Permalänk
Medlem

Ny router, redan inloggad

Hej, misstänker att rubriken är aningen otydlig så ber om ursäkt.

Men jag köpte en ny router, gick från en Netgear till en ASUS. Kopplade ur Netgear och in med ASUS.

Satte guest WiFi med samma namn och PW på den nya. Hur kommer det sig att alla enheter som var anslutna på Netgear routern automatiskt kommer in på Asus routern.

Permalänk
Medlem

.... för att du satte samma namn och pw?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeWm90:

Hej, misstänker att rubriken är aningen otydlig så ber om ursäkt.

Men jag köpte en ny router, gick från en Netgear till en ASUS. Kopplade ur Netgear och in med ASUS.

Satte guest WiFi med samma namn och PW på den nya. Hur kommer det sig att alla enheter som var anslutna på Netgear routern automatiskt kommer in på Asus routern.

För att du satte samma namn och PW.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

.... för att du satte samma namn och pw?

Och samma SSID får vi hoppas

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem

Nästan så att man kan komma in med ett konto på fler sajter om det är samma lösenord och mail. Hmmm...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickie:

Och samma SSID får vi hoppas

110% säker på att det är vad han menar med "namn"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

110% säker på att det är vad han menar med "namn"

Doohhh, så klart My bad

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem

Jo tänkte att när man loggat in så knyts "namnet" till en specifik router men så är inte fallet alltså. Tack så mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tur att det var samma krypteringstyp på ditt nykonfigurerade wifi som på den gamla. Annars hade nog du suttit och kliat i huvudet och undrat varför du är ansluten till wifi på dator/telefon men det fungerar inte.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Jo, det är egentligen rätt illa att varken den anslutna enheten eller routern känner av att det faktiskt är ett nytt nätverk och begär inloggningsuppgifterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Jo, det är egentligen rätt illa att varken den anslutna enheten eller routern känner av att det faktiskt är ett nytt nätverk och begär inloggningsuppgifterna.

Varför? Ett nätverk är inte ett unikt fysiskt objekt utan definieras av variabler som tex SSID. Om man definierar ett nätverk med exakt samma variabler som ett annat nätverk, hur tänker du att dom då logiskt skiljs åt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dunis90:

Jo, det är egentligen rätt illa att varken den anslutna enheten eller routern känner av att det faktiskt är ett nytt nätverk och begär inloggningsuppgifterna.

Men det är ju sånt man själv kan bestämma när man bygger nätet, det finns ju fördelar med att inte behöva uppdatera allt när man ansluter mot en annan ap också tänk dig ett företagsnät där du flyttar på dig och så kommer du inte åt wifi direkt vilket de flesta upplever som mycket störande.
Varför skulle man egentligen ha nått att vinna med att behöva logga in på wifi på nytt vid ap byte ? Det är ju inte heller särskilt svårt att byta ssid eller nyckel för att tvina fram en ny inloggning.

Man kan ju också skippa hela köret med inloggningar på wifi och köra ett helt öppet nät men använda certifikat och vpn för då kan man ju ta sin dator och ansluta den säkert till "hemmanätet" även via andra nätverk, sånt är ganska vanligt på företagsdatorer för ansluter man via ett främmande öppet nät så är kommunikationen ändå säker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Varför? Ett nätverk är inte ett unikt fysiskt objekt utan definieras av variabler som tex SSID. Om man definierar ett nätverk med exakt samma variabler som ett annat nätverk, hur tänker du att dom då logiskt skiljs åt?

Skrivet av mrqaffe:

Men det är ju sånt man själv kan bestämma när man bygger nätet, det finns ju fördelar med att inte behöva uppdatera allt när man ansluter mot en annan ap också tänk dig ett företagsnät där du flyttar på dig och så kommer du inte åt wifi direkt vilket de flesta upplever som mycket störande.
Varför skulle man egentligen ha nått att vinna med att behöva logga in på wifi på nytt vid ap byte ? Det är ju inte heller särskilt svårt att byta ssid eller nyckel för att tvina fram en ny inloggning.

Man kan ju också skippa hela köret med inloggningar på wifi och köra ett helt öppet nät men använda certifikat och vpn för då kan man ju ta sin dator och ansluta den säkert till "hemmanätet" även via andra nätverk, sånt är ganska vanligt på företagsdatorer för ansluter man via ett främmande öppet nät så är kommunikationen ändå säker.

