Grafikkort med extern powerbrick?

Permalänk
Hedersmedlem

Grafikkort med extern powerbrick?

Blev lite inspirerad av dessa två trådar/artiklar:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1583941-uppgradera-gra...
https://www.sweclockers.com/artikel/28978-ny-nataggregatsstan...

Det är rätt vanligt att folk köper OEM-datorer som de vill sätta nya grafikkort i, men det går inte p.g.a. otillräckliga PSU som sitter i datorn.

Det jag undrar är, varför är det ingen som säljer grafikkort i lägre mellanklassen (tänker mig typ något i klass med GTX 1650/1660 Super, eller RX 5500 XT) som har en DC-kontakt på PCIe-backplaten plus en extern power supply på 12 Volt? Kontakten skulle kunna sitta på PCIe-backplaten.

Det hade ju varit perfekt med folk som sitter med OEM-datorer och vill ha lite mer grafikkraft i sina datorer utan att för den saken skull behöva byta ut en PSU (vilket ofta inte går p.g.a. priorietärt).

Inte den snyggaste lösningen med en extern powerbrick bara för själva grafikkortet, men ändå klart bättre än att att behöva skrota en gammal PC.

Kylningen skulle nog behöva vara någon slags blower så kortet kan kylas OK oavsett hur dålig kyllösningen i OEM-chassit är.

Vad tror ni, finns det någon bra teknisk eller marknadsmässig anledning till att detta inte borde kunna vara en hit? Om inte annat så borde detta kunna vara rätt enkelt att implementera som bara en extern väggvårda med 6/8-pin in som man får köra in i datorn på något klurigt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Blev lite inspirerad av dessa två trådar/artiklar:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1583941-uppgradera-gra...
https://www.sweclockers.com/artikel/28978-ny-nataggregatsstan...

Det är rätt vanligt att folk köper OEM-datorer som de vill sätta nya grafikkort i, men det går inte p.g.a. otillräckliga PSU som sitter i datorn.

Det jag undrar är, varför är det ingen som säljer grafikkort i lägre mellanklassen (tänker mig typ något i klass med GTX 1650/1660 Super, eller RX 5500 XT) som har en DC-kontakt på PCIe-backplaten plus en extern power supply på 12 Volt? Kontakten skulle kunna sitta på PCIe-backplaten.

Det hade ju varit perfekt med folk som sitter med OEM-datorer och vill ha lite mer grafikkraft i sina datorer utan att för den saken skull behöva byta ut en PSU (vilket ofta inte går p.g.a. priorietärt).

Inte den snyggaste lösningen med en extern powerbrick bara för själva grafikkortet, men ändå klart bättre än att att behöva skrota en gammal PC.

Kylningen skulle nog behöva vara någon slags blower så kortet kan kylas OK oavsett hur dålig kyllösningen i OEM-chassit är.

Vad tror ni, finns det någon bra teknisk eller marknadsmässig anledning till att detta inte borde kunna vara en hit? Om inte annat så borde detta kunna vara rätt enkelt att implementera som bara en extern väggvårda med 6/8-pin in som man får köra in i datorn på något klurigt sätt.

Det sista jag behöver till min dator är ytterligare prylar som använder eluttag.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem

Skulle det inte bli stor risk för potentialskillnader och elände som skulle kunna paja komponenter i datorn?

Permalänk
Hedersmedlem

En annan idé på samma tema vore ju en extern GPU-box, där man använder en PCIe-extender och kör vidare PCIe-signalen från moderkortet. Då kan man integrera PSU och GPU i samma burk, och det borde funka oavsett hur lite plats det finns för ett grafikkort i burken (så länge det finns en PCIe-plats...)

Typ som en eGPU fast med en PCIe-extender kopplad direkt till moderkortet istället för Thunderbolt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mickeko:

Det sista jag behöver till min dator är ytterligare prylar som använder eluttag.

Sant, det är ju inte lika bra som att stoppa in kortet rätt upp och ner i datorn om man har ett chassi och PSU som passar, det här är tänkt för det ändå rätt vanliga specialfallet att man har en OEM-dator som man helt enkelt inte kan montera datorn i.

Skrivet av MrPasty:

Skulle det inte bli stor risk för potentialskillnader och elände som skulle kunna paja komponenter i datorn?

