Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Avstängd

En sak stämmer inte: varför börjar världsmarknaden att reagera negativt på detta influensaliknande virus om det bara tycks vara en ny form av influensa? (dvs., "inte är så farligt som massmedia gör det") Då borde ju världsmarknaden skaka lite varje år under influensaperioderna (vilket den kanske också gör, jag har haft dålig koll).

Är det just för att det drabbat Kina mest som inte fått pejl på det riktigt och kunna få produktion och transport i samma volym och flöde igen? Och varför reagerar så många länder med aggressiv karantän om det bara rör sig om ny form av influensa? Viruset kan relativt lätt utplånas för denna gång om alla bara tog sig manken till en eller två veckor istället för denna överdrivna slappa naivitet.

Skrivet av gibbon_:

Något lite läskigt är hur många fall det verkar vara där den smittade återhämtar sig sen blir sjuk igen.. Nyligen en kvinna i Osaka. (lite kass översättning där, det står att hon testats positiv igen efter att testat negativ)

Här gick vi nyligen in i någon slags två-veckors period (tills vidare) där sport-event, kulturella samlingar, nöjesparker, etc. etc. ska hållas stängt. Får se om de förlänger den perioden.

Nu är folk här säkert mer intresserade av vad som händer i Sverige, men tänkte det kanske är intressant att höra vad som händer närmre frontlinjen också. Själv försöker jag hålla ett öga på Sydkorea för att sia vad som händer här näst..

Kanske positivt dock är att Singapore verkar ha någorlunda kontroll över situationen trotts många fall, och Thailand verkar inte ha någon jättespridning heller trotts väldigt många turister från Kina, dvs om Thailand är uppriktiga med sina uppgifter.. Kanske det ligger något i att viruset inte sprids särskilt bra i varmare klimat, likt många andra liknande virus.

Tack för din rapport! Personligen tycker jag det är intressant med personliga perspektiv från olika länder än vad som endast går att se på nyhetsklipp. Ser typ massa klipp dagligen på YouTube från SkyNews, Global News, CBC, BBC, CNN, osv. Enligt John Hopkins-kartan finns det två bekräftade fall i Sverige just nu.

Fetmarkerat: Då bör ju viruset explodera snart i Sverige, i sämsta fall, om massa hemkommande resenärer från drabbade EU-länder nu inte fattar vinken och väntar åtminstone en vecka för att se om de fått något influensaliknande symptom.

Jag mår fortfarande illa av FHM:s "låga risk analys" eftersom det uppmuntrar oförsiktighet vilket skapar en farlig känslig tröskel mellan något som kan hållas borta från att bli en epidemi i Sverige till en faktisk epidemi.

Varför inte minska risken ytterligare än att låta den kunna höjas av sig själv för att man är så naiv? *suck*

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Som jag har förstått det så alla som testat positiv för Covid-19 blir satt i karantän/vård p.g.a att inte fortsätta sprida viruset.

Så kommer det inte vara vid ett större utbrott här. Det blir inga andra rekomendationer än att vårda sig själv i hemmet och hålla sig hemma. Finns ingen anledning att 100.000 där kanske 95.000 har lindriga symptom ligger och upptar en sjukhussäng, som jag ser det.

Typo
Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Spridningen i varmare länder verkar betydligt mer begränsad, så det finns hopp om att viruset reagerar på värme som många andra virus och epidemin lugnar sig framåt vår/sommar. Gäller bara att begränsa den tills dess.

Sen är det fortfarande många som verkar tro att alla som får viruset får svår lunginflammation och behöver läggas in på sjukhus. Detta är ju absolut inte sant då över 80% får milda symptom. Det är äldre och människor som är sjuka innan som står för de allra flesta falll som behöver sjukhusvård. Det finns rapporter om yngre människor som blivit svårt sjuka också men merparten är äldre.

Jag har en jäkla respekt för coronaviruset då även de milda fallen inte verkar särskilt kul att drabbas av men vissa självutnämnda experter både på detta forum och överallt på internet verkar väldigt gärna vilja skrämma upp det till något det inte är.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sir Hitman:

När Kina ville lugna folket så gick dom ut med att det var 79% som inte hade så allvarliga symtom att dom behövde sjukhusvård. Så stämmer det att vi kan ta hand om 100 på sjukhus så klarar vi 500 smittade. Visserligen är sjukvården pressad som standard men mer än så bör vi väl ändå kunna hantera i ett krisläge.

