Datorn bootar inte om jag inte har min lagringsdisk inkopplad.

Permalänk
Medlem

Datorn bootar inte om jag inte har min lagringsdisk inkopplad.

Skulle byta ut min lagringsdisk (HDD) mot en SSD och kunde därefter inte boota till C, fick bara fram att den inte fanns nåt disk att boota från och att jag skulle ändra boot-ordning eller sätta in media att boota ifrån. Felkod AE på mitt ASUS Maximus XI om nån skulle vara intresserad .
Kontrollerade att boot-ordning var som den skulle. Har Windows10 på en SSD, en SSD för spel samt då min Lagrings-HDD.

Efter mycket googlande så var det en som hade haft liknande problem och hade då löst det med att sätta tillbaka hårddisken som skulle bli utbytt. Sagt och gjort så gjorde jag samma sak och då fungerade allt perfekt.

Alltså har jag nån fil på min lagrings-HDD som ingår i boot-processen, av nån anledning. Hur den hamnat där vet jag ej.
Kollar jag igenom vad som jag har på den hårddisken kan jag inte hitta nåt direkt som skulle ha en koppling till Windows. Förutom kanske en tom .txt-fil som heter recovery i rooten för den disken. Annars är det bara filmer och serier och annat jag laddat ner som ligger i mappar skapade av mig.

Vill så långt det går inte installera om Windows (med endast boot-disken inkopplad då) i nuläget, så söker lite andra lösningar. Funderar på att spegla min nya SSD från HDDn, men blir väl fel etikett på den så det kanske inte går ändå.

Finns det nåt sätt att se vilka filer som laddas in i Boot-processen så jag åtminstone kan se vilken/vilka filer som behöver hämtas från HDDn för att datorn ska boota?

Eller någon som har en annan lösning på problemet? Har tyvärr bara plats för 2 SSD + 1 HDD, alternativt 3 SSD i chassit som jag har det konfigurerat nu.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

Håll inne shift och högerklicka på startmenyn, välj disk manager (diskhanteraren heter den på svenska tror jag).
Kolla om din lagringsdisk har någon speciell text på sig såsom växlingsfil, bootenhet eller liknande.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Rekordmedlem

Du har troligen fuskat nätr du installerade win och haft annat än systemenheten inkopplad under installationen och så har bootloadern hamnat på fel enhet, då behöver du skapa en ny bootloader på rätt enhet.
Koppla bort allt utom den enhet du vill boota från och https://neosmart.net/wiki/fix-mbr/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Håll inne shift och högerklicka på startmenyn, välj disk manager (diskhanteraren heter den på svenska tror jag).
Kolla om din lagringsdisk har någon speciell text på sig såsom växlingsfil, bootenhet eller liknande.

Tack, ska kolla på det när jag kommer från jobbet.

Skrivet av mrqaffe:

Du har troligen fuskat nätr du installerade win och haft annat än systemenheten inkopplad under installationen och så har bootloadern hamnat på fel enhet, då behöver du skapa en ny bootloader på rätt enhet.
Koppla bort allt utom den enhet du vill boota från och https://neosmart.net/wiki/fix-mbr/

Mjo, jag erkänner. Jag har fuskat, dock var jag ej medveten att detta var en risk vid ominstallation av OS. Men tack för tipset. Så länge jag slipper göra en ominstallation av WIN10 är jag bara glad.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

Liten update, om nån med liknande problem skulle söka upp denna tråden i framtiden.
Löste det på under 1 minut mha denna videon.

https://www.youtube.com/watch?v=bMIeJIUfiA0

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z