Rocket League stryker onlinespelande för Mac och Linux

Permalänk
Inaktiv

Trist för det fåtal som spelar spelet på dessa plattformar. Men samtidigt så är det dumt att slänga bort resurser på något som få ändå använder.

En kompromiss där Linux och Mac folket får stå för nischkostnaden för att supporta deras alla konfigurationer eller något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

inte jätte insatt i spelvärlden, men varför är det så få spel till linux och mac? jag ser dagligen folk som har mac/apple. linux är fri, borde finnas mer att spelas?
tacksam för en förklaring

Permalänk
Medlem
Skrivet av CH4:

inte jätte insatt i spelvärlden, men varför är det så få spel till linux och mac? jag ser dagligen folk som har mac/apple. linux är fri, borde finnas mer att spelas?
tacksam för en förklaring

Tyvärr är mängden spelare på Linux och Mac mycket liten. På Steam utgör dessa spelare tillsammans ynka 3% av hela spelbasen, resterande användare kör Windows.
https://store.steampowered.com/hwsurvey

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Epic games är öppet Fientliga mot Linux, här är en tweet från Tim Sweeney ""Installing Linux is sort of the equivalent of moving to Canada when one doesn’t like US political trends.

Nope, we’ve got to fight for the freedoms we have today, where we have them today.""

https://twitter.com/gamingonlinux/status/965972732809830400

Sen kommer ju Rocket League tas bort från Steam store, du som redan äger spelet via Steam ska fortsatt kunna använda det, men du kommer inte kunna köpa det på Steam längre när dom har tagit bort det.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Skrivet av Zaltrip:

Att Porta och maintaina ett spel till mer plattformar är inte bara att fixa så det funkar och sen bara pusha patcher. Varje plattform man lägger till så måste man ha någon eller några som maintainar det (community manager, QA, developers, etc) som kostar massa pengar,. Jag säger inte att de inte har råd, men maintenance är dyrt och onödigt om ingen ändå spelar på de plattformarna.

Du menar att det är lika svårt som när ID släppte en Quake client till Linux 1996?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CH4:

inte jätte insatt i spelvärlden, men varför är det så få spel till linux och mac? jag ser dagligen folk som har mac/apple. linux är fri, borde finnas mer att spelas?
tacksam för en förklaring

Det största problemet har varit utgivare (publisher) som vägrar släppa spel på andra plattformar, detta har pågått i väldigt många år.
Det har inte spelat någon roll om om spelen redan har fullt stöd för andra plattformar när det skrivits avtal med en utgivare.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt beslut.
Nu har jag inte spelat så mycket. Att ta bort stöd för Mac & Linux gör mig väldigt ledsen.
Om man läser tråden på gamingonlinux, så är det redan folk som begär pengarna tillbaka.

Om det nu finns saker dom vill få in som tar för mycket resurser, gör Rocket League 2 och låt det första spelet vara. Låt även folk sätta upp egna servrar, så kan spelet leva för evigt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Väldigt tråkigt beslut.
Nu har jag inte spelat så mycket. Att ta bort stöd för Mac & Linux gör mig väldigt ledsen.
Om man läser tråden på gamingonlinux, så är det redan folk som begär pengarna tillbaka.

Om det nu finns saker dom vill få in som tar för mycket resurser, gör Rocket League 2 och låt det första spelet vara. Låt även folk sätta upp egna servrar, så kan spelet leva för evigt.

Å andra sidan, skulle man släppa Rocket League 2 så måste vi alla betala för kommande uppdateringar. Kan dock tycka att man skulle kunna bevara online-spelande mellan Mac och Linux användare

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Fast Psyonix köptes väl upp av Epic Games och de har väl hur mycket pengar som helst att dumpa på studios?

Skämt åsido...

Går ju att se det på flera sätt, givetvis är andelen Mac och Linux spelare färre än Windows då det är en avsevärt större desktop plattform. Så ja, det innefattar mer kostnader om dessa övriga plattformar skall supportas med stöd för nya funktioner.

Ett annat sätt att se på det är att man med alla medel vill sabotera för Steam som, mig veterligen, varit den enda plattform Psyonix valt att marknadsföra spelet på fram tills dess att Epic Games köpte upp dem. Och då riktar man in sig på några av de punkter som Valve/Steam är mest omtyckta för, nämligen att de satsar på fler än en plattform.

Oavsett lär Windows versionen (inkl. Online-läget) gå att spela både på Linux och Mac via Wine/Proton (tacka gudarna för det!) men det kommer givetvis även i fortsättningen att vara helt osupporterat från tillverkaren, vilket är helt normalt för Proton och Wine i allmänhet.

