Grafikkort Asus Rog Strix 1070, problem med en av fläktarna.

Permalänk
Medlem

Grafikkort Asus Rog Strix 1070, problem med en av fläktarna.

Hej!

För ca ett dygn sedan så började datorn låta lite konstigt, så plockade av sidopanelen för att se vad som var fel.
Märkte då att en av de 3 fläktarna på grafikkortet konstant varvar upp och ner, och låter ganska illa medans den gör detta.
Jag har självklart alla drivrutiner uppdaterade samt Windows.
Försökte googla på det och märkte då att detta låter som samma problem som många andra har haft, framförallt när dom nyligen köpt kortet. Mitt är inköpt på Webhallen 2017-02-11, så bara någon vecka ifrån att bli 3 år gammalt.
Någon som har haft liknande problem som lyckats lösa det?
Om jag skulle kontakta Webhallen för RMA, hur mycket av summan kan jag få tillbaks om dom upptäcker samma fel? Då det är snart 3 år gammalt antar jag att det är någon slags åldersavdrag? Det är inköpt för 4,490kr.
Kan tillägga att jag har kollat så att kabeln som går från grafikkortsfläktarna till grafikkortet är ordentligt instoppat, har tagit ut den och kopplat in den igen, utan någon skillnad alls.

I videon nedan så kan ni se och höra problemet.

Tacksam för hjälp!

*Edit* Har självklart även kollat så att det inte sitter massa damm eller hår i fläkten. Trots att man kan se lite damm på fläktarna i sig, så var kylflänsarna osv förvånansvärt dammfria trots att kortet har suttit orört i datorn i nästan 3 år.
Har själv väldigt kort hår, och inga husdjur, så risken är i princip obefintlig för något längre hårstrå att fastna i fläkten.

*Edit 2* Testade att kolla på videon i 0.25x hastighet, vid 6 sekunder in i klippet så ser och hör man att fläkten slår i plasten runt om fläkten.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Hej!

För ca ett dygn sedan så började datorn låta lite konstigt, så plockade av sidopanelen för att se vad som var fel.
Märkte då att en av de 3 fläktarna på grafikkortet konstant varvar upp och ner, och låter ganska illa medans den gör detta.
Jag har självklart alla drivrutiner uppdaterade samt Windows.
Försökte googla på det och märkte då att detta låter som samma problem som många andra har haft, framförallt när dom nyligen köpt kortet. Mitt är inköpt på Webhallen 2017-02-11, så bara någon vecka ifrån att bli 3 år gammalt.
Någon som har haft liknande problem som lyckats lösa det?
Om jag skulle kontakta Webhallen för RMA, hur mycket av summan kan jag få tillbaks om dom upptäcker samma fel? Då det är snart 3 år gammalt antar jag att det är någon slags åldersavdrag? Det är inköpt för 4,490kr.
Kan tillägga att jag har kollat så att kabeln som går från grafikkortsfläktarna till grafikkortet är ordentligt instoppat, har tagit ut den och kopplat in den igen, utan någon skillnad alls.

I videon nedan så kan ni se och höra problemet.
https://youtu.be/anPR76y7WOw

Tacksam för hjälp!

*Edit* Har självklart även kollat så att det inte sitter massa damm eller hår i fläkten. Trots att man kan se lite damm på fläktarna i sig, så var kylflänsarna osv förvånansvärt dammfria trots att kortet har suttit orört i datorn i nästan 3 år.
Har själv väldigt kort hår, och inga husdjur, så risken är i princip obefintlig för något längre hårstrå att fastna i fläkten.

*Edit 2* Testade att kolla på videon i 0.25x hastighet, vid 6 sekunder in i klippet så ser och hör man att fläkten slår i plasten runt om fläkten.

Nu gissar jag ju helt men jag skulle säga att fläkten hamnat i obalans på något sätt och därför slår i höljet. Har du inte gjort något med kortet typ bytt dator eller plockat av och på fläktar/shroud skulle jag säga att det är reklamationsvärt. Det ska inte vara något åldersavdrag vid reklamation men eftersom 1070 inte säljs längre skulle jag gissa att dom erbjuder dig ett likvärdigt strix kort i prestanda. Altenativt om det inte finns blir det pengar tillbaka / uppgradering om du vill betala lite i mellanskillnad.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Nu gissar jag ju helt men jag skulle säga att fläkten hamnat i obalans på något sätt och därför slår i höljet.

Det ser ut och låter lite som så, ja.

Skrivet av LeJoke:

Har du inte gjort något med kortet typ bytt dator eller plockat av och på fläktar/shroud skulle jag säga att det är reklamationsvärt.

