MSI: "Inte alla Radeon RX 5600 XT klarar snabbare GDDR6-minne"

Permalänk
Melding Plague

MSI: "Inte alla Radeon RX 5600 XT klarar snabbare GDDR6-minne"

Tillverkningstekniska anledningar innebär att grafikminnet i Radeon RX 5600 XT-kort inte garanterat kan överklockas till 14 000 MHz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men suck, nu får man kanske iof invänta mer information kring hur detta kommer utspela sig rent praktiskt. Men vi var så nära på att få ett lyckat grafikkortssläpp utan massa drama och "bra produkt men..."

Permalänk
Hedersmedlem

Oj då. Nu börjar det bli ett jobbigt läge här.

Och det belyser väl också det här med risken att bli testkanin om man köper produkter precis vid release.

Tacksam att jag inte behöver köpa grafikkort just nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Oj då. Nu börjar det bli ett jobbigt läge här.

Och det belyser väl också det här med risken att bli testkanin om man köper produkter precis vid release.

Tacksam att jag inte behöver köpa grafikkort just nu.

Tur vi har distansköpslagen här i sverige så det är ett ickeproblem. Köp, testa, om inte nöjd så bara lämna tillbaka.

Permalänk
Medlem

Vilken soppa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

AMD dribblar till det som vanligt med sina lanseringar...

Tyckte detta var lite märkligt redan när det framkom att de skulle justera bla sina minnesfrekvenser så kraftigt utan komplikationer.

Permalänk
Medlem

Jaja, lite knep och knåp nu vid lanseringen. Om några ynka veckor är allt säkert stabiliserat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@Triton242: Ja, det är ju inte så att man alls kan tänka sig att Nvidias sida kommer komma med något sekunden efter vid det här laget...

Mao, dom kanske borde planera bättre för det från start så dom slipper sådant här för annars så kommer det ske igen och igen och igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Vilken soppa.

Skickades från m.sweclockers.com

Som grund conf ska det till en bios upd. Gäller dock bara de första exen som hamnade i butikerna.
Därefter är det inte säkert att minnen klarar 14000 mhz..... Ja lite av en soppa

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Beställde ett exemplar av Sapphire modellen i recensionen. Får hoppas att det går att "uppgradera"
Men har leverantörerna inte gjort detta länge nog för att ha koll på lanseringarna?

Permalänk
Medlem

Låter lite som standard för AMD's grafikkort, RX5700 verkar ju ha problem med strömförsörjning, PCI timing, displayport och vsync av olika slag. Efter mer än ett halvårs drivrutiner så är det väl ganska så uppenbara att det är ett hårdvaruproblem och inte något som går att fixa i mjukvara. Då pratar jag inte ens om att klocka ner GPU'n till standardvärden och hålla minnet långsamt.

Permalänk
Medlem

Gäller det bara kort från MSI eller är det själva hjärtat i hårddisken som sätter stopp för högre minnesfrekvenser?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk

Funderar på att ge upp på 5600 XT.

Jag har möjlighet att köpa ett 5700 XT för 3 600 kr som fyndvara, funderar på om det är en bra deal (även om det är Mech-kylaren med dålig minneskylning).

Eller så väntar man tills man verkligen behöver något, även om det är så jäkla tråkigt! Då skulle iofs kanske drivarna vara fungerande också...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur mycket högre pris de modeller med 14000MHz kommer säljas för?
Tror att de med extra modeller kommer sälja för ett premium pris.
Visst kan jag se problemet men undrar hur stort det egentligen är eller om de bara vill få bättre betalt för produkterna, tror inte svaret är ett antingen eller utan en mix av båda.
Om vi får 2st RX5600XT som presterar olika men utan någon direkt prisskillnad så måste konsumenten ha bra koll på vad den köper och sedan ska det även kompletteras med RX5600 med SP2048 istället för SP2304.
Det finns en risk att det blir svårnavigerat i AMD:s mellanklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Låter lite som standard för AMD's grafikkort, RX5700 verkar ju ha problem med strömförsörjning, PCI timing, displayport och vsync av olika slag. Efter mer än ett halvårs drivrutiner så är det väl ganska så uppenbara att det är ett hårdvaruproblem och inte något som går att fixa i mjukvara. Då pratar jag inte ens om att klocka ner GPU'n till standardvärden och hålla minnet långsamt.

Ja detta kan jag bekräfta. Installerade ett 5700 kort igår åt en kompis där displayport strular.
Hittade skärmen men får ingen bild.
Hade 2 skärmar så jag såg att den hittade den andra skärmen i enhetshanteraren.

Han är i skrivandes stund på väg till Webhallen för att byta till något annat kort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk

Man kanske skulle klocka kortet först men då kanske 150w spärren hoppar in innan man når 14000.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Sapphire RX 5600 XT Pulse PowerColor RX 5600 XT Red Dragon båda för 3500 kr har 14 Gbps minnen enligt tillverkarna

https://www.sapphiretech.com/en/consumer/pulse-radeon-rx-5600...
https://www.powercolor.com/product?id=1577415960#spe

Dock skulle jag fortfarande inte rekommendera RX 5600 XT för de flesta över RTX 2060 som finns att köpa för 3590 kr då RTX 2060 just nu har mindre buggar och att man slipper uppdatera VBIOS.