Frågan man ställer sig i det här läget är om det inte vore bättre att låta nuvarande spel avsluta här, på topp, med 3x plattformsstöd och istället börja utveckla ett "Rocket League 2" med nya tekniker som gör det enklare att supporta?

-Men nejdå, jag tror personligen mer på att detta har något att göra med EGS-kriget mot alla andra digitala plattformar...

Spelar själv ibland lite på min bärbara Mac, så lite trist när utvecklare slutar stödja det. Det sagt så är nog sanningen tristare och enklare än vad vi vill (som att snurra in på diverse ännu snurrigare konspirationsteorier); marknaden för spel på macOS är för liten för att vara lönsam att utveckla fullt för. För Linux är den mycket troligen ännu mindre.

Redan på 90-talet så förutspåddes att Linux skulle bli en av de större spelarna på desktop. Ett tag förutspåddes det vartenda nyår. Det har fortfarande inte hänt nu 25 år senare.

Då talar vi främst om desktop-applikationer som Photoshop, ekonomiprogram, kontorsprogram, mflr. Linux ligger fortfarande kvar på en 3% eller någon liknande andel som desktop-OS.

Spel är ännu mer krävande. Ser det inte som realistiskt att Linux någonsin kommer att bli ett fullständigt alternativ till Windows, och få alla spel portade dit.

Finns en orsak till att SteamOS, trots en enormt stark satsning av resursstarka Steam med alla deras resurser och kapital att få till spelande på Linux (den största satsningen på det som någonsin gjorts), totalfloppade.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Linux och Mac är också PC, och nu finns ju spelet redan på Linux och Mac. Psyonix ursäkter är bara ren och skär bullshit. Varför skulle de liksom inte ha råd nu helt plöstsligt, när de har en av världens rikaste spelbolag bakom ryggen? De hade ju råd när de var en liten indie-studio. Det är ganska så uppenbart varför de dumpar stödet nu.

Felet är nog (trots att jag själv ibland spelar på Mac) att den ens försökte sig på att satsa på Mac, och speciellt Linux från början.

Marknaden är för liten, och de har nog högst förmodligen förlorat pengar på satsningen på Mac & Linux.

Verkligheten är att marknadsandelen nog är alldeles för liten för att det skall vara lönsamt för bolag som vill få igen pengarna. Speciellt gällande spel som måste underhållas och patchas mycket (typiskt för on-line-spel).

De flesta Macanvändare är nog antingen professionella (typsikt musik, som jag själv håller på med, eller annan media som tex. videoproduktion) eller många privatanvändare som mest har det som en lyxigare surf/blogg-maskin.

De användarna är nog inte så intresserade av spel (iaf. inte de flesta av de, skulle jag gissa).

Gällande Linux så är nog verkligheten ännu sämre gällande både spel, men även för generellt desktop-användande (där är ju Mac trots allt helt OK och fullt användbar för det mesta). Man har under de senaste 20-25 åren förutspott att Linux skall slå igenom som generllet desktopsystem, men jag ser inte att det kommer hända heller under de kommande 10-15 åren.

Som grund för Android (telefoner/plattor) och ChromeOS (ren surf/webbmaskin) så fungerar det däremot fint (men det hade iofs. vilket annat system också gjort rent rekniskt).

För desktop och spel? Kommer inte att hända inom rimlig framtid.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

De har säkert råd men att elda för kråkor är slöseri med pengar.
Läs: För få användare på de plattformarna för att det ska löna sig.
Anledningen till att de är ett av världens rikaste spelbolag är att de inte slösar med pengar.

Rimligt affärsbeslut tycker jag även om jag gärna hade sett att man kunde spela på andra plattformar än Windows.

Håller med, men det finns fortfarande kvar för flera andra plattformar. Har det själv för både Switch och Xbox, och finns även för PlayStation (har jag för mig).

Skillnaden är nog att de har många fler köpare och kunder som spelar på de plattformarna än vad Mac och Linux på desktop har.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Att de vill få över folk till Windows är ju enbart för att deras spyware inte biter på Linux och Mac OS.

???

Är inte med på vad du avser här (oklart).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Känns som det vore läge för nån form av reglering här.
Vad ska anses okej? Släppa en produkt, håva in cahsen och sen fimpa servrarna/infrastruktur 6 månader senare? 2 år? 5 år?

Var går gränsen? Hur ska man som konsument förstå vad en rimlig tid är?

Visst skulle man kunna ställa sådana krav och införa en massa regleringar. Effekten av de skulle nog dock vara ganska kontraproduktiv; ännu förre som skulle våga ta chansen på att lansera för alternativa system (då de både kan riskera att bli stämda eller åtalade om de slutar med utvecklingen när försäljningen och kunderna är för få).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

@Ludde72: Det e faktiskt chockerande bra. Men det suger ändå att tappa native. Detta tar bort ungefär lika mycket goodwill som mega granten till blender lade till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Linux och Mac är inte ekonomiskt hållbart att porta spel till som är gjorda för pc i botten då marknaden är så liten.

Det borde de tänkt på innnan de gjorde det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Tråkigt, och drygt gjort av de som tagit beslutet. Som andra redan nämnt så har det säkert något med Epics uppköp att göra. Spelet har fungerat perfekt för mig på Debian och tidigare Ubuntu. Blir väl att spela enbart mot bottar framöver då. Eller så väljer man ett av de andra 231 spelen i mitt Steam-bibliotek. Har ändå inte tid att spela alla. Dagens i-lands-problem. 😀

Permalänk
Medlem

Inte ens förvånad

Permalänk
Inaktiv

Enligt ett nytt uttalande från Psyonix så beror det på att Windows-versionen ska uppgraderas till 64bit och dx11 och att det är för mycket jobb att anpassa OpenGL-renderaren som används i macOS och GNU/Linux-versionerna av spelet.

https://www.rockpapershotgun.com/2020/01/27/rocket-league-end...

Personligen ser jag ursäkten som non-sense eftersom de använder Unreal Engine (verktygen de behöver finns redan mao.) och andra spel som t.ex. ETS2 har nyligen gjort exakt samma sak utan att droppa macOS och GNU/Linux. Tvärtom skulle man kunna tro att det vore svårare att stödja dessa plattformar med äldre teknologi eftersom senaste macOS inte längre har stöd för 32bit-applikationer. Att översätta dx11 till OpenGL eller Vulkan är inte något nytt längre och har gjorts i massor av andra spel med bra resultat. Det allra bästa hade givetvis varit att droppa DirectX och köra Vulkan överallt, men det är väl en äldre version av UE de använder misstänker jag vilket förmodligen innebär att de tvingas implementera det från scratch och det kan jag tänka mig blir lite övermäktigt.

De uppmuntrar tydligen till lösningar som Bootcamp, Wine och Proton med en "no official support"-disclaimer. De erbjuder även macOS och GNU/Linux-användare pengarna tillbaka genom Steam-refund oavsett hur många speltimmar man har loggat.

https://support.rocketleague.com/hc/en-us/articles/3600422014...

Permalänk
Medlem

@anon78208: Ingen aning om vad som är ursäkter och inte, men ETS2 kör inte Unreal, varken ny eller gammal, och Rocket League använder gamla Unreal Engine 3, alltså den vars grund är 15 år gammal.
Så att uppgradera grejor är nog inte helt straight-forward med tanke på att allt antagligen redan hålls ihop med tejp och fulhacks för att ens funka vettigt på dagens platformar.

Permalänk
Inaktiv

@flexm: Så är det, fast jag tänkte inte det var värt att nämna. Mest straight forward vore nog att köra dx11 och använda en wrapper som översätter till OpenGL eller Vulkan. Detta har gjorts av andra utvecklare i många UE3-baserade spel och fungerar generellt bra.

Hade det varit UE4 så hade det funnits native-stöd för Vulkan fast tyvärr är detta värdelöst i UE4 och verkar mest finnas där för att stödja Android och kunna göra enklare mobil-spel. Många UE4-spel portade till macOS och GNU/Linux använder hellre dx11 översatt till OpenGL eller Vulkan.

En del av mig känner att jag borde begära en Steam-refund av principskäl. En annan del av mig känner att jag redan har fått valuta för pengarna och därför inte borde göra det. Och så är det den mer nyfikna sidan av mig som gärna vill testa med Steam Play/Proton vilket förmodligen kommer fungera perfekt men jag tycker det är lite tråkigt att det utnyttjas av spelutvecklare som en ursäkt för att ligga på latsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Spelar själv ibland lite på min bärbara Mac, så lite trist när utvecklare slutar stödja det. Det sagt så är nog sanningen tristare och enklare än vad vi vill (som att snurra in på diverse ännu snurrigare konspirationsteorier); marknaden för spel på macOS är för liten för att vara lönsam att utveckla fullt för. För Linux är den mycket troligen ännu mindre.

