Uppgradera sr7008 till Sr7013?

Permalänk
Medlem

Uppgradera sr7008 till Sr7013?

Hej
Har beställt en samsung Qe75q90r tv och har idag en Marantz Sr7008 förstärkare som
https://www.us.marantz.com/us/Products/Pages/ProductDetails.a...
Kör 5.1 system idag och undrar ifall det är värt att uppgradera förstärkaren till senaste modellen Sr7013.
Kommer det bli skillnad med Dolby Atmos trots klassiksk 5.1 system.

Kommer köra från Apple TV 4K.

Ställde om från ljudformat Auto till Dolby Digital och tycker att jag fick bättre surround.
Med ljudformat auto stod förstärkaren i Multi Ch
Nu står det Dolby digital.

Permalänk
Medlem

Det beror på, jag personligen tyckte Dolby Atmos lyfte ljudet i filmer ganska ordentligt men då hade jag redan extra högtalare monterade i taket som inte var inkopplade som jag fick nytta av.

När läget är inställt i multich så spelar den multichannel stereo men on du har det på auto så bör det ställa om till det format som ljudspåret är i.

Om du har plats och möjlighet att antingen montera front high eller mid high, alltså fler högtalare till just Dolby Atmos så tycker jag att du bör göra det då det blir en helt annan upplevelse. Tänk dock på att det endast gäller filmer/serier som har Atmos ljudspår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Det beror på, jag personligen tyckte Dolby Atmos lyfte ljudet i filmer ganska ordentligt men då hade jag redan extra högtalare monterade i taket som inte var inkopplade som jag fick nytta av.

När läget är inställt i multich så spelar den multichannel stereo men on du har det på auto så bör det ställa om till det format som ljudspåret är i.

Om du har plats och möjlighet att antingen montera front high eller mid high, alltså fler högtalare till just Dolby Atmos så tycker jag att du bör göra det då det blir en helt annan upplevelse. Tänk dock på att det endast gäller filmer/serier som har Atmos ljudspår.

Tack.
Vet inte hur jag skall göra.
Är det inte lika känsligt att man har samma fabrikat även på dem för att få rätt ljudbild?
Kan dock inte få tag i högtalare som matchar mina i 5.1.
Märkligt att det blev riktigt när jag ändra ifrån auto till Dolby digital, enligt Apple skall den ju välja bästa möjliga ljud när den står i auto.

Sen stödjer ju den förstärkare jag har inte HDR så känns inte som den ger mig 100%
Blir nog en 7013 ändå 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karnaa:

Tack.
Vet inte hur jag skall göra.
Är det inte lika känsligt att man har samma fabrikat även på dem för att få rätt ljudbild?
Kan dock inte få tag i högtalare som matchar mina i 5.1.
Märkligt att det blev riktigt när jag ändra ifrån auto till Dolby digital, enligt Apple skall den ju välja bästa möjliga ljud när den står i auto.

Sen stödjer ju den förstärkare jag har inte HDR så känns inte som den ger mig 100%
Blir nog en 7013 ändå 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Helst ska så ska man ju matcha högtalare så att dom har samma klang dock så är det inget jag märkt av. Köpte först ett 5.1 system från Harman Kardon sedan bytte jag ut front högtalarna till ett par stativare, sen bytte jag förstärkare för att jag ville ha 4k hdr HDMI och fick då en Sony STR-DN1080 till er mycket bra pris. Jag hade redan de gamla H/K frontarna monterade i taket så kopplade in dom för att testa Atmos och jag tycker det blev ett rejält lyft i filmer med Atmos .