För användare som inte har något emot att pilla med drivrutiner och VBIOS så är RX 5600 XT fortfarande ett bra val.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Sapphire RX 5600 XT Pulse PowerColor RX 5600 XT Red Dragon båda för 3500 kr har 14 Gbps minnen enligt tillverkarna

https://www.sapphiretech.com/en/consumer/pulse-radeon-rx-5600...
https://www.powercolor.com/product?id=1577415960#spe

Dock skulle jag fortfarande inte rekommendera RX 5600 XT för de flesta över RTX 2060 som finns att köpa för 3590 kr då RTX 2060 just nu har mindre buggar och att man slipper uppdatera VBIOS.

För användare som inte har något emot att pilla med drivrutiner och VBIOS så är RX 5600 XT fortfarande ett bra val.

Nu blev jag lite osäker. Har dock bara Webbhallen att handla från då jag har skickat in ett trasigt 1060, så har en värdekod på 2790. La en beställning på en Sapphire 5600XT, men hade hellre haft ett nvidia kort. Fick lägga 800 mellan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pacc:

Låter lite som standard för AMD's grafikkort, RX5700 verkar ju ha problem med strömförsörjning, PCI timing, displayport och vsync av olika slag. Efter mer än ett halvårs drivrutiner så är det väl ganska så uppenbara att det är ett hårdvaruproblem och inte något som går att fixa i mjukvara. Då pratar jag inte ens om att klocka ner GPU'n till standardvärden och hålla minnet långsamt.

Skrivet av Wiiga:

Ja detta kan jag bekräfta. Installerade ett 5700 kort igår åt en kompis där displayport strular.
Hittade skärmen men får ingen bild.
Hade 2 skärmar så jag såg att den hittade den andra skärmen i enhetshanteraren.

Han är i skrivandes stund på väg till Webhallen för att byta till något annat kort.

Skulle de vara ett hårdvarufel så hade dom flesta haft de här problemet och inte bara en del. Alla exempel som @pacc skriver utom DP är drivrutinsfel som mer eller mindre är fixade. FreeSync är de fortfarande nåt knas med. De uppstod när 20.1.1 släpptes. Glöm inte att en del av dessa buggar även drabbar Vega och Radeon VII också. Problem med DP skulle jag vilja säga vara generellt oavsett grafikkort. Jag hade själv precis de problemet hos flera grafikkort. Alla från NVIDIA. Men felet låg i kabeln. Och dom flesta kollar inte kabeln när dom felsäkert, utan man ger grafikkortet skulden direkt!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Nu blev jag lite osäker. Har dock bara Webbhallen att handla från då jag har skickat in ett trasigt 1060, så har en värdekod på 2790. La en beställning på en Sapphire 5600XT, men hade hellre haft ett nvidia kort. Fick lägga 800 mellan.

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdatera VBIOS och kör med en ren installation för minska risen för olika buggar.

Sapphire Pulse du har valt är en 14Gbps modell som presterar bra med uppdaterad VIOS

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Uppdatera VBIOS och kör med en ren installation för minska risen för olika buggar.

Sapphire Pulse du har valt är en 14Gbps modell som presterar bra med uppdaterad VIOS

https://www.webhallen.com/se/product/312782-SAPPHIRE-PULSE-Ra...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Gäller det bara kort från MSI eller är det själva hjärtat i hårddisken som sätter stopp för högre minnesfrekvenser?

Flera tillverkare har gått ut med att de har modeller där minnesfrekvensen inte går att överklocka.

Får se om AMD kanske kan få en stämning? De skämmer ju ut både recensenter, och grafikkortstillverkare när de gör såhär.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

På något sätt känns det som att dom skulle gjort en prissänkning istället. Men annars typiskt stressat AMD. Hade på känn att det skulle bli något problem att ändra något sådant såhär tätt inpå lansering.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Priset är väldgt dumt ja, speciellt när den billigaste varianten av rx 5600 xt som klarar 14GBps minnesklockning kostar 3490kr (sapphire pulse) på netonnet, och billigaste 2060 på netonnet är 3590kr (Gigabyte OC)

Vissa kort som MSI Mech ska tydligen inte klara någon överklockning alls ifrån orginalprestandan, de som köper detta kort i tron om att få super-prestanda blir ju blåsta av alla recensioner av hur AMD höjde prestanda.
Fanns även med andra prestandakort som inte heller klarar av 14GBps ram, som tex asus rog strix oc.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Ska dom ha någon chans att sälja 2060 måste dom sänka till typ 2990. Vem köper annars det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

@Triton242: Ja, det är ju inte så att man alls kan tänka sig att Nvidias sida kommer komma med något sekunden efter vid det här laget...

Mao, dom kanske borde planera bättre för det från start så dom slipper sådant här för annars så kommer det ske igen och igen och igen.

Skulle faktiskt inte förvåna mig det minsta om inte detta var planerat.
Att kunna höja frekvensen så mycket bara via en biosupdattering är riktigt märkligt. Speciellt när man släppt kortet för en ganska kort tid sedan och sedan gör detta. Får känslan av att detta är ett planerat motdrag för Nvidias prisjustering som de legat på länge men som de uppenbarligen gjort en tankevurpa på mellan R&D och försäljning (igen).

Skickades från m.sweclockers.com