Redan på 90-talet så förutspåddes att Linux skulle bli en av de större spelarna på desktop. Ett tag förutspåddes det vartenda nyår. Det har fortfarande inte hänt nu 25 år senare.

Då talar vi främst om desktop-applikationer som Photoshop, ekonomiprogram, kontorsprogram, mflr. Linux ligger fortfarande kvar på en 3% eller någon liknande andel som desktop-OS.

Spel är ännu mer krävande. Ser det inte som realistiskt att Linux någonsin kommer att bli ett fullständigt alternativ till Windows, och få alla spel portade dit.

Finns en orsak till att SteamOS, trots en enormt stark satsning av resursstarka Steam med alla deras resurser och kapital att få till spelande på Linux (den största satsningen på det som någonsin gjorts), totalfloppade.

Jo jag kan förstå att det blir svårt att tro på något som basunerats ut så många gånger tidigare men inte inträffat.
Det är troligtvis också samma människor som tänker utifrån ett marknadsperspektiv och inte förstår filosofin som ligger till grund för Open Source och Linux i största allmänhet.

Skillnaden är -och den är rätt stor- att Linux inte är något kommersiellt OS, och där du m.fl. köper datorer finns endast kommersiella produkter att köpa så ur det perspektivet är det rätt svårt att jämföra rättvist, men även påstå att Linux distros skulle kunna konkurrera ut Windows på dekstop marknaden då de över huvudtaget inte konkurrerar inom samma segment.
Fast folk vill gärna påstå det, i brist på saker att jämföra med.
Om du enbart går till affären för att köpa ditt operativsystem som produkt kommer du troligtvis _aldrig_ att råka ut för Linux på desktop.
Så lätt är det att undvika!

Du måste helt enkelt "vara ute efter ett alternativ" innan du träffar på Linux-baserade OS som "normalanvändare".

Linux skulle inte kunna existera om du enbart tittar från ett marknadsperspektiv då det inte kostar något som produkt = inga intäkter.
-Finns inga pengar i det, som många som saknar insikt, skulle kunna uttrycka det.

Linux och diverse distros (GNU/Linux) som använder kärnan har varit under konstant utveckling i över 25 år, Linux borde varit utdött med den dåliga marknadsprognosen, ändå är det idag större än någonsin.

Likaså äger inget företag produkten "Linux" då det inte är någon produkt i sig utan det hela handlar om ett fritt(öppet) ekosystem.
-Men det är inte "gratis" som att det inte kostar något, det kostar bara i annan valuta, nämligen Tid eller supportkostnader.
Tid och ev. support är dock något som även användare av andra OS måste investera för att lära sig i längden.

Pengarna som "Linux" dragit in genom åren är troligtvis atomiska summor i jämförelse med Windows, hur förklarar man att något sådant förlustprojekt kan fortgå om nu Microsoft med sitt Windows är så enväldiga på marknaden?

Personligen tror jag tvärt om i förlängningen, då de flesta system idag baseras på någon variant av Linux varesig det gäller servrar, telefoner, laptops, konsoler, bilar, tvättmaskiner, IoT, routrar, kameror, osv.
Om Windows endast existerar som Desktop OS kommer det troligtvis att få utstå mycket hårdare konkurrens i framtiden i takt med att fler och fler väljer att utveckla för plattformar som är enhetliga, använder standardiserade lösningar mm.
Marknaden börjar mogna till en aning nu.
Windows och Open Source system bygger på helt olika filosofier, så när man tar en filosofi och jämför med en helt annan så blir det ofta till en något haltande liknelse.

Den dominans vi har sett från Microsoft under många år börjar avta ganska drastiskt på flera marknader.
Microsoft är inte lika "på" när det gäller att profitera på sitt eget ekosystem och skapa dubbla standarder för allt mellan himmel och jord.
Mycket tror jag vi kan tacka den kraschade mobilsatsningen Windows Phone/Mobile då det stängde ute Microsoft mer eller mindre helt från den marknaden. -Åtminstone från att kunna diktera den, likt man gjort med Desktop.

SteamOS är också det ett försök till att kommersialisera Linux, läs: inlåsning till ett företag, och jag tror det gick med det som de flesta av oss befarade.
Varför skulle jag som Linux-användare svära någon slags trohet till ett företag som enbart utvecklar ett spel-inriktat OS?
Visserligen kanske SteamOS gör sig fint på en ren och skär underhållningsdator, men troligtvis är även det ett avkall från en vanlig Linux-distro då mycket begränsas till förmån för det som hålls fokus på.
Det är inte riktigt så Linux-communityt är uppbyggt, med begränsningar, premium, och en enda leverantör som dikterar.

