Half-Life: Alyx är färdigt och författas av gamla gardet

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

@pa1983: Jag måste sticka till något VR center och testa igenom lite olika headset men rent prismässigt så går det rätt väg. Som sagt skulle vilja testa hur bra cosmo och typ quest är för dom tror jag inte behöver några bas stationer?

Smidig trådlös användning för ca 2500-3000kr tror jag kommer behövas för att det verkligen skall ta fart. Bild och liknande måste vara bra nog och att folk inte mår illa men sedan så skall upplevelsen vara på nivån att typ bara plugga in en adapter i datorn och sedan köra.

Men det närmar sig. Strax över 5k för rift S. Mer och mer överkomligt för fler och fler och PS4 VR visar att priserna kan gå lägre och upplevelsen vara tillgänglig så snart kanske vi ser något billigare som är bra nog till PC.

Inget headset behöver basstationer förutom index, gamla vive och vive pro och gamla Oculus Rift.

Ska man välja mellan Oculus Rift S eller Quest hade jag tagit Quest alla dagar i veckan, personligen anser jag att Oculus håller på ta död på Rift S.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

@pa1983: Jag måste sticka till något VR center och testa igenom lite olika headset men rent prismässigt så går det rätt väg. Som sagt skulle vilja testa hur bra cosmo och typ quest är för dom tror jag inte behöver några bas stationer?

Smidig trådlös användning för ca 2500-3000kr tror jag kommer behövas för att det verkligen skall ta fart. Bild och liknande måste vara bra nog och att folk inte mår illa men sedan så skall upplevelsen vara på nivån att typ bara plugga in en adapter i datorn och sedan köra.

Men det närmar sig. Strax över 5k för rift S. Mer och mer överkomligt för fler och fler och PS4 VR visar att priserna kan gå lägre och upplevelsen vara tillgänglig så snart kanske vi ser något billigare som är bra nog till PC.

Ja trådlöst tror jag är en nyckel med, trilla över kablar ser jag inte som ett alternativ, dock föredrar jag kabel till typ allt men mobiler och VR headest får nog vara utan det

Som sagt trådlöst, gärna möjligheten att köpa prispressade kit med allt man behöver som fugnerar sömlöst, både enkelt och billigare för kunden och ska det slå brett så måste det vara enkelt att använda med.

Priset kan ju diskuteras, alla har olika preferenser men som med allt, alla prisklasser är välkomna så klart då jag tycker det är viktigt med både budget och premium produkter då alla har olika önskemål.

Den dagen ett VR headset kommer ut som passar min budget och behöv så blir det ett, men som sagt jag avvaktar även då jag vill se hur utvecklare kontrar VR, vill som sagt helst se mycket bredader VR stöd i mainstream spel först.

Skrivet av kaptenperre:

Jag har lagt 1500 kr på ett begagnat Lenovo VR headset som fungerar förvånadsvärt bra. Då hade jag en okej speldator redan och har nu uppgraderat till ett begagnad GTX 1070 för att få bättre flyt. Någon enstaka tusenlapp tycker jag personligen att det absolut är värt för att kunna spela VR spel och vill man få lite bättre upplevelse kan man lägga 40k eller hur mycket som helst, men det blir ingen enormt stor skillnad utan det stora steget är att köpa ett begagnat okej headset bara. Sen lär de flesta inte göra det ändå, men inga 40k eller i närheten av det behövs.

Låter som en bra deal, jag har också funderat lite på begagnat, kan bli så

Permalänk
Medlem

€449 (~4800 sek) inkl frakt från Oculus egna hemsida för antingen en Quest eller Rift S är ändå helt okay pris. Men alla har ju olika förutsättningar. Sålde av min gamla CV1 Rift och fick strax under två lök och då blev ju S:en inte allt fullt så dyr. Men vill man så himla gärna spela Alyx och är besviken att det bara kommer finnas i VR så finns det ju en hel del begagnade VR-set där ute som inte behöver kosta skjortan. Och vem vet, i framtiden kanske de även släpper det som "vanligt" spel för alla?

Tror verkligen inte de sjukter sig i foten med att släppa en VR-titel, tvärtom, man ser ju redan nu hur många av de mest populära headsetsen är slut just pga detta.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Tänk på miljön och plånboken—köp begagnat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

VR endast, känns som 99% av alla inte kan spela det då.