Nu vet jag inte hur företag eller kommuner med gästnätverk löser dethär, men i i teorin så borde ju en privatperson kunna ha sin egen router stående i närheten och förifylld med samma uppgifter, och då lura över anslutna enheter till den.

En annan sak jag funderar på är om hur känsligt systemet egentligen är, om jag en gång godkänt ssid "SJ" när jag åkt tåg, kan då mobilen hoppa över till vilken annan "SJ" som helst som inte kräver lösenord?

Tillverkarna vet ju också egentligen att många användare inte ens byter från standardinlogget, så även där borde det väl finnas en risk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dunis90:

Nu vet jag inte hur företag eller kommuner med gästnätverk löser dethär, men i i teorin så borde ju en privatperson kunna ha sin egen router stående i närheten och förifylld med samma uppgifter, och då lura över anslutna enheter till den.

En annan sak jag funderar på är om hur känsligt systemet egentligen är, om jag en gång godkänt ssid "SJ" när jag åkt tåg, kan då mobilen hoppa över till vilken annan "SJ" som helst som inte kräver lösenord?

Tillverkarna vet ju också egentligen att många användare inte ens byter från standardinlogget, så även där borde det väl finnas en risk.

Ja gästnät brukar vara öppna men om man har en arbetsdator så är det datorn och servern man kommunicerar med som sköter säkerheten oberoende av nätverket, man kör alltså alltid vpn mellan dator och företagets server så ingen trafik går förbi denna tunnel så skulle du avlyssna trafiken via din egen ap så får du bara en massa krypterad vpntrafik.
Det är väl inte omöjligt att tex NSA eller andra stora organisationer kan knäcka vpn lösningarna men det är ju inget du själv gör med en vanlig pc.
Man gör sig alltså inte beroende av wifinätets säkerhet utan säkerheten sköts på annat sätt så det är egentligen ointressant hur man ansluter just för att man ska slippa oroa sig för just det du beskriver.
Många företagsnät är öppna om man nu bara ser på wifidelen eller så har de möjligen en lista med vilka som får ansluta men själva säkerheten för trafiken sköt alltså på annat sätt som en vpntunnel som alltid är aktiv.

Det gör det ju då även möjligt att använda jobbdatorn överallt där man kan koppla upp den tex om du ska jobba hemma för datorn upplever det inte som om den sitter i ditt hemmanätverk och struntar helt enkelt i trafik från ungarnas virusdrypande speldatorer (åtminstone funkar det så när det fungerar som det ska)
En sån lösning är säkrare och bekvämare än att förlita sig på nätverkets säkerhet när det handlar om företagsnätverk, folk vill ta med datorn för att kunna använda den på flera platser och det kommer ofta besökare som vill kunna låna nätverk för att kunna göra nått och då är det mest bara bökigt att lägga säkerheten enbart på wifinätet.
Man kan däremot kanske ha ett wifinät med lösen men inte för säkerheten utan för prestandan, kör man det öppna nätet så kan man ha begränsad fart men man kan välja att logga in och få ett snabbare nät men själva säkerheten sköts oavsett vilket av vpnlösnnigen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Nu vet jag inte hur företag eller kommuner med gästnätverk löser dethär, men i i teorin så borde ju en privatperson kunna ha sin egen router stående i närheten och förifylld med samma uppgifter, och då lura över anslutna enheter till den.

En annan sak jag funderar på är om hur känsligt systemet egentligen är, om jag en gång godkänt ssid "SJ" när jag åkt tåg, kan då mobilen hoppa över till vilken annan "SJ" som helst som inte kräver lösenord?

Tillverkarna vet ju också egentligen att många användare inte ens byter från standardinlogget, så även där borde det väl finnas en risk.

Oftast finns det en inloggningsfunktion typ RADIUS där man loggar in för att få använda nätverket. Vill minnas att starbucks och hotell som erbjuder gratis WIFI brukar ha det. Ja, man kan absolut "kopiera" ett nätverk för att lura över användare. Det är upp till användaren att se till att man ansluter till "rätt" nätverk.
Enheter som ansluter kan inte skilja på "SJ" och "SJ" så om det är den enda variabeln som definierar nätverket kan absolut din mobil ansluta till vilket nät som helst. Dock tror jag att nätverk som lagras i telefoner, lagras med en "plats" variabel för att göra det lite svårare.
Jag tycker nog inte att man automatiskt ska ansluta till nätverk, speciellt inte öppna nätverk utan bara ansluta när man behöver och tänka efter några gånger vad det är man ska använda nätverket till.