*Undantaget som verkar ha lyckats förhållandevis väl är konceptet med Chromebooks, men Google har som bekant andra sätt att tjäna sina pengar på.

Så även om man som företag tror att det bara är att skjuta till pengar, som på en företagsmarknad, så är det inte pengar som gjort Linux till vad det är idag utan snarare utveckling, portabilitet, anpassningsmöjligheter, community, -som sagt olika filosofier.
Resonerar man som ett företag gör med Linux på en vanlig marknad, kommer det troligtvis inte att lyckas särsklit väl.

Bara för att pengar skjuts till betyder det inte att produkten kommer att bli lyckad, se återigen Windows Phone, -och då var det nog en mycket mera eftertraktad amrknad och likadel större investering än Valve's PC-konsol koncept med Steam Machines/SteamOS.

Samtidigt lär det ju finnas ett och annat företag som satsat på applikationer för Windows-plattformen där det inte heller har lyckats särskilt väl... finns säkert lika många orsaker till det med, så allt är inte guld och gröna skogar bara för att man väljer att utveckla på en i huvudsak kommersiell plattform.

Den vinnande satsningen i längden är troligtvis det Valve ägnar sig åt nu för tiden i.o.m. WINE/Proton som visat sig gå framåt med stormsteg i jämförelse med dears SteamOS.

Att andra företag anser att Linux fortfarande står för en för liten andel av marknaden (som den egentligen inte är en del av) är helt enkelt något av en hönan och ägget situation.
-Varför söka sig någon annanstans när man redan har vad man behöver?

Om du är en ny datoranvändare idag gäller samma sak som för 25 år sedan, du köper dig först en dator med Windows eller MacOS i affär, först sedan kan du välja lägga in Linux.
Hade det omvända scenariot rådit så tror jag att företagen hade haft betydligt svårare att överleva än på det vis som Linux överlevt de "magra" 25 åren.

Det handlar heller inte om att det ena måste utesluta det andra, det finns kommersiella programvaror för Linux-baserade system.
Det finns WSL för Windows.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

SteamOS är också det ett försök till att kommersialisera Linux, läs: inlåsning till ett företag, och jag tror det gick med det som de flesta av oss befarade.
Varför skulle jag som Linux-användare svära någon slags trohet till ett företag som enbart utvecklar ett spel-inriktat OS?
Visserligen kanske SteamOS gör sig fint på en ren och skär underhållningsdator, men troligtvis är även det ett avkall från en vanlig Linux-distro då mycket begränsas till förmån för det som hålls fokus på.
Det är inte riktigt så Linux-communityt är uppbyggt, med begränsningar, premium, och en enda leverantör som dikterar.

Du säger lite (eller snarare mycket) emot verkligheten där.

Android är ju ett exempel på just en kommersialiserad variant av Linux, som i praktiken styrs av en enda leverantör som dikterar.

Google har nämnligen lyckats otroligt väl med den taktiken.

Skrivet av krigelkorren:

Det handlar heller inte om att det ena måste utesluta det andra, det finns kommersiella programvaror för Linux-baserade system.

Jo, men så länge som användarantalet (eftersom du driver kampanj emot ordet "marknadsandel") är så lågt så kommer Linux aldrig att få det breda stödet av kommersiella applikationer som macOS och Windows har.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

SteamOS är baserat på Debian 8 Jessie. Så att det skulle vara styrt/låst av Valve stämmer inte. Du kan installera vilken .deb-fil du vill. Steam-appen är visserligen fullskärm. Men stäng ner Steam så borde du få en vanlig Gnome- eller KDE-skärm. Men om du vill att allt ska funka som Steam-burk, så bör man veta vad man gör...

Permalänk
Medlem

Att dom slutar stöda MacOS kan jag förstå i.o.m dom har endera en gammal version av OpenGL eller så är det deras egna.
Men Linux har ju iaf stöd för Vulkan som andra platformar också (kan?) använda, sen finns ju också DXVK som tolkar om DX11 till Vulkan när det körs.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Att dom slutar stöda MacOS kan jag förstå i.o.m dom har endera en gammal version av OpenGL eller så är det deras egna.
Men Linux har ju iaf stöd för Vulkan som andra platformar också (kan?) använda, sen finns ju också DXVK som tolkar om DX11 till Vulkan när det körs.

Tekniskt är det nog inget jättestort problem att stödja Linux. Problemet med Linux är att marknadsandelen på desktop, och speciellt för spelande, är mycket lägre än tom. för macOS.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/