Hype = Zero

Har länge sagt att ett välgjort HL3 som är VR-exklusivt kommer att vara det som behöva för att hela grejen ska bli stor (killer app så de svänger om det). Hoppas innerligt att detta blir bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

De tror att de kommer komma ikapp innan spelet släpps:
https://uploadvr.com/valve-index-stock-to-return-before-alyx/

Hoppas! Jag sitter på mailing-listan så får vi se när det plingar till.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Har länge sagt att ett välgjort HL3 som är VR-exklusivt kommer att vara det som behöva för att hela grejen ska bli stor (killer app så de svänger om det). Hoppas innerligt att detta blir bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan fungera, personligen tror jag mer på utmärkt VR stöd i vanliga titlar så folk kan ta steget upp i spel dom redan kör.

Tiden får utvisa antar jag men jag hoppas VR slår på bred front för eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Inget headset behöver basstationer förutom index, gamla vive och vive pro och gamla Oculus Rift.

Och de olika Pimax-headseten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Kan fungera, personligen tror jag mer på utmärkt VR stöd i vanliga titlar så folk kan ta steget upp i spel dom redan kör.

Tiden får utvisa antar jag men jag hoppas VR slår på bred front för eller senare.

Tyvärr kan man inte bara stoppa in VR i WASD-spel hursomhelst. Man blir otroligt lätt åksjuk av det, dvs att kunna gå framåt i VR men stå stilla IRL känns otroligt fel. Spelen behöver designas med VR i åtanke från början.

Jag själv blir aldrig åksjuk av de värsta karusellerna eller sjösjuk hur mycket det än gungar på en båt, men 10 min i ett WASD-spel är allt jag klarade av innan jag börjar må illa. För många vänner tog det 10-60 sekunder innan de inte klarade av mer.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av mill:

Tyvärr kan man inte bara stoppa in VR i WASD-spel hursomhelst. Man blir otroligt lätt åksjuk av det, dvs att kunna gå framåt i VR men stå stilla IRL känns otroligt fel. Spelen behöver designas med VR i åtanke från början.

Jag själv blir aldrig åksjuk av de värsta karusellerna eller sjösjuk hur mycket det än gungar på en båt, men 10 min i ett WASD-spel är allt jag klarade av innan jag börjar må illa. För många vänner tog det 10-60 sekunder innan de inte klarade av mer.

Kan skriva under på detta! Får kräkmage efter 2min i tex fallout om jag kör vanlig movement.

Däremot funkar det ju riktigt bra att köra teleport, iaf på spel som fallout 4, skyrim och liknande.
FPS-spel blir nog jobbigare dock, och det kommer förstöra immersion.

Däremot finns det ju massvis av befintliga spel som skulle vara coola i VR, tror dock det kostar mer än det smakar för utvecklarna att porta till VR. Annars hade det nog funnits fler portade spel än idag.

Permalänk
Medlem

Jo men spelen ni nämner är ju spel som fick VR som eftertanke.
Jag syftar på spel som är skapade från grunden att klara båda lägena, finns inget som säger att det är omöjligt.
Handlar bara om tid och pengar på utveckling och då faller det ofta på att skiten ska ut genom dörren ASAP.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av pa1983:

Jo men spelen ni nämner är ju spel som fick VR som eftertanke.
Jag syftar på spel som är skapade från grunden att klara båda lägena, finns inget som säger att det är omöjligt.
Handlar bara om tid och pengar på utveckling och då faller det ofta på att skiten ska ut genom dörren ASAP.

Ja, tyvärr så är det ju så.

Om jag inte minns helt fel så sa Valve att det krävs otroliga resurser om man skulle göra om Alyx för tangentbordsinmatning då det skulle krävas några tusen keybinds om man inte bygger om hela skiten.

Hur mycket sanning som ligger i det vet jag inte, men antagligen är det rätt jobbigt att utveckla mot VR och "vanligt".