Vi har skyddsutrustning till 5000 nybesök och 1400 vårddygn efter vad som uppgetts.
1400 vårddygn är = 100 patienter i 2 veckor eller 50 patienter i en månad.
Sen är det ju inte så att de vårdplatser man talar om finns står tomma idag utan där ligger ju patienter med andra sjukdomar.
Vad ska de ta vägen?
Nej detta är en katastrof för den Svenska sjukvården.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

En sak stämmer inte: varför börjar världsmarknaden att reagera negativt på detta influensaliknande virus om det bara tycks vara en ny form av influensa? (dvs., "inte är så farligt som massmedia gör det") Då borde ju världsmarknaden skaka lite varje år under influensaperioderna (vilket den kanske också gör, jag har haft dålig koll).

Marknaden skiter i om folk blir sjuka. Det som påverkar ekonomin med corona är att i paniken nu så stängs hela städer av, konsumtion och produktion stannar av. Det händer inte med vanliga influensan som folk är vana med. Det kan alltså slå hårt mot intäkterna för företagen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

En sak stämmer inte: varför börjar världsmarknaden att reagera negativt på detta influensaliknande virus om det bara tycks vara en ny form av influensa? (dvs., "inte är så farligt som massmedia gör det") Då borde ju världsmarknaden skaka lite varje år under influensaperioderna (vilket den kanske också gör, jag har haft dålig koll).

Världsmarknaden reagerar inte på faktiska hot mot människors hälsa, utan upplevda störningsmoment för handel. Ett farligt virus som ingen bryr sig om har ingen inverkan på marknaden (förrän långt efter att människor faktiskt legat sjuka) medan ett ofarligt virus där människor barrikaderar sig i sina hem, slutar köpa varor, slutar resa etc. har stor inverkan på marknaden, långt innan virusets icke-existerande effekter skulle synas.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Nej detta är en katastrof för den Svenska sjukvården.

Inte alls, inte i närheten av någon katastrof. Den vanliga säsongsinfluensan anstränger vården tusenfalt redan idag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Världsmarknaden reagerar inte på faktiska hot mot människors hälsa, utan upplevda störningsmoment för handel. Ett farligt virus som ingen bryr sig om har ingen inverkan på marknaden (förrän långt efter att människor faktiskt legat sjuka) medan ett ofarligt virus där människor barrikaderar sig i sina hem, slutar köpa varor, slutar resa etc. har stor inverkan på marknaden, långt innan virusets icke-existerande effekter skulle synas.

Sedan är börskurserna känsligare än påven på ett abortliberalt symposium. Det påverkar redan, kommer påverka ett tag framöver. Långsiktigt? Inte alls.

I höst är det på konjuktursbasis igen. Somliga kommer skylla lågkonjukturen på detta, men det är inte sant. Lågkonjunkturen är påväg redan, med eller utan covid-19.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

En sak stämmer inte: varför börjar världsmarknaden att reagera negativt på detta influensaliknande virus om det bara tycks vara en ny form av influensa? (dvs., "inte är så farligt som massmedia gör det") Då borde ju världsmarknaden skaka lite varje år under influensaperioderna (vilket den kanske också gör, jag har haft dålig koll).

Är det just för att det drabbat Kina mest som inte fått pejl på det riktigt och kunna få produktion och transport i samma volym och flöde igen? Och varför reagerar så många länder med aggressiv karantän om det bara rör sig om ny form av influensa? Viruset kan relativt lätt utplånas för denna gång om alla bara tog sig manken till en eller två veckor istället för denna överdrivna slappa naivitet.

Tack för din rapport! Personligen tycker jag det är intressant med personliga perspektiv från olika länder än vad som endast går att se på nyhetsklipp. Ser typ massa klipp dagligen på YouTube från SkyNews, Global News, CBC, BBC, CNN, osv. Enligt John Hopkins-kartan finns det två bekräftade fall i Sverige just nu.

Fetmarkerat: Då bör ju viruset explodera snart i Sverige, i sämsta fall, om massa hemkommande resenärer från drabbade EU-länder nu inte fattar vinken och väntar åtminstone en vecka för att se om de fått något influensaliknande symptom.

Jag mår fortfarande illa av FHM:s "låga risk analys" eftersom det uppmuntrar oförsiktighet vilket skapar en farlig känslig tröskel mellan något som kan hållas borta från att bli en epidemi i Sverige till en faktisk epidemi.

Varför inte minska risken ytterligare än att låta den kunna höjas av sig själv för att man är så naiv? *suck*

Som perspektiv så kan man ju konstatera att Danmark gör ungefär samma riskanalys, i alla fall enligt en artikel i DN angående det fall som bekräftats i Själland:

"Tidigare i veckan gjorde Statens Serum Institut och Sundhedsstyrelsen en riskutvärdering för en smittspridning i Danmark vilken bedömdes som låg. Samtidigt kommer sannolikt fler fall att dyka upp, enligt Søren Brostrøm.

– Efter utvecklingen i Italien var det förväntat att vi skulle få fall med coronasmittade även i Danmark, säger han till TV2. "

Det är alltså inte bara Sverige som anser att risken för okontrollerad spridning är någorlunda låg än så länge, även om man räknar med att få enstaka fall.

Sen är frågan - vad anser du att man bör göra för att minska risken för spridning? Hur effektiva tror du att dessa åtgärder är? Vilka bieffekter har dom?

Skrivet av anon76929:

Vi har skyddsutrustning till 5000 nybesök och 1400 vårddygn efter vad som uppgetts.
1400 vårddygn är = 100 patienter i 2 veckor eller 50 patienter i en månad.
Sen är det ju inte så att de vårdplatser man talar om finns står tomma idag utan där ligger ju patienter med andra sjukdomar.
Vad ska de ta vägen?
Nej detta är en katastrof för den Svenska sjukvården.

Om det blir en pandemi så kommer det att bli påtagligt jobbigt för sjukvården i alla länder, det är inget speciellt för just den svenska. Men som sagt, hade du för några månader sedan tyckt att det var en bra ide att bränna x antal miljarder/år för att ha överkapacitet för att kunna hantera en pandemi? Jag tror väldigt få ärligt skulle svara ja på den frågan.

Permalänk
Medlem

Förr hade vi ett epidemisjukhus med över 500 platser. Ett isolerat kvarter vid Roslagstull i Stockholm. Vad har vi idag? Politikerna verkar slå ifrån sig allt ansvar och det finns inte ens resurser för att checka passagerare som väller in från Iran och Italien. I Frankrike dog en 60-åring som inte hade varit utomlands. Jag är dessutom sjuk sedan nästan ett år och väljer att inte åka kollektivt eller äta ute längre.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av gibbon_:

Något lite läskigt är hur många fall det verkar vara där den smittade återhämtar sig sen blir sjuk igen.. Nyligen en kvinna i Osaka. (lite kass översättning där, det står att hon testats positiv igen efter att testat negativ)

Här gick vi nyligen in i någon slags två-veckors period (tills vidare) där sport-event, kulturella samlingar, nöjesparker, etc. etc. ska hållas stängt. Får se om de förlänger den perioden.

Nu är folk här säkert mer intresserade av vad som händer i Sverige, men tänkte det kanske är intressant att höra vad som händer närmre frontlinjen också. Själv försöker jag hålla ett öga på Sydkorea för att sia vad som händer här näst..

Kanske positivt dock är att Singapore verkar ha någorlunda kontroll över situationen trotts många fall, och Thailand verkar inte ha någon jättespridning heller trotts väldigt många turister från Kina, dvs om Thailand är uppriktiga med sina uppgifter.. Kanske det ligger något i att viruset inte sprids särskilt bra i varmare klimat, likt många andra liknande virus.

Det var något liknande fall förut men då sa dom att det var mest troligt ett dåligt testkit som visat negativt efter personen hade blivit frisk, när dom testade personen igen så var det positivt och det verkar som att man har viruset kvar ett par dagar efter man inte har symptom längre. Men enligt något jag läste så är det inte säkert att det var en smittorisk.

