Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Gällande information från folkhälsomyndigheten idag:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smit...

Det var dålig rådgivning tycker jag. Inte för att jag är någon epidemiolog eller virolog själv. Men tydligen verkar viruset vara lätt att smitta vidare så varför skulle vi svenskar ha någon magisk förmåga att inte oxå kunna bli smittad av det om vi reser till drabbade områden av affärs- eller semestersyften?

Om något så verkar ju virus gilla kallare områden så Sverige och Norden i helhet är ju en ypperlig plats för våldsam smittspridning. Det är tur att vi svenskar är så "non-touchy-feely" och blyga av oss socialt talat jämfört med de varmare länderna i Europa som exempelvis Italien.

Jag tycker att hela affärsbranschen i Sverige skall strunta i affärsresor och sköta allt via internet istället, tills vidare så att säga, så tillvida inte det verkligen rör sig om "essentiella resor" där det verkligen inte går att göra affären/inspektera utrustning, eller vad det nu kan vara, via Skype eller dylikt videochatt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Vad är vinningen om nu detta virusutbrottet mot all förmodan skulle vara medvetet?

Vill poängtera att jag inte säger att det är skapat av människor.
Men, att ha ett virus som man själv har vaccin mot är utomordentligt bra i en krigssituation. Spanska sjukan var avgörande under första världskriget. Det du vill ha av ett virus för krigsföring är att det inte vara något så exotiskt som mjältbrand eller blödarsjuka. Förkylning är lagom. Detta för deniability. Du vill att det ska spridas till många utan avslöjande symptom som riskerar karantän som tidigt motmedel. Det ökar spridning initialt och gör karantänbehoven mycket större för att bromsa spridning.
Och du vill att det ska handikappa motståndaren då stora karantänbehov ska omöjliggöra truppsamlingar och truppförflyttningar, samt fungerande produktion och distribution av vapen och förnödenheter. Du vill överbelasta sjukvården och slå undan benen för samhället i stort.
Sedan går du in med egna trupper när försvaret kollapsar, skyller sedan motståndarsidans oförmåga att hantera en lite ovanligt elak förkylning på deras överansträngning och samhällskollaps från att de redan höll på att förlora kriget mot den egna sidans övermakt och briljans. Och förklarar sina egna motståndskraft med att man hade fungerande strukturer, god hygiensik diciplin och starka soldater.

Om COVID-19 skulle bryta ut i stor mängd hos försvaret i en part i ett krig och den andra parten har vaccinerade soldater så skulle den vaccinerade sidan vinna om det inte är en enorm styrkeskillnad i övrigt. Sedan kan ju virus läcka ut från laboratorium i förtid, och Kina har ju just laboratorium för sånt här i Wuhan.

Men, hypotesen att det spridits från djur på en marknad passar väldigt bra på det vi ser också, så finns i mina ögon inget behov av att hävda konspiration för att förklara situationen.

@AplAy
Håller med fullständigt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Vad är vinningen om nu detta virusutbrottet mot all förmodan skulle vara medvetet?

Jag vet inte vad motiavtionen skulle vara, men är den tillräckligt hög så är det nog genomförbart.

Om jag får spekulera så kanske det är överpopulation, Natural selection existerar ju inte idag och dödligheten är väldigt låg sen penicillinet kom.
Dom svaga bidrar inte till ekonomin, det finns många boomers som nu är äldre och kan inte producera i samband att AI kommer ta över många jobb för lågutbildade.
Det blir väldigt många uteliggare eller stor kostnad för samhället att bära upp människor som inte producerar, och båda alternativen är inte bra för nått land.
För många fattiga destabiliserar ett samhälle till slut också, och det vet man nog om.

Ett virus är svårt att hitta bevis för hur det startade och då minskar risken att bli påkommen.

Permalänk

@Aleshi: ja jag har nada aning om hur mkt av vanlig influensa behöver intensivvård så där uttalar jag mig inte.

Men tio till hundra gånger dödligheten av vanlig influensa bör skrämma även den mest optimistiska.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Det finnst minst två kända fall från kryssningsfartygen Diamond Princess (Japan) och Westerdam (Kambodja, fallet upptäcktes i Malaysia) där personen testat negativt för koronaviruset innan de släpptes från fartygen, men senare fick en positiv diagnos.

Detta tyder på att man kan bära på viruset (och, utifrån andra kända asymtomatiska fall, sprida det) utan några symtom och utan att testa positivt, vilket i så fall skulle göra det i princip omöjligt att stoppa. Om det nu inte beror på dåliga testkit där bättre tester skulle ha upptäckt viruset.

Edit: Passageraren från Westerdam testades tydligen inte ordentligt i Kambobdja, man tog bara tempen.

Det borde vara uppenbart vid det här läget att man inte behöver ha symtom för att kunna sprida viruset.

Permalänk

Kanske dum fråga. Men ska man vara noijig ifall man beställt elektronik från kina?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Kanske dum fråga. Men ska man vara noijig ifall man beställt elektronik från kina?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte det minsta. Nog inte troligt att viruset överlever och är smittsamt så länge utanför kroppen. Sådan överföring gäller nog mer dörrhandtag och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Kanske dum fråga. Men ska man vara noijig ifall man beställt elektronik från kina?

Skickades från m.sweclockers.com

De områden som är drabbade kommer du inte få något ifrån eftersom allt är stängt/karantän.

Skrivet av Aleshi:

Inte det minsta. Nog inte troligt att viruset överlever och är smittsamt så länge utanför kroppen. Sådan överföring gäller nog mer dörrhandtag och dylikt.

Rent teoretiskt så kan man bli smittad via paket för som man vet hittills så överlever viruset upp till 9 dagar utanför kroppen. Men då gäller det att personen som bär smittan hostar eller liknande. Men sen gäller det att den inte sjuka som tar på föremålet kliar sig i ögat eller munnen.

Så A och O är handhygien med handsprit, Väteperoxid eller klorid

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Borde ändra trådtiteln till "Coronaviruset" bara då det inte direkt är i Kina nu längre.
Imponerande att fallen dubblerades i Korea under 1 dygn.
Och att Italien har så många fall nu.

Spridningen går rätt fort om man missar något i isoleringen.

Vissa länder i EU ställer in alla flyg till och från vissa ställen sa dom på nyheterna imorse också.
Frankrike, Italien tror ja de var de talades om?

Permalänk
Inaktiv

Tycker läkaren som har en youtube kanal talar bra om informationen som finns tillgängligt och vad han vet själv.

Om man nu inte tror att han också är en del av en konspiration. Han kanske är en Ödla som många tror presidenten är

Permalänk
Medlem

Ett citat från https://www.worldometers.info/coronavirus/ som handlar om Italien:
"Serious mistake was made not to quarantine people who arrived in Italy from China" said Walter Ricciardi of the WHO"
Därför tycker jag åter att det behövs stängningar, kontroller och karantäner i Sverige. Inte bara för folk från Kina, utan nu även för inomeuropeiska resande.

Permalänk
Medlem

SÖS går upp i stabsläge:

Citat:

Södersjukhuset i Stockholm har idag gått upp i stabsläge på grund av vårdplatsbrist.

– Patienter ligger och skriker. Döende får inte smärtstillande. Södersjukhuset ser ut som en krigszon, säger en sjuksköterska som SvD talat med.

https://www.svd.se/stabslage-pa-sodersjukhuset--ser-ut-som-en...

EDIT: Jag menar självklart inte att detta är en konsekvens av COVID-19. Jag menar att det är illa att vi är i den här situationen helt utan COVID-19.

Permalänk
Medlem

Det står ingenstans vad det beror på, eller är det jag som är helt blind?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det står ingenstans vad det beror på, eller är det jag som är helt blind?

Avdelningar har flyttats ihop. Gissar att det handlar om besparingar.

Citat:

I julas slogs flera avdelningar på Södersjukhuset ihop. Diabetes flyttade in till gastro – samtidigt som hematologi och infektion flyttades till lungavdelningen. Men det som skulle vara en tillfällig lösning har legat kvar och orsakat vårdplatsbrist.

Permalänk
Inaktiv

Har ingenting med viruset att göra enligt de som står i artikeln, vinterkräksjuka m.m

Permalänk
Medlem

Det står inte att vinterkräksjukan har något att göra med stabsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det står ingenstans vad det beror på, eller är det jag som är helt blind?

Det är överbelastad svensk sjukvård helt enkelt. Vilket inte bådar gott.
Man har ju påpekat att det är farligt att vi överbelastar våra system till den nivå att de inte håller ihop ens under normala förhållanden i högkonjunktur. Det biter när det blir en epidemi, lågkonjunktur eller annan kris.

Skrivet av anon301768:

Har ingenting med viruset att göra enligt de som står i artikeln, vinterkräksjuka m.m

Nej det har det såklart inte. Men det är relevant för Sveriges förmåga att hantera en epidemi.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robby:

Det står inte att vinterkräksjukan har något att göra med stabsläget.

Vinterkräksjuka och influensatopp

Beslutet om att gå upp i stabsläge fattades klockan 12.50 på lördagen. Enligt Mikael Runsiö har vårdplatsbrist och influensa bidragit till beslutet.

– Vi börjar se att vi har en ökad mängd vinterkräksjuka och andra infektioner. Det bidrar och får äldre kroniskt sjuka människor att behöva söka akutvård.

Permalänk
Medlem

Och lite från DN:
"Södersjukhusets vd Mikael Runsiö säger till DN att trycket på sjukhuset ökat under slutet av veckan för att kulminera under helgen. Enligt Runsiö har det varit svårt att slussa patienter vidare från de olika vårdavdelningarna på Södersjukhuset till andra vårdgivare som geriatrisk eller palliativ vård, eller helt enkelt skickas hem.

Är detta något som stockholmarna måste vänja sig vid? Det är inte första gången som de stora sjukhusen i Stockholm drabbas av liknande problem?

– Det tror jag väl inte men vi har situationer när behoven överträffar vår förmåga. Det finns en del kända saker som gör att vi hamnar där. Till exempel om det är många helger som ligger i följd, infektionsläget i samhället, som influensa och vinterkräksjuka.

Vilka av dessa saker var det som gjorde att ni hamnade i stabsläge den här gången?

– Det får vi titta på. Men vi har framför allt haft svårt med utflödet av patienter till geriatrikvården som vi är beroende av. Det måste fungera alla dagar i veckan. Där tycker vi att det har sviktat den här perioden. Om det beror på att vi har sjukare patienter som måste stanna kvar eller om det kan vara sjukdomsfall hos personalen, det får vi titta på."

Det blir ju bara total katastrof när Covid-19 kommer också.
Vi har nu mat hemma så vi klarar oss i en månad utan fysisk kontakt med omvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vill poängtera att jag inte säger att det är skapat av människor.
Men, att ha ett virus som man själv har vaccin mot är utomordentligt bra i en krigssituation. Spanska sjukan var avgörande under första världskriget. Det du vill ha av ett virus för krigsföring är att det inte vara något så exotiskt som mjältbrand eller blödarsjuka. Förkylning är lagom. Detta för deniability. Du vill att det ska spridas till många utan avslöjande symptom som riskerar karantän som tidigt motmedel. Det ökar spridning initialt och gör karantänbehoven mycket större för att bromsa spridning.
Och du vill att det ska handikappa motståndaren då stora karantänbehov ska omöjliggöra truppsamlingar och truppförflyttningar, samt fungerande produktion och distribution av vapen och förnödenheter. Du vill överbelasta sjukvården och slå undan benen för samhället i stort.
Sedan går du in med egna trupper när försvaret kollapsar, skyller sedan motståndarsidans oförmåga att hantera en lite ovanligt elak förkylning på deras överansträngning och samhällskollaps från att de redan höll på att förlora kriget mot den egna sidans övermakt och briljans. Och förklarar sina egna motståndskraft med att man hade fungerande strukturer, god hygiensik diciplin och starka soldater.

Om COVID-19 skulle bryta ut i stor mängd hos försvaret i en part i ett krig och den andra parten har vaccinerade soldater så skulle den vaccinerade sidan vinna om det inte är en enorm styrkeskillnad i övrigt. Sedan kan ju virus läcka ut från laboratorium i förtid, och Kina har ju just laboratorium för sånt här i Wuhan.

Men, hypotesen att det spridits från djur på en marknad passar väldigt bra på det vi ser också, så finns i mina ögon inget behov av att hävda konspiration för att förklara situationen.

@AplAy
Håller med fullständigt!

Och riskera att infektera de egna leden också i en pandemi?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Och riskera att infektera de egna leden också i en pandemi?

Hela förklaringen kretsar ju kring att man vaccinerat sina egna trupper. Man har ju gott om tid att skapa ett vaccin, om inte viruset läcker ut i förtid på något vis.
Och återigen, resonerar bara kring hur man kan använda biologiska vapen. Säger inte att COVID-19 är det. Går att förklara det vi ser utan någon hypotes om biologiska vapen.