Permalänk
Medlem

VR lämpar sig normalt för lite långsammare, mer undersökande och statiskt gameplay, Tror ett VR-first spel kan vara ganska tråkigt om man gjorde en direkt portninig till skärmspelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Kan fungera, personligen tror jag mer på utmärkt VR stöd i vanliga titlar så folk kan ta steget upp i spel dom redan kör.

Tiden får utvisa antar jag men jag hoppas VR slår på bred front för eller senare.

Skrivet av pa1983:

Jo men spelen ni nämner är ju spel som fick VR som eftertanke.
Jag syftar på spel som är skapade från grunden att klara båda lägena, finns inget som säger att det är omöjligt.
Handlar bara om tid och pengar på utveckling och då faller det ofta på att skiten ska ut genom dörren ASAP.

I så fall förstår jag inte vad du menade med "vanliga titlar så folk kan ta steget upp i spel dom redan kör".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Och de olika Pimax-headseten.

Ja tack glömde Pimax

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jo men spelen ni nämner är ju spel som fick VR som eftertanke.
Jag syftar på spel som är skapade från grunden att klara båda lägena, finns inget som säger att det är omöjligt.
Handlar bara om tid och pengar på utveckling och då faller det ofta på att skiten ska ut genom dörren ASAP.

Om man skulle kolla på FPS-genren så skulle det i praktiken behöva göras 2 spel i spelet så fall.
Många VR-shooter idag har gått från att vara ett svävande vapen som "no clipar" genom allt till att vara en fysiskt objekt i spelvärlden som man håller med handen som också är ett fysiskt objekt.
Dom clippar inte genom saker och man måste tänka lite på vart man sätter pipan
Man Reloadar manuelt och får man slut ammo så kan man ofta slå till fienderna med vapnen.

Man siktar och skjuter på ett mer verklighetstroget sätt, skulle man översätta det till Pannkaksspel så skulle armen och vapnet vara fast och man klickar där man skjuter. Det som skulle vara utmanande i VR skulle vara väldigt simpelt i pannkaksläge.

Finns nog många problem man skulle behöva lösa så det skulle bli som att göra 2 spel i spelet

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Tyvärr kan man inte bara stoppa in VR i WASD-spel hursomhelst. Man blir otroligt lätt åksjuk av det, dvs att kunna gå framåt i VR men stå stilla IRL känns otroligt fel. Spelen behöver designas med VR i åtanke från början.

Jag själv blir aldrig åksjuk av de värsta karusellerna eller sjösjuk hur mycket det än gungar på en båt, men 10 min i ett WASD-spel är allt jag klarade av innan jag börjar må illa. För många vänner tog det 10-60 sekunder innan de inte klarade av mer.

Håller helt med, höll på att spy efter 5 minuter i Boneworks. Kändes som att jag höll på att trilla baklänges varje gång gubben gick fram. Nu har jag vant mig lite, men känns fortfarande jobbigt efter 30 minuter. Försvinner inte detta innan Alyx så kommer jag nog lira det med teleport-systemet.

Detta händer konstigt nog inte i Lone Echo, där påverkas jag inte alls av det. Förövrigt ett spel alla med ett Oculus-headset borde prova! sjukt bra!

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Håller helt med, höll på att spy efter 5 minuter i Boneworks. Kändes som att jag höll på att trilla baklänges varje gång gubben gick fram. Nu har jag vant mig lite, men känns fortfarande jobbigt efter 30 minuter. Försvinner inte detta innan Alyx så kommer jag nog lira det med teleport-systemet.

Detta händer konstigt nog inte i Lone Echo, där påverkas jag inte alls av det. Förövrigt ett spel alla med ett Oculus-headset borde prova! sjukt bra!

Hade också lite problem med Boneworks i början men nu kan jag spela utan problem.
TIPS: Gå/jogga på plats när man går i spelet så blir det mildare, på så sätt vänjer man sig till slut för är det pga balanssinnet man blir dålig så är det örat som måste stimuleras

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Får hoppas dom hittar på ngt sätt att göra så att folk inte blir åksjuka hela tiden.
Vi köpte ett headset till ps4'an men vi, och alla vi haft hemma, blir sjösjuka efter några minuter vilket känns trist.
Kanske om dom gjort spelet så att man bara står still hela tiden men det känns kanske inte så spännande heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

VR endast, känns som 99% av alla inte kan spela det då.