Jag vet inte, men jag kan tänka mig att det beror på hur själva grafikkortet är konstruerat. Om grafikkortet är konstruerat på ett sånt sätt att det inte spelar någon roll så borde det funka. Mindre risk än om man försöker DIY:a detta själv. Därför jag tänkte mig att detta skulle vara en idé för en färdig produkt snarare än för en mod man kan göra själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag vet inte, men jag kan tänka mig att det beror på hur själva grafikkortet är konstruerat. Om grafikkortet är konstruerat på ett sånt sätt att det inte spelar någon roll så borde det funka. Mindre risk än om man försöker DIY:a detta själv. Därför jag tänkte mig att detta skulle vara en idé för en färdig produkt snarare än för en mod man kan göra själv.

Eller så köper man ett externt grafikkort och petar in ett PCIe kort med thunderbolt-portar?

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mickeko:

Eller så köper man ett externt grafikkort och petar in ett PCIe kort med thunderbolt-portar?

Fast då får man ju inte alls lika mycket PCIe-bandbredd. Och vore inte det mycket dyrare än en ren riser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Fast då får man ju inte alls lika mycket PCIe-bandbredd. Och vore inte det mycket dyrare än en ren riser?

Svårt att svara på utan att veta vilka tekniska lösningar som skulle krävas för att få det att funka.

Vad händer om man kopplar in ett separat nätagg och driver ett grafikkort med det istället för att använda samma som är kopplat till moderkortet (då menar jag utan specialprodukter som Phanteks power combo)? Det är ju praktiskt taget samma sak som att köra med en extern powerbrick.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Eller så köper man ett externt grafikkort och petar in ett PCIe kort med thunderbolt-portar?

Min tolkning av det här så kräver moderkortet stöd för det här.
Jag har själv letat efter en sådan här lösning.

Ofta är adaptrarna endast intern pin -> extern port "omvandlare" vilket tyvärr inte räcker om man då inte har thunderbolt uttag internt på moderkortet

Eller har jag fel?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Din ide är inte ny, voodoo 5 6000 skulle ha denna lösning.

https://www.quora.com/What-is-the-worst-high-end-GPU

Men troligen är marknaden för liten för detta i dag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av varget:

Din ide är inte ny, voodoo 5 6000 skulle ha denna lösning.

https://www.quora.com/What-is-the-worst-high-end-GPU

Men troligen är marknaden för liten för detta i dag

Jo, marknaden för ett Voodoo 5 6000 är nog rätt liten.

Men jag vet inte, det finns ju hur många som helst som har OEM-datorer som vill kunna uppgradera dem för att köra spel? Det är en återkommande fråga på forumet.

Hade ju kanske vart ett intressant projekt att testa! Det borde ju vara rätt enkelt att fixa en liten "Proof of Concept" för detta. Valfritt Mini ITX-chassi med stöd för grafikkort, någon riser med någon meters sladd, montera in någon random SFX eller ATX-PSU (får ju hacka den för att se till att den alltid levererar ström, en produktionsvariant skulle ju använda någon slags "sens" på PCI-bussen eller liknande för att slå på nätdelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Men jag vet inte, det finns ju hur många som helst som har OEM-datorer som vill kunna uppgradera dem för att köra spel? Det är en återkommande fråga på forumet.

De flesta OEM-datorer har dock ett vanligt ATX-nätagg som går att uppgradera nu för tiden, och annars brukar det handla om antingen datorer i mindre formfaktorer som ändå inte har plats och/eller kylning för ett vanligt grafikkort eller väldigt gamla datorer som inte är värda att uppgradera. Det är i alla fall min uppfattning baserat på frekvensen av trådar här där den enda lösningen i stort sett är att köpa en ny dator.

Så jo, anledningen till att det inte finns är nog som sagt att marknaden är för liten. Såna grafikkort skulle även bli dyrare p.g.a. mindre upplagor samt den extra kostnaden för strömadaptern, vilket inte lär hjälpa försäljningen. Man måste även lösa ihopkopplingen med det gamla nätagget på något sätt så att strömadaptern startar med resten av datorn och så att man undviker potentialskillnad mellan nätaggen, vilket kanske inte är så enkelt när datorn inte har ett standard-nätagg.