA 980 SC |
| Be quiet! L8 630W | R3-chassi | Samsung+OCZ SSD | 2TB Lagring | OS Win7 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av JonasT:

Från Noctuas-produktsida:

The fan clips supplied with the NH-L12S work not only with the slim NF-A12x15 fan but also with 25mm thick 120mm fans. Users who have extra room inside their cases can thus boost the cooler’s performance by using a standard 120x25mm fan on top (increases total height to 95mm).

Känns som att det kan bli ganska så mycket för högt för montering inuti en Ghost S1 dock?

Skrivet av WorriedElk:

Det du kan göra är ju att försöka hitta en stabil lägre volt på cpu och således sänka temperaturen och då kunna sänka hastigheten på fläkten.

Skrivet av TechWolf:

Korrekt !

Sätter du dit en 120x25 fläkt så kommer den ju inte att sitta på samma plats som den befintliga fläkten
( den är för tjock för det ),
utan ovanpå, vilket gör att den adderar 25mm till höjden, som redan som standard är på gränsen.

Ledsen för ett lite segt svar... Men jag tänkte mig något i denna stil som har gjorts förut: https://www.sweclockers.com/galleri/15043-optimerad-louqe-gho.... Så en 25mm fläkt går in men det blir bökigt. Ser dock inte ut som att det går att använda monteringsclipsen oavsett så det var nog lite önsketänkande Vi får se hur det går helt enkelt, tänkte ta mig tid med detta efter badrumsrenoveringen är klar

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2