Hype = Zero

Njae vetifan med tanke på att Valve Index sålde slut så fort HL:Alyx annonserades.

Var inte så butthurt, det är inte dyrt att komma in i VR, även för de med stram budget. Det finns en hel del olika alternativ som är helt dugliga. och precis som med datorskärmar så får man lite av vad man betalar för.

Jag köpte ett OG Vive för att uppgradera till Index. Jag känmner de som har Pimax 8k headset och de som har ett cheapo 1st gen WMR headset.

Personligen så älskar jag mitt Vive och kommer förhoppningsvis älska mitt Index när det kommer.

Jag kör VR på en rigg som är byggd 2015 för ca 10K förutom ett 1070 jag stoppade i för ett år sedan.

Så att det är unobtanium för de flesta vet jag inte, det handlar väl om prioriteringar och antingen så kan man ju köpa en Iphone 11 eller så kan man köpa en dator.

13000 för datorn och 2500 för mitt Vive.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Tala för dig själv. Har snart lagt undan de 40k som jag ska spendera på en Index + ny PC för detta, och endast detta.

Får mig att tänka på Doom och alla som köpte nya datorer bara för att kunna spela Doom back in the days .. är också sjukt sugen, blir nog samma sak här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Uppskattar alla early adopters som finansierar teknikens framfart. Om några år när VR mognat och spelbiblioteket växt till sig kanske jag också ger mig in i leken. I nuläget kan jag inte rättfärdiga ett köp. Inte för att jag inte har råd, utan för att jag vet med mig att den kommer samla damm efter några timmars användande.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Får hoppas dom hittar på ngt sätt att göra så att folk inte blir åksjuka hela tiden.
Vi köpte ett headset till ps4'an men vi, och alla vi haft hemma, blir sjösjuka efter några minuter vilket känns trist.
Kanske om dom gjort spelet så att man bara står still hela tiden men det känns kanske inte så spännande heller.

Finns massor med spel det i princip inte går att bli åksjuk i. I spel där man rör sig över större ytor så är teleport-systemet väldigt effektivt t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Får hoppas dom hittar på ngt sätt att göra så att folk inte blir åksjuka hela tiden.

Har testat över 70 spel, och det är kanske tre av dem som gjort mig lite åksjuk. Det brukar mest vara ett problem i spel där man accelererar/snurrar åt olika håll i spelet utan att accelerera i verkligheten. Vissa blir också illamående av för låg uppdateringsfrekvens – där har PSVR 60 Hz + motion smoothing, medan Valve Index går upp till 144 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Har testat över 70 spel, och det är kanske tre av dem som gjort mig lite åksjuk. Det brukar mest vara ett problem i spel där man accelererar/snurrar åt olika håll i spelet utan att accelerera i verkligheten. Vissa blir också illamående av för låg uppdateringsfrekvens – där har PSVR 60 Hz + motion smoothing, medan Valve Index går upp till 144 Hz.

Jag blir inte heller åksjuk längre kan känna om jag spelat länge isträck ca 2timmar+ att det kan kännas lite men inte alls som det kunde vara i början. Men det finns dom som är otroligt kännsliga och blir yra/illamående efter bara några minuter.
En kompis som var helt oerfaren hade problem att spela en Shooter med Quest där man bara står still och skjuter tom.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

En kompis som var helt oerfaren hade problem att spela en Shooter med Quest där man bara står still och skjuter tom.

I så fall kan det ju vara uppdateringsfrekvensen, i och med att Quest bara kör i 72 Hz? Men det kan finnas andra anledningar; jag läste en forskningsrapport en gång där de kom fram till att kvinnor delvis blev illamående av andra (och fler) saker än män i VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

I så fall kan det ju vara uppdateringsfrekvensen, i och med att Quest bara kör i 72 Hz? Men det kan finnas andra anledningar; jag läste en forskningsrapport en gång där de kom fram till att kvinnor delvis blev illamående av andra (och fler) saker än män i VR.

Kan vara så, men personligen så märker jag ingen skillnad mellan Quest 72Hz och Lenovo Explorer 90Hz eftersom jag har båda men kan kanske endå bero på det bara att man inte "ser" skillnaden.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc