[OMRÖSTNING] Har du haft en glappande mobilladdare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

På listan över kontakter som aldrig borde kommit ut på markanden kan allt utan vettig låsning läggas till, HDMI är i vissa fall ruggigt kass hållbarhet på.

Håller i princip med, men kontakter med dålig låsning kan vara sämre än ingen låsning alls.
Ungarna drog sönder Displayport kontakten vilket gav skador på grafikkortet.
Off topic så är väl ethernet det värst tänkbara. Kontakten är beroende av låsning för att sitta fast och låsningen går alltid sönder

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Håller i princip med, men kontakter med dålig låsning kan vara sämre än ingen låsning alls.
Ungarna drog sönder Displayport kontakten vilket gav skador på grafikkortet.
Off topic så är väl ethernet det värst tänkbara. Kontakten är beroende av låsning för att sitta fast och låsningen går alltid sönder

Nu när du säger det så har jag haft lite problem med billig HDMI, fast är väl mest kontakten på sladden som krånglar.
Det finns bättre ethernet prylar men de är ganska dyra, konsument/amatör-grejerna går ju sönder av en anledning.

Permalänk
Medlem

Ja - Micro usb.
Nej - typ C (än så länge)

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Micro-USB som många har nämnt har glappat rejält efter runt ett års användning.
Även tendenser till glapp med USB-C, i form av tappad snabbladdning, men om man böjer kontakter lite lätt mot sig eller från sig så återfår den snabbladdningen.

Otroligt störigt.

I samband med att jag skaffade senaste luren som stödjer trådlös laddning på 15W så blev det en snabbladdare också.
Perfekt att lägga luren på laddning på kvällen, och den står sig hela dagen hur brutalt mycket jag har testat använda den.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Min senaste Micro-USB glappade på rätt bra, fick hitta rätt vinkel så löste det sig

Permalänk

Slet ut många lightningkablar till alla iPhones jag haft. På min pixel 2 som jag har nu glappar inte bara kontakten, den sitter dessutom så löst att bara man petar på telefonen trillar kabeln ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför folk har såna problem med ludd i sina fickor. Jag har aldrig råkat ut för en endaste laddkabel som glappat, vare sig Micro, USB-C, och inget ludd i någon kontakt. Är väldigt nöjd med USB-C också. Känns mycket mer genomtänkt än Micro.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Tar väl hand om mina saker, men laddare har jag alltid haft som en förbrukningsvara. Om inte katterna biter sönder sladden så ligger den i fickan eller i väskan och går sönder. Brukade köpa 10 pack ett tag. Men nu laddar jag kanske var tredje/fjärde dag sedan jag skaffade iphone 11 pro, så där försvann problemet att bära runt på powerbank och sladd.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Nej, jag har faktiskt aldrig haft det problemet oavsett modell på kontaktdon.

Permalänk
Medlem

Inte vad jag kan minnas

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Jubileumsmästare

De båda typerna till iPhone, men det har alla gånger varit ett lager av ludd som byggts upp inne i själva porten.

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

Slet ut många lightningkablar till alla iPhones jag haft. På min pixel 2 som jag har nu glappar inte bara kontakten, den sitter dessutom så löst att bara man petar på telefonen trillar kabeln ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som att din port är full med damm.

Jag har bara haft iPhones den senaste tiden och jag har märkt att om man kör original sladd så glappar det aldrig men om man köper nån 3dje parts kan man få precis vad som helst. Tjejen har en sladd från netonnet som är helt omöjlig för mig o ladda med, min iPhone X vägrar om jag inte passar in den på micrometern, men skulle jag röra den då är det kört. Sen har jag en annan från Ullared som fungerar utmärkt.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vilken kontakt som används är oväsentligt när glappet sitter i kabeln.
Det sagt så har jag även haft problem med kompatibiliteten mellan vissa specifika mikro-USB kablar och apparater.
Fullstor USB-A,B,C har aldrig gett kontaktproblem.

Permalänk
Skrivet av CusmaR:

Låter som att din port är full med damm.

Det var min teori också. Har försökt göra rent kontakten men det har inte blivit bättre :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

Det var min teori också. Har försökt göra rent kontakten men det har inte blivit bättre :/

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan sitta hårt packat i botten. Jag brukar ta en nål och gräva. Till slut får man ut en klump.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Tror aldrig jag har haft glapp i själva kontakten, bortsett från den gången jag råkade bada i havet med telefonen i fickan...

Som regel uppstår glappet i kabeln precis där den möter kontakten. Jag har förstärkt den delen av kabeln med upp genom åren med varv på varv av hårt lindad eltejp :).

För mig så händer detta ganska ofta eftersom jag ligger i soffan eller i sängen och vilar telefonen, med kabel i, mot bröstet. Skulle önska att det var vanligare med 90-graders kontakter av den anledningen,

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

När de fixat kabel problemet:
(multipel rendundans behövs nog)

+ lite fantasi (snyggare formfaktor finns att tänka).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigCheese:

Iphone Lightning flertal gånger men det har alltid varit pga packat damm i "mobil-jacket"
Dvs kontakten går inte in riktig hela vägen och glappar.
Har stängt av och försiktigt rensat ut med nål och komprimerad luft, sedan har det fungerat som nytt.
Jag behöver göra detta någon gång per år verkar det som. Har haft samma lur i säkert 4-5 år.

Samma här