Permalänk
Medlem

Jag tycker allt är så jävla oklart kring detta. Ena stunden så är det som en vanlig influensa, sen är det 100ggr värre. Först smittar man när man visar symptom sen när man inte visar symptom smittar man. "endast gamla och multiajuka dör", sen nej alla kan dö. Ska man vara orolig eller inte? Ingen som vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hela förklaringen kretsar ju kring att man vaccinerat sina egna trupper. Man har ju gott om tid att skapa ett vaccin, om inte viruset läcker ut i förtid på något vis.
Och återigen, resonerar bara kring hur man kan använda biologiska vapen. Säger inte att COVID-19 är det. Går att förklara det vi ser utan någon hypotes om biologiska vapen.

Det kommer mångt mycket värre pandemier i framtiden. Det säger de pålästa, forskare och utbildade. Frågan är när, inte om.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hela förklaringen kretsar ju kring att man vaccinerat sina egna trupper. Man har ju gott om tid att skapa ett vaccin, om inte viruset läcker ut i förtid på något vis.
Och återigen, resonerar bara kring hur man kan använda biologiska vapen. Säger inte att COVID-19 är det. Går att förklara det vi ser utan någon hypotes om biologiska vapen.

I det hypotetiska fallet att ett virus är så potent att det fungerar bra som biologiskt vapen.
Så bör man nog ha vaccinerat hela sin egna befolkning, innan man använder det.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag tycker allt är så jävla oklart kring detta. Ena stunden så är det som en vanlig influensa, sen är det 100ggr värre. Först smittar man när man visar symptom sen när man inte visar symptom smittar man. "endast gamla och multiajuka dör", sen nej alla kan dö. Ska man vara orolig eller inte? Ingen som vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ingen som skiftar fram och tillbaka, det är du som lyssnar på olika källor fram och tillbaka.
Det är mycket farligare än influensa, och det smittar utan att symptom syns. Det är i princip bara svenska folkhälsomyndigheten som påstår att det inte smittar innan symptom syns, detta baserar de inte på COVID-19, utan på SARS och andra virus som visat helt andra mönster än COVID-19. Sedan finns det människor som är riktigt lågintelligenta och inte begriper att man inte kan jämföra totalt antal döda av en virusstam som precis börjat sprida sig bland människor med influensa som hundratals miljoner smittats av världen över. Därför ser du olika bud i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag tycker allt är så jävla oklart kring detta. Ena stunden så är det som en vanlig influensa, sen är det 100ggr värre. Först smittar man när man visar symptom sen när man inte visar symptom smittar man. "endast gamla och multiajuka dör", sen nej alla kan dö. Ska man vara orolig eller inte? Ingen som vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är för att folk är panikslagna och sprider sin panik, särskilt på Internet. Klart det är en allvarlig situation som ska tas på allvar men dödligheten är fortfarande runt 2%. 81% av alla fall är milda, 14% mer allvarliga och 5% kritiska. Jag tror det är bra att vara medveten om vad som händer. Men ligger knappast sömnlös om nätterna.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Intressant video om man är nyfiken på COVID-19.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem

Skulle vilja veta mer om historiken på dom som dött. Var mer snack i början om det, men nu inte mkt. Hur många % av dom som dött har varit gamla och eller sjuka tex?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

I Kina finns ingen Tegnell som ska inge lugnt till invånarna. Där har man president Xi som kör raka rör.

"The coronavirus epidemic that has killed over 2,400 people is communist China's "largest public health emergency" since its founding, President Xi Jinping has said.

"It has the fastest transmission, widest range of infection and has been the most difficult to prevent and control," Xi said at a meeting on curbing the epidemic, according to state broadcaster CCTV.
He added it was is necessary to learn from "obvious shortcomings exposed" during China's response, a rare acknowledgement by a Chinese leader."

Källa är Aljazeera

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Skulle vilja veta mer om historiken på dom som dött. Var mer snack i början om det, men nu inte mkt. Hur många % av dom som dött har varit gamla och eller sjuka tex?

Skickades från m.sweclockers.com

Majoriteten har ju varit gamla eller multisjuka. Sen med de yngre personerna vet man ju inte, dom kanske haft underliggande sjukdomar, kanske inte. Tror bara man ska akta sig för att spekulera alltför mycket i detta och försöka hålla sig till den fakta som finns. Är så många kommentarer, särskilt på Twitter som bara är till för att skrämma upp folk. Njut av livet och oroa dig inte för mycket i detta läget. Det är mitt råd iaf.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar