EVGA:s prispressade Geforce RTX 2060 KO når RTX 2080-prestanda

Permalänk
Melding Plague

EVGA:s prispressade Geforce RTX 2060 KO når RTX 2080-prestanda

Det visar sig att EVGA:s prispressade Geforce RTX 2060 KO i vissa fall når prestanda på nivå med storasyskonet Geforce RTX 2080.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle inte bli helt förvånad om det här påverkar priset negativt. Nackdelen jämfört med ett 2070 om man använder t.ex Blender blir väl att man inte vet om man har turen att få ett av dom bättre presterande eller inte.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ni som har sett Gamers Nexus recension av RTX 2060 KO, nämner han vad det är som gör/kan göra att just hans exemplar når sådana siffror jämfört mot RTX 2060 utrustade med TU106?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Skulle inte bli helt förvånad om det här påverkar priset negativt.

Hur menar du? Jag skulle förstå om du menar att priset går upp, men varför skulle det gå ner för att det är bättre än väntat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur menar du? Jag skulle förstå om du menar att priset går upp, men varför skulle det gå ner för att det är bättre än väntat?

Jag tror att du fattar precis vad jag menar....

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tror att du fattar precis vad jag menar....

Jag fattar inte heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur menar du? Jag skulle förstå om du menar att priset går upp, men varför skulle det gå ner för att det är bättre än väntat?

Påverka priset "negativt"... det är väl, förutsatt att han skriver som konsument, inte att priset går ner? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Negativt pris är väl upp för oss konsumenter.

Detta har vi sett förr med kort som det var möjligt att flasha om. På de sköt priset i vädret, men också mycket på grund av tillgång. Blir väl precis samma sak här.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marcusOCZ:

Negativt pris är väl upp för oss konsumenter.

Detta har vi sett förr med kort som det var möjligt att flasha om. På de sköt priset i vädret, men också mycket på grund av tillgång. Blir väl precis samma sak här.

Nej, det är negativt för oss att priset går upp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heatm:

Påverka priset "negativt"... det är väl, förutsatt att han skriver som konsument, inte att priset går ner? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju positivt för oss konsumenter om priserna påverkas negativt!

Priserna påverkas negativt = priserna går i negativ riktning = priserna går ner. Därav min förvirring.

Permalänk
Medlem

"En matematiker, en meteorolog och en fysiker går in på ett forum..."

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur menar du? Jag skulle förstå om du menar att priset går upp, men varför skulle det gå ner för att det är bättre än väntat?

Att kortet blir dyrare än det behöver vara pga. dess prestanda?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Får se om korten går att köpa eller om det är en "nästan" papperslansering. Varit väldigt skralt hittills. Kommer de ut i volymer så är det ju jättekul, var länge sedan det kom kort som gick att kräma ur så pass mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det som Steve nämner i slutet av videon är att KO kortet egentligen är rätt kasst med en dålig kylare, enormt tjocka thermal pads och är låst till 100% power draw. Ska man satsa på spel finns det ingen anledning att välja detta kort då andra tillverkare har bättre lösningar och kommer det till spelprestandan är det trots allt kylare och överklockningsmöjligheter som är mest intressant.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Det som Steve nämner i slutet av videon är att KO kortet egentligen är rätt kasst med en dålig kylare, enormt tjocka thermal pads och är låst till 100% power draw. Ska man satsa på spel finns det ingen anledning att välja detta kort då andra tillverkare har bättre lösningar och kommer det till spelprestandan är det trots allt kylare och överklockningsmöjligheter som är mest intressant.

Priset då? Att 2060 KO är lite sämre än "vanliga" 2060 på kylning/överklockning men presterar ungefär likvärdigt stock fast billigare är ju sannolikt värt det för den stora massan som inte överklockar sina kort.

Permalänk

Ge mig ett 3080Ti KO, EVGA.
Snälla~

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Så amd överklockar och nvidia underklockar sina 300 usd gpuer:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hjälpsam

RTX 2060 Knock Out edition.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Snacka om dålig, sensationalistisk, Aftonbladet-rubrik. Det är helt uppenbart att rubriken är ämnad att vara missledande för att få folk att tro att det handlar om något magiskt gamingkort vilket inte är fallet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nvidia KO:ar AMD? Snälla, kasta in handduken Lisa Su!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dumbullen:

Snacka om dålig, sensationalistisk, Aftonbladet-rubrik. Det är helt uppenbart att rubriken är ämnad att vara missledande för att få folk att tro att det handlar om något magiskt gamingkort vilket inte är fallet

Skickades från m.sweclockers.com

Hur hade du skrivit rubriken istället? Det går inte att klämma in hur många ord som helst i rubriken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Nvidia KO:ar AMD? Snälla, kasta in handduken Lisa Su!

Läs hela

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dumbullen:

Snacka om dålig, sensationalistisk, Aftonbladet-rubrik. Det är helt uppenbart att rubriken är ämnad att vara missledande för att få folk att tro att det handlar om något magiskt gamingkort vilket inte är fallet

Skickades från m.sweclockers.com

Du tror att Aftonbladet har monopol på sådana rubriker eller? Dom är varken först eller bäst (sämst) på att använda dom.

Även om jag tycker den här rubriken var lite väl clickbaitig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur hade du skrivit rubriken istället? Det går inte att klämma in hur många ord som helst i rubriken.

"EVGA:s prispressade Geforce RTX 2060 KO når RTX 2080-prestanda i blender". Eller liknande. Det blir tydligt att vi talar om specifika scenarion eller typer av workloads och inte över hela brädet. Det blir också tydligt att det finns ett "men" och det ej handlar om att du nu helt plötsligt kan köpa ett 2080 för $300.

