Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Forumdelen sponsras av

Signal utanför intervall (fel upplösning till monitorn?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011

Signal utanför intervall (fel upplösning till monitorn?)

Har precis installerat Windows 10 på en ny dator. Allt gick frid och fröjd till en början, men när Windows sen skulle uppdateras så slocknade plötsligt skärmen och meddelandet ”Signal utanför intervall” visades på skärmen.

Min gissning är att Windows felaktigt tolkar vilken upplösning som skärmen vill ha (den är lite äldre variant) och därefter ändrar inställningarna till en upplösning som skärmen inte klarar.

Kopplar jag datorn till en TV bredvid, så visas bild utan problem.

Hur ska jag lösa detta problem, när man inte kan komma åt Windows för att laborera med inställningar av upplösning?

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Klicka start, och håll in SHIFT när du klickar på power -> starta om/restart. Då kommer datorn starta upp i ett felsökningsläge där du kan göra systemåterställning m.m. leta upp "starta i felsäkert läge" eller liknande, så kommer du starta windows med lååååg upplösning och utan en massa drivrutiner.

Väl inne kan du köra DDU (https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...) och ta bort eventuella grafikdrivrutiner som spökar för dig.

i7 7770K @ 4,7 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Samsung 960 EVO nvme. AOC AG271QG@165hz 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Logitech G900. Logitech K63 wireless. Surface Pro 6.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Printscreen:

Klicka start, och håll in SHIFT när du klickar på power -> starta om/restart. Då kommer datorn starta upp i ett felsökningsläge där du kan göra systemåterställning m.m. leta upp "starta i felsäkert läge" eller liknande, så kommer du starta windows med lååååg upplösning och utan en massa drivrutiner.

Väl inne kan du köra DDU (https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...) och ta bort eventuella grafikdrivrutiner som spökar för dig.

Tack för tips!
Hjälpte dock inte....

Verkar inte ha nån betydelse vilken drivrutin jag har, eller om jag har en låg upplösning. Felet kommer iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Gustavson: Berätta vilken skärm du har och med hur och vad du försöker ansluta. Skärm, anslutning, kabel och typ av dator och grafikkort.

Vanligaste orsaken till sådana här problem är att man ansluter med fel kabel till fel kontakt. Lösningen kanske är fem sekunder bort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Laxpudding:

@Gustavson: Berätta vilken skärm du har och med hur och vad du försöker ansluta. Skärm, anslutning, kabel och typ av dator och grafikkort.

Vanligaste orsaken till sådana här problem är att man ansluter med fel kabel till fel kontakt. Lösningen kanske är fem sekunder bort.

Skärm: Benq GL2460, DVI
Dator: nuc8i5beh
Gpu: iris 655

Kabel 1: Hdmi + DVI-adapter
Kabel 2: HDmi + DVI-adapter
Kabel 3: HDMI till DVI kabel

Datorn går att koppla upp mot 2 andra skärmar via hdmi utan problem

Kabel 1,2,3 funkar med skärmen om jag använder min jobb laptop

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Gustavson: Ah - du sitter på en NUC. Du har en möjlighet - till en kostnad för omvandlare/adapter - att använda thunderbolt-porten för bild till ytterligare en skärm eller TV:n. Då kan du se på den skärmen hur Windows försöker alstra signal mot Benq GL2460.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Laxpudding:

@Gustavson: Ah - du sitter på en NUC. Du har en möjlighet - till en kostnad för omvandlare/adapter - att använda thunderbolt-porten för bild till ytterligare en skärm eller TV:n. Då kan du se på den skärmen hur Windows försöker alstra signal mot Benq GL2460.

Ok, tack för hjälp och tips.
Jag flashade senaste firmware för hdmi-porten. Sen dess har det faktiskt funkat problemfritt. Hoppas att detta did the trick.....

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Gustavson: Ah, då var det nog inte svårare än så. Bra att veta att det faktiskt kan vara ett problem på NUC:arna