Singapore verkar vara dom som är ärliga och snabbt går ut med vad som händer.
Gällande Thailand var det förutom nu igår så hade dom inte rapporterat några nya alls sedan den 17. Så antingen har dom extremt bra rutiner för det och stoppade det tidigt, men turism är också 17+% av deras GDP så dom har anledning att inte rapportera sina siffror. United Arab Emirates, Kuwait och någon fler som jag inte kommer på har stoppat alla resor till och från Thailand.

Skrivet av anon76929:

Vi har skyddsutrustning till 5000 nybesök och 1400 vårddygn efter vad som uppgetts.
1400 vårddygn är = 100 patienter i 2 veckor eller 50 patienter i en månad.
Sen är det ju inte så att de vårdplatser man talar om finns står tomma idag utan där ligger ju patienter med andra sjukdomar.
Vad ska de ta vägen?
Nej detta är en katastrof för den Svenska sjukvården.

Eftersom patienterna måste separeras från övriga sjuka så kanske det blir svårt. Läste något för inte så länge sen om att vi har många tomma avdelningar på våra sjukhus runt om i landet som pga brist på personal och pengar så kan dom inte fyllas. Har vi inte bunkrat mer skyddsmasker etc än det så är det dock ganska illa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Förr hade vi ett epidemisjukhus med över 500 platser. Ett isolerat kvarter vid Roslagstull i Stockholm. Vad har vi idag? Politikerna verkar slå ifrån sig allt ansvar och det finns inte ens resurser för att checka passagerare som väller in från Iran och Italien. I Frankrike dog en 60-åring som inte hade varit utomlands. Jag är dessutom sjuk sedan nästan ett år och väljer att inte åka kollektivt eller äta ute längre.

Man kan tycka vad man vill om situationen i Sverige, men vad hade det sjukhuset kostat att ha i drift? Hade du för två månader sedan tyckt att det var en bra ide att bränna dessa pengar på att ha det stående utan att användas? Hade de som argumenterat för att detta var en bra ide fått sitta kvar som politiker eller hade oppositionen hävdat att det var slöseri med skattemedel - och väljarna hållit med och röstat bort dessa?

Och som alltid kan jag tycka att det är bra med en referens - hur ser det ut i omvärlden? Har något land den överkapacitet som behövs för att klara av en pandemi? Norge? Danmark?

Och hur/varför skulle du checka passagerare från Iran och Italien? Det man möjligen kan göra är att kolla efter feber. Men potentiella smittbärare har haft möjlighet att komma in innan larmet gick och dels så kommer smittade personer inte att upptäckas under inkubationstiden. De som tar febernedsättande för att dämpa verk/feber kommer även de att slinka igenom.

Personligen är jag av uppfattningen att screening troligen är mer av en snuttefilt för att befolkningen ska känna att staten/myndigheter tar hand om dom än något som faktiskt hjälper.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Inte alls, inte i närheten av någon katastrof. Den vanliga säsongsinfluensan anstränger vården tusenfalt redan idag.

Och då kommer det ett tillägg på några Covid-19 patienter som kräver helt annan skyddsutrustning. 1400 vårddygn.
Tjejen från Vaggeryd som vårdas på Ryhov har snart legat där i en månad dvs 30 vårddygn på 1 (EN) patient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Man kan tycka vad man vill om situationen i Sverige, men vad hade det sjukhuset kostat att ha i drift? Hade du för två månader sedan tyckt att det var en bra ide att bränna dessa pengar på att ha det stående utan att användas? Hade de som argumenterat för att detta var en bra ide fått sitta kvar som politiker eller hade oppositionen hävdat att det var slöseri med skattemedel - och väljarna hållit med och röstat bort dessa?

Och som alltid kan jag tycka att det är bra med en referens - hur ser det ut i omvärlden? Har något land den överkapacitet som behövs för att klara av en pandemi? Norge? Danmark?

Och hur/varför skulle du checka passagerare från Iran och Italien? Det man möjligen kan göra är att kolla efter feber. Men potentiella smittbärare har haft möjlighet att komma in innan larmet gick och dels så kommer smittade personer inte att upptäckas under inkubationstiden. De som tar febernedsättande för att dämpa verk/feber kommer även de att slinka igenom.

Personligen är jag av uppfattningen att screening troligen är mer av en snuttefilt för att befolkningen ska känna att staten/myndigheter tar hand om dom än något som faktiskt hjälper.

Självklart inte. Ingen mer än få människor utanför Stockholm hade tyckt det var bra.

Snuttefilt, jag är enig. Placeboeffekten är underskattad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Och då kommer det ett tillägg på några Covid-19 patienter som kräver helt annan skyddsutrustning. 1400 vårddygn.
Tjejen från Vaggeryd som vårdas på Ryhov har snart legat där i en månad dvs 30 vårddygn på 1 (EN) patient.

Det lär ändras om det börjar sprida sig okontrollerat i framtiden. Det gör det inte idag. Inte i Svea rike åtminstone. Det kommer nya direktiv vad det lider

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Och då kommer det ett tillägg på några Covid-19 patienter som kräver helt annan skyddsutrustning. 1400 vårddygn.
Tjejen från Vaggeryd som vårdas på Ryhov har snart legat där i en månad dvs 30 vårddygn på 1 (EN) patient.

Hur vet du att hon är kvar på sjukhus? Dom har pga patientsekretessen inte sagt varken att hon är kvar eller är utskriven. Men tror dom flesta tror och förstår att hon är friskförklarad och utskriven. Men du kanske har annan info?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att SÄS igår meddelade att andelen vanliga influensafall i år är på en rekordlåg nivå. Mycket på grund av att folk är duktigare på att vara hemma och skydda sig nu efter Corona utbrottet, så verkar som att vi svenskar är bra på att skärpa till oss när vi väl behöver

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Inaktiv

@Jaxione: Frågan är ju redan besvarad eftersom jag skrev det jag gjorde.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

En sak stämmer inte: varför börjar världsmarknaden att reagera negativt på detta influensaliknande virus om det bara tycks vara en ny form av influensa? (dvs., "inte är så farligt som massmedia gör det") Då borde ju världsmarknaden skaka lite varje år under influensaperioderna (vilket den kanske också gör, jag har haft dålig koll).

Jag vet inte om du märkt av det här, men det rapporteras väldigt annorlunda om covid19 än om vanliga säsongsinfluensan.
Hade rapporteringen sett likadan ut som med influensan - alltså på sin höjd någon ensam krönika om att det är jobbigt att vabba så hade rapporteringsförutsättningarna vartit mer lika.
Men så är det inte riktigt. Det skrivs väldigt annorlunda om covid19. Och börsen är ytterst känslostyrd.

Lägg där till att börsen har tokrusat senaste tiden. Bara i år var OMX30 upp ca 6% fram till förra veckan. Samtidigt har det inte rapporterats in företagsvinster som motsvarar det här . Samma problematik förra kvartalsrapportvändan. Värderingen skenar utan att inkomsterna motsvarar.
Eller med andra ord. Senaste tidens börsuppgång saknar fundamenta. Något som lyfts i både börsnyheter och börspoddar senaste tiden.
Och karusellen har snurrat extra snabbt sedan årsskiftet. Så vi har laddat med en bubbla - kanske i liten form eller i större. Oavsett var den lätt att sticka hål på med någon form av dåliga nyheter.

Börsen är inte det bästa måttet på "severity" av en sjukdom. Snarare är det ett mått på hur rädda människor är att förlora pengar. Människor som generellt inte är epedemiologer eller smittskyddsläkare.

Skrivet av AplAy:

Är det just för att det drabbat Kina mest som inte fått pejl på det riktigt och kunna få produktion och transport i samma volym och flöde igen? Och varför reagerar så många länder med aggressiv karantän om det bara rör sig om ny form av influensa? Viruset kan relativt lätt utplånas för denna gång om alla bara tog sig manken till en eller två veckor istället för denna överdrivna slappa naivitet.

Ja nä det här är inte en vanlig influensa. Orsaken till nivån på reaktion är minst sagt komplex.
Här finns så många olika faktorer som spelar in alltså.
En del är att kina fått en hel del skit vid tidigare utbrott för att vara slapphänta, dolt information om utbrottet och varit oförmögna att hantera situationen. Mer än en gång dessutom. Från kinesiska statens håll finns en aspekt av stolthet här. De vill visa upp att de klarar av sitt uppdrag och är kompetenta. Att de byggde ett sjukhus på enstaka dagar här handlade förmodligen om marknadsföring - både internt och externt. Kina har satt ribban ganska högt med tydliga avgränsningar så det är där vi i rapporteringsflödet vant oss vid är den "normala" nivån på insats för denna sjukdom.
För svininfluensan som ändå verkade vara än mer dödlig initialt så användes givetvis också karantän, men inte riktigt på samma sätt som denna vända.

