Söker hjälp med ext HD - ny enkel volym saknas som alternativ

Permalänk
Medlem

Söker hjälp med ext HD - ny enkel volym saknas som alternativ

Har en extern hårddisk på 1TB som legat i en låda, var felfri innan den kopplades ur, enbart använd som backup.

Har nu kopplat in den men dels dyker den inte upp i utforskaren, och det verkar inte heller gå att göra en ny volym av den - se bifogad bild. Några tips på vad jag kan göra? Är filerna körda eller går de att få fram? Går det ens att formatera? Fattar inte riktigt vad som hänt då den inte ens varit i bruk och legat skyddad.

länk till bild

bilden fungerar inte??
Visa signatur

Never trust anything that doesn’t blink. That’s why I don’t eat fish.

Permalänk
Medlem

Den är troligtvis formaterad med ett filsystem som inte windows känner igen.
Börja med att initiera den och sen formatera disken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Högerklicka lite längre till vänster där det står Disk1, måste först aktivera disken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ah, har testat detta men får då bara ett felmeddelande "the drive cannot find the sector requested".

Visa signatur

Never trust anything that doesn’t blink. That’s why I don’t eat fish.

Permalänk
Medlem

Det låter som att den pajjat i så fall, snurrar disken, jobbar läsarmen? Man brukar lätt känna gyro-effekten/klicken när disken/armen jobbar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den snurrar/vibrerar svagt/blinkar/lyser fast sken lite omvartannat...verkar dock vara lite glapp på kontakten mellan dator och HD så testade att tejpa fast den i ett läge där den är ok så att den lyser med ett fast sken och snurrar - men utan nya resultat i diskhanteraren. Bara samma felmeddelande som innan.

Visa signatur

Never trust anything that doesn’t blink. That’s why I don’t eat fish.

Permalänk
Medlem

Vad kommer det upp för alternativ när du högerklickar ute på där det står Disk 1? Kan du visa en bild på det.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Never trust anything that doesn’t blink. That’s why I don’t eat fish.

Permalänk
Medlem

Vad säger något diskverktyg?
Typ crystal disk info eller liknande, kan vi få fram lite SMART värden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Never trust anything that doesn’t blink. That’s why I don’t eat fish.

Permalänk
Medlem

Vad händer när du trycker på initialise disk ? och vad händer om du trycker på offline?
Kommer det upp något meddelande? eller var det meddelandet du skrev ovan "the drive cannot find the sector requested"?

Låter helt klart som att det är någon form av partionstabell eller annat som verkar blivit konstig eftersom disken enligt den bilden senast är frisk.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Jag känner att jag måste missa något här, disken borde ju varna i smart om sektorer inte fungerar, annars virde man inte ens kunna läsa smart eller så ska den fungera? Jag har aldrig sett något liknande i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min go-to lösning på diskproblem är min bootbara knoppix live-cd med ’testdisk’ på, men det är ju en annan klass av mjukvara (dels linux, men också terminal istället för mus), men jag vet inte vad den ska lyckas med i det här fallet.

Jag skulle testa att koppla ur den ur kabinettet och testa den rakt i en sataport kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@BaZZe Exakt, det felmeddelandet kommer upp efter att ha klickat initialise.

@medbor Är också helt o.O då den står som healthy men...är ju inte det!? Linux är dock överkurs för mig, och är inte helt säker på om jag vågar plocka isär en kompakt extern HD utan att råka paja något

Visa signatur

Never trust anything that doesn’t blink. That’s why I don’t eat fish.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DjAlbert:

Den är troligtvis formaterad med ett filsystem som inte windows känner igen.
Börja med att initiera den och sen formatera disken.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte särskilt smart att formatera disken om man vill få fram filer från den (vilket TS verkar vilja göra)

Permalänk
Medlem

Att en disk inte är initierad enligt windows är mer grundläggande än partitionstabellen dock, hade det bara varit fel filsystem hade det stått unknown volume eller något liknande.

När man köper nya tomma diskar behöver dom initieras innan de går att partitionera, skulle gissa att din disk är helt körd tyvärr...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeiko:

Den snurrar/vibrerar svagt/blinkar/lyser fast sken lite omvartannat...verkar dock vara lite glapp på kontakten mellan dator och HD så testade att tejpa fast den i ett läge där den är ok så att den lyser med ett fast sken och snurrar - men utan nya resultat i diskhanteraren. Bara samma felmeddelande som innan.

Har du något på disken som du vill få tillbaka?

USB kabeln, USB delen på disken, USB porten som disken kopplats till kan också orsaka fel.

Testa andra USB kablar och USB portar.

Om du har tur så har den externa lådan en vanligt intern SATA disk där USB delen går att tas bort. Har du en stationär datorn kan du koppla disken i den som en extra lagrings disk. Har du laptop eller konstig dator behöver du köpa köpa USB till SATA adapter eller ny USB låda.