Du måste ju själv se att den här rubriken är clickbait och vilseledande, eller tycker du detta var en bra rubrik och isåfall, varför? Jag undrar genuint om du har en annan synvinkel än mig
Mvh (läs med en lättsam ton, inte argsint)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2060 KO ger uttrycket Sillicon Lottery en helt ny innebörd..

Permalänk
Datavetare

I Blender ser man klart denna effekt mellan TU-104 och TU-106, det blir ett trappsteg mellan kretsarna som är signifikant större än vad som kan förklaras av rå flyttalskapacitet.

Tror jag har en hyfsad gissning var förklaringen gömmer sig, det stavas GPC (Graphics Processing Clusters). Antalet GPC är något som inte syns utåt CUDA-APIet och det är inte heller något som alls brukar listas i tabeller likt den i denna artikel.

TU-102 och TU-106 har ett väldigt rättfram förhållande, TU-106 är en halv TU-102 ur alla aspekter utom minnesbandbredd. Fast minneskontroller ligger utanför beräkningsenheterna, vilket bl.a. gör det möjligt att skapa både 2070 (256-bitaras RAM-buss) och 2060 (192-bitars RAM-buss) ur samma krets samt frisera ner TU-104 på motsvarande sätt.

Medan GPC skalas på förväntat sätt mellan TU-102/TU-106 är det samma antal GPC i TU-102 och TU-104, GPC är här de stora fyrkanterna med ljusgrå ram (totalt 6 st)

Över hela kretsen schemaläggs program (kallas "kernels" i GPGPU-lingo). Detta utförs av central av något Nvidia kallar GigaThread Engine (orange box i övre delen av bilden ovan).

En "kernel" delas upp i warps (32-trådar som körs på ett parallellt led). Warps gruppers vidare i "block", varje block körs allttid på en och samma SM (de kan flyttas till en annan SM om jag tolkat Fermi-beskrivningen rätt, men då måste alla warps i blocket flyttas). En kernel kan bestå av flera oberoende block, dessa gruppers som en "grid". Flera "kernels" kan köras samtidigt , men det finns en viss (men ändock låg) kostnad att byta ut "kernels" i en SM.

illustration kernel, trådar, block, grid

Nu delen som är en del gissningar...

Så centrala schemaläggaren (GigaThread Engine) försöker rimligtvis hålla migration av "kernels" mellan SMs till ett minimum.

Inte för att jag hittat någon konkret på detta, men får ändå känslan av en del beskrivningar, t.ex. denna "life of a triangle" kernels inte helt fritt sprids över GPC och kan mycket väl finnas en barriär över hur många kernels som placeras inom samma GPC.

Oavsett om ett 2060 är baserat på TU-104 eller TU-106 är det exakt samma antal SMs, vilket betyder exakt samma kapacitet sett till CUDA/Tensor-kärnor (så identisk rå flyttalskapacitet), RT-kärnor (så rå kapacitet att hitta vilken BVH en stråle först träffar), TMU (så samma kapacitet att hantera texturer).

Olika saker har olika flaskhalsar. Då spel inte alls uppvisar den trappstegsfunktion mellan TU-104 och TU-106 som man ser i Blender pekar det på att flaskhalsen här är inte alls antalet GPC, det är helt och hållet RAM-bandbredd och antalet SMs * frekvens.

Kan tänka mig att spelmotorer verkligen försöker gruppera saker så att man hoppar mellan "kernels" så lite som möjligt. Men gissar att ett program som Blender inte riktigt har den lyxen, vilka kernels som körs dikteras i princip helt av scenens sammansättning i den "tile" som för tillfället renderas. Gissar att de fall som ser störst boost från TU-104 är de där flest kernels är aktiva samtidigt, donera en TU-106 och en TU-104 2060 så lovar jag att testa den tesen

Kollar man hur en TU-104 rimligen kan kapas till 30 SM på ett sätt där varje GPC är symmetrisk (förutsätter att man alltid har dessa symmetriska, schemaläggning av allt som är asymmetriskt är långt svårare problem) ger dessa varianter givet att en hel TU-104 har 6 st GPC

  • 6 GPC => 5 SMs per GPC

  • 5 GPC => 6 SMs per GPC

  • 4 GPC => 7,5 SMs per GPC

  • 3 GPC => 10 SMs per GPC

Givet att TU-106 har 3 GPC tror jag sista kan strykas från listan (alt. så är hela min spekulation felaktig). Näst sista kan också strykas då det skulle leda till asymmetriska GPC-block. Vilken av de två första som finns kan mycket väl variera beroende på var defekterna fanns eller så kanske antalet GPC på något sätt är hårdkodade i GigaThread Engine. Egentligen irrelevant, det viktiga är att det är rätt sannolikt att TU-104 baserade 2060 har fler GPC än TU-106 baserade och förklaringen lurkar där!

Skulle vara kul om Nvidia förklarade exakt vad som ligger bakom. Vad detta ändå visar är att design av moderna GPUer måste vara en balansakt utan dess like mellan de olika delarna...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

tycker att de kunde ju kunnat lösa värmeledningsförmågan lite bättre tex ett block aluminium ich 0,5mm thermalpads istället för 1,5cm haha

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Påverkas Raytracing något av att kretsen kommer från 2080 korten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmmh?

textsviten Solidworks?

Antar att det skall vara Testsviten Solidworks som menas, även om det snarast bör vara Solidworksdelen av workstation-sviten.

För övrigt är prestanda i just Solidworks något infernaliskt svårt att benchmarka, är det i renderingsdelarna (photoview/Visualize) eller simuleringar som prestandan påverkas?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.