Var/hur skaffar man certifikat?

Permalänk
Medlem

Var/hur skaffar man certifikat?

Hej,
Kanske helt fel forumdel men var osäker på vart den skulle in.

Jag är nyfiken på var och hur man skaffar certifikat inom t.ex. nätverk, docker, active directory, vmware och annat..
Jag blev intresserad och började kika men hittade bara en sida i Sverige som sysslar med sånt. Dessutom kostar det ordentligt..

Ni som vet och har tagit något certifikat har ni lust att beskriva hur det går till ungefär?
Antar att jobbet betalar för det mesta? Annars kanske någon vet ungefär vad dessa certifikat brukar kosta. Vad ger de förutom ett certifikat på papper? Är det som en snabbkurs inom något ämne?
Berätta gärna om era erfarenheter!

Tack

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Cornerstone i Kista? Där har jag varit vid 5 tillfällen!

Kostade 20 000 + per kurs.

Du kommer dit sätter dig vid en dator. Föreläsningar och labb.

Du sitter i en Hyper-V miljö och datorerna är utrustade med de programvaror du behöver.

Fräsha lokaler, lunchbiljetter ingår där du kan välja på ett flertalet restauranger i kista, finns läskkyl plockgodis som du får ta hur mycket du vill av. Frukost serveras även på morgonen.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

För att ta ett Certifikat inom ett dator område behövs oftast bara ett prov göras, detta kan som ovan nämner göras på bland annat Cornerstone.

Dvs du studerar till ett Cert (Som exempel MD-100 Microsoft) som är Windows 10 antigen med en förberedd kurs eller på egen hand, böcker mm.

När man är redo bokar man tid på ett test center (Cornerstone). Och som man ungefär gör körkorts teori provet går man till en lokal. Visar ID, tar bild och låser in mobil mm.

Sen sätter man sig vid en dator och får X antal frågor inom certet (Ca 2-3h) man måste oftast ha runt 70-80% rätt svar beroende på vilket certifikat.

Vid avslut får du resultat direkt.

Test certifiering kostar runt 1500kr per test tillfälle.

Vissa Kursen ingår prov tid också.

Permalänk
Medlem

@Azathoth: hej
Du nämner 1500kr för testet. Men resterande kostnader on man pluggar till det själv?
Priserna fd e har på sin hemsida för runt 25 lax kommer man inte undan? Eller?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Azathoth: hej
Du nämner 1500kr för testet. Men resterande kostnader on man pluggar till det själv?
Priserna fd e har på sin hemsida för runt 25 lax kommer man inte undan? Eller?

Det är två olika kostnader. Ex nedan från Cisco då det är vad jag har erfarenhet av.

Du har dels kostnader för lärarledda kurser inom respektive område som är utformade för att man skall kunna göra ett certifieringsprov när man gått kursen. Dessa kostar runt 30000:- per vecka för t ex Ciscokurser. De flesta som går dessa kurser får dem betalda av det företag där de är anställda och de ses som en del i personalens kompetensutveckling.

Sen har du kostnaden för själva certifieringsprovet. Denna varierar lite beroende på vad det är för cert. För Cisco har jag för mig den ligger runt 2-3000:- per prov. Denna kostnad brukar inte ingå i kursavgiften utan tillkommer om man vill göra provet för att ta cert.

Kurser är valfritt att gå och är inget krav för att kunna göra certifieringsproven. Det går utmärkt att studera på egen hand och sedan göra bara certifieringsprovet.
Kostnaden för själva certifieringsproverna kommer du inte undan om du har för avsikt att skaffa certen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

@era909: Tack det var precis det här jag ville veta! Man kan alltså plugga för dom själv, anmäla sig till provet och ta certet för mellan 2-4k sek.. Inte 30k sek
Blir att jaga lite certs framöver.. Tack!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera PluralSight eller CBTnugget för att studera, videokurser inom IT. Dom har även specifika kurser för cert. Det räcker oftast inte om man inte arbetar med dessa lösningar dock, så skulle rekommendera att man också köra lite labb om möjligt.

Har tagit 7 olika Microsoft cert över åren

Permalänk
Medlem

@Eruku: kan ska kolla upp det där.
Jag har lite labb saker hemma. Har ett par servrar och kör ESXi och VCSA.
Är dock ganska ny på det hela så skulle uppskatta tips på hur man slänger upp en hel labbmiljö bäst.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Hör av dig när du vet

Du får nog bygga lite i taget. Fokusera en teknologi eller produkt i taget. Microsoft har "Lab kits" med färdiga VMs och manualler man kan ladda ner.

Tex: https://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-lab-kit

Permalänk
Medlem

Lite beroende på labb miljö och vilka krav du ställer på det men om du vill komma billigt undan och kanske inte ha endast en VM på din lokala dator för att labba i så kan det vara värt att införskaffa en Raspberry Pi av något nyare modell. Där du kan ladda in Linux och kanske installera en databas eller vad du nu önskar. Finns ju även en Windows 10 version för Raspberry Pi om man vill testa köra det

Själv kör jag med en Raspberry Pi och sättar ibland upp den för lite olika beroende på vad jag ska labba med. Men senast installerade jag Raspbian och någon SQL databas för att testa att det fungerade att läsa och skriva till databasen från koden för en webbapplikation.

När du labbat klart kan du ju använda den till annat, t.ex annonsblockerare, Pi-Hole, för hela nätverket utan att använda AdBlocker i webbläsare (även om det är ett bra komplement). Eller varför inte en retro spelmaskin med RetroPie

/Ullman

Permalänk
Medlem

@Ullman: Hej.
Kör rpi med pihole redan.
Sen har jag servrar som jag kör esxi på.. men har aldrig riktigt satt upp ett labb på det sättet..
Antar att man får skapa dig ett ett VLAN och slänga upp några servers på osv..
Får experimentera lite sen

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.