Nope, idag var första gången som jag tagit ut grafikkortet från datorn sedan jag stoppade in det då jag byggde datorn.
Inga synliga eller uppenbara fel vad jag kunde se med kortet i handen.

Skrivet av LeJoke:

Det ska inte vara något åldersavdrag vid reklamation men eftersom 1070 inte säljs längre skulle jag gissa att dom erbjuder dig ett likvärdigt strix kort i prestanda. Altenativt om det inte finns blir det pengar tillbaka / uppgradering om du vill betala lite i mellanskillnad.

Okej, ja det vore ju rätt najs om jag kan få ett nytt kort, alternativt lägga till en slant för något bättre.
Ska ta kontakt med Webhallens support om inte någon annan kommer med en eventuell lösning på problemet.
Även om ett nytt kort låter trevligt, så är det surt att sitta helt utan under tiden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Det är med största säkerhet inte värt att försöka reklamera iom förlusten i värde.
Fläkten slår troligen inte i utan har lossnat lite från motorn, hade exakt samma fel på mitt strix 1080 nyligen, under en period tryckte jag bara till fläkten så löste det sig men blev svårare och svårare tills jag lyckades slå av ett blad.
Det är dock lätt fixat, kostar ett par hundra (mindre än den troliga värdeminskningen om du får rätt vi d reklamation). Köp en ny fläkt på Amazon, fläktarna ska vara 12V och runt 0.5A, de är serie kopplade så alla har lite olika kontakter.
Tar du bort plasthöljet, lätt men massa så skruvar, sedan är det bara 4 små skruvar som håller fläkten.

Dessa är exempel strix fläktarna på amazon
https://www.amazon.de/gp/aw/d/B07T42YKXG/ref=sspa_mw_detail_0...

Jag köpte
https://www.amazon.de/gp/aw/d/B06Y6C3TTL/ref=ppx_yo_mob_b_tra...

Det tar typ 10min att byta max och min original fläkt var 12V 0.45A men skillnaden är försumbar.

Flyttar du klistermärket är det typ omöjligt att se skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det är med största säkerhet inte värt att försöka reklamera iom förlusten i värde.

Jag har själv aldrig behövt reklamera en produkt inom garantitiden, så är därför oklar på om värdeminskning gäller eller ej. Nu är det två olika svar i tråden angående detta.

Som svar på resten så vettefan. Visst, det går att åtgärda problemet själv, men vet inte om jag personligen vill lägga ~200kr eller så inklusive frakt på ett kort som snart inte har någon garanti alls. Även om det är så att värdeminskning gäller, och jag inte får speciellt mycket för det, så skulle jag nog hellre ta rabatten och köpa ett nytt kort i det fallet.

Kan jag laga problemet utan att lägga ner några pengar, på ett sätt som håller nått år till, så skulle jag kunna köra på det, men kan jag få typ 1,000kr via garantin så skiljer det sig plötsligt runt 1200kr mellan att behålla kortet och fixa den felande fläkten för 200kr, eller få 1000kr i rabatt på ett nytt kort istället.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Ärligt talat tror jag du ska testa att köra kortet med två fläktar om det går, troligen kommer kylningen räcka om fläktarna som är kvar kan varva lite mer, men osäker hur dom är kopplade (de andra fläktarna kanske inte får ström om inte alla sitter där?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zyie har du garanti kvar, reklamation och garanti är olika saker. Garanti är hur länge tillverkare säger att de garanterar produkter, reklamation är lagstadgad till tre år men efter 6mån faller bevisbördan på kund. Därav får du betala eventuella undersökningar av kortet mm.

Företaget har även rätt att reparera istället för att ge dig pengar, dvs de kan välja att sätta in en fläkt för 200 istället.

Webhallen tar en automatisk kostnad på 250kr om de inte är under garanti och du inte accepterar deras val att exempelvis laga det.

https://www.webhallen.com/se/info/17-Reklamation

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ärligt talat tror jag du ska testa att köra kortet med två fläktar om det går, troligen kommer kylningen räcka om fläktarna som är kvar kan varva lite mer, men osäker hur dom är kopplade (de andra fläktarna kanske inte får ström om inte alla sitter där?)

Skickades från m.sweclockers.com

Strix korten är parallellt kopplade och kan köra med två, de spinner dock upp mycket mer iom att det blir varmare på en plats och de andra fläktarna får kompensera.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@Zyie har du garanti kvar, reklamation och garanti är olika saker. Garanti är hur länge tillverkare säger att de garanterar produkter, reklamation är lagstadgad till tre år men efter 6mån faller bevisbördan på kund. Därav får du betala eventuella undersökningar av kortet mm.

Företaget har även rätt att reparera istället för att ge dig pengar, dvs de kan välja att sätta in en fläkt för 200 istället.

Webhallen tar en automatisk kostnad på 250kr om de inte är under garanti och du inte accepterar deras val att exempelvis laga det.

https://www.webhallen.com/se/info/17-Reklamation

Skickades från m.sweclockers.com

Asus har 3 års garanti på deras produkter, står till och med på lådan, även om det är svårt att hitta exakt vart på deras hemsida de nämner detta. Reparation har jag inget emot som sådant, fungerar det som det ska så är jag nöjd.

Skrivet av medbor:

Ärligt talat tror jag du ska testa att köra kortet med två fläktar om det går, troligen kommer kylningen räcka om fläktarna som är kvar kan varva lite mer, men osäker hur dom är kopplade (de andra fläktarna kanske inte får ström om inte alla sitter där?)

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ferrat:

Strix korten är parallellt kopplade och kan köra med två, de spinner dock upp mycket mer iom att det blir varmare på en plats och de andra fläktarna får kompensera.

Nja, är väl lösning #3 i så fall.
Helst får jag ju någon form av summa tillbaks/rabatt/ersättningskort, annars reparation och sist om dom skulle vägra så kan jag testa köra på två fläktar så länge det går. Nu är det ju inte mitt val, men det är så jag skulle prioritera situationen.

Webhallen själva nämner inget om garanti på enskilda produkter som det verkar, och självklart har dom inte mitt grafikkort kvar i lager, så kan inte kolla vad som stod där vid köp. Dom skriver själva 1 år dock. Men som sagt så har dom 3 års reklamationsrätt, vilket är enligt lag. Felet är ett ursprungsfel, som är känt för dessa grafikkort, även om mitt skedde senare än vad det verkar ha gjort för många andra. Det är inte ett handhavandefel. Så, jag har "rätten på min sida" att få dom att undersöka och konstatera felet. Frågan är ju vad för slags erbjudande dom kan ge mig som kompensation. Lagar dom felet? Är det en rabattkod på 50kr? Nytt likvärdigt eller bättre grafikkort? Pengarna tillbaks? Vi får se.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Webhallen vill nog att du ska gå direkt till tillverkaren, därför de skriver 1 år på sin sida.

Det kan vara så att asus har bättre support om du inte får det svar du vill av webhallen.

1. Garanti/reklamation på webhallen
2. Garanti/reklamation via asus direkt
3. Almänna reklamationsnämnden
4. Laga själv
5. Köra på två fläktar till nästa uppgradering

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Webhallen vill nog att du ska gå direkt till tillverkaren, därför de skriver 1 år på sin sida.

Det kan vara så att asus har bättre support om du inte får det svar du vill av webhallen.

1. Garanti/reklamation på webhallen
2. Garanti/reklamation via asus direkt
3. Almänna reklamationsnämnden
4. Laga själv
5. Köra på två fläktar till nästa uppgradering

Skickades från m.sweclockers.com

Vad webhallen vill och vad som är rätt är olika, köpet är från dem så de är de som han ska vända sig till.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Vad webhallen vill och vad som är rätt är olika, köpet är från dem så de är de som han ska vända sig till.

Ibland bättre att ha alla alternativ på bordet bara.
Ibland gäller tillverkarens garanti bara direkt genom dom för butiken behöver (väl?) bara hålla sig till det eu kräver vilket är 1/2 år har jag för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ibland bättre att ha alla alternativ på bordet bara.
Ibland gäller tillverkarens garanti bara direkt genom dom för butiken behöver (väl?) bara hålla sig till det eu kräver vilket är 1/2 år har jag för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det är 6mån minst i EU men nationella lagar får ge högre krav, dock har det inget med vem man vänder sig mot. Man vänder sig till den man har köpt av för det är den som man har avtalet med, webhallen har avtal med sin leverantör osv.
Garantier mm färdas ju med genom kedjan från den som ger dem.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Webhallen vill nog att du ska gå direkt till tillverkaren, därför de skriver 1 år på sin sida.

Det kan vara så att asus har bättre support om du inte får det svar du vill av webhallen.

1. Garanti/reklamation på webhallen
2. Garanti/reklamation via asus direkt
3. Almänna reklamationsnämnden
4. Laga själv
5. Köra på två fläktar till nästa uppgradering

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är väl ungefär så jag tänker också.
Av det jag har läst om det dock, så verkar det vara svårt att få kontakt med Asus direkt för garantiärenden. Skulle Webhallen ge ett blankt nej så är det väl värt ett försök åtminstone.

Jag har skickat ett mail till Webhallen någon timme efter att jag startade denna tråden, inte fått något svar idag så blir väl på måndag då istället.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Vi kan ju testa att pinga @ROG_Johan och se vad som händer

Skickades från m.sweclockers.com