Men det handlar såklart inte bara om kina!
En andel i det här är ovissheten precis som du är inne på. Begränsad kunskap om beteendet samtidigt som viruset är på väg in oavsett hur mycket/lite vi vet.

Vidare ska vi väl inte sticka under stol med att dödssiffrorna för den här sjukdomen sedan tidigt sett ut att vara högre än för influensa också. Och så ser det väl fortfarande ut. Så det här är rimligen en mer problematisk sjukdom än influensan.

Vad bästa hantering är - ja det är alltid en bra fråga. Förra vändan med svininfluensan har en del skit utdelats för att man gjorde för mycket. Vaccination var då valet vilket fick kritik för att vara framstressad/för lite testad (vilket ju var sant men tiden fanns helt enkelt inte) och en liten del av de vaccinerade fick väldigt trista biverkningar.

Rätt nivå på motsvar är helt enkelt väldigt svårt. Och oavsett vad man väljer för väg så kommer grupper bli missnöjda efteråt. Det är oundvikligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av isbjoern:

Värt att notera är att SÄS igår meddelade att andelen vanliga influensafall i år är på en rekordlåg nivå. Mycket på grund av att folk är duktigare på att vara hemma och skydda sig nu efter Corona utbrottet, så verkar som att vi svenskar är bra på att skärpa till oss när vi väl behöver

Då är det något som är helfel, helt otroligt många som hostar runt och snorar på stan och på jobbet.

Permalänk
Medlem

@Dredd: Skillnad på influensa och förkylning. Väldigt många förkylda, det märker jag av med men den "vanliga" influensan är alltså på rekordlåga nivåer. I alla fall här i VGR.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

@Jaxione: Frågan är ju redan besvarad eftersom jag skrev det jag gjorde.

Du vet att hon är kvar på sjukhuset? Någon som skrivit det på flashback?

Nyfiken på hur du kan veta det......

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Om det nu blir brist på vårdplatser så är det givetvis ett problem.

Alla som är sjuka blir inte radikalt dåliga, men skulle kunna isoleras i hemmet.

Sitter hemma sedan i söndags med influensan (hoppas jag det är och inte COVID-19). 38+ i feber flera dagar i rad.

Om jag skulle fått COVID-19 så är det en helt annan historia eftersom jag inte varit ute och rest utan bara varit på jobbet och handlat innan jag "arkiverat" mig hemma. Då finns det säkerligen fler som är smittade redan. Troligen har jag blivit smittad på jobbet - en av de större arbetsplatserna i Göteborg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Om det nu blir brist på vårdplatser så är det givetvis ett problem.

Alla som är sjuka blir inte radikalt dåliga, men skulle kunna isoleras i hemmet.

Sitter hemma sedan i söndags med influensan (hoppas jag det är och inte COVID-19). 38+ i feber flera dagar i rad.

Om jag skulle fått COVID-19 så är det en helt annan historia eftersom jag inte varit ute och rest utan bara varit på jobbet och handlat innan jag "arkiverat" mig hemma. Då finns det säkerligen fler som är smittade redan. Troligen har jag blivit smittad på jobbet - en av de större arbetsplatserna i Göteborg.

Låter som på tidsspannet att risken att det är COVID-19 är extremt låg då du inte bör överlappat med den nu smittade mannen i Göteborg. Jag hade ändå tagit kontakt med 1177 och frågat vad dom rekommenderar innan du börjar röra dig ute igen. Anser dom att det kan ha överlappat så kommer du antagligen få ta prover.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Jag väntar väl till efter helgen - skulle jag inte bli bättre så är det dags att kolla.

Med tanke på sjukvårdens situation så är de nog bara glada om man inte lastar på dem mer. Min erfarenhet av sjukvården är inte helt positiv.

Permalänk
Medlem

Nu går WHO ut med att man inte skall resa om man inte absolut måste:
https://www.expressen.se/nyheter/who-experten-res-inte-just-n...

Absolut måste är i så fall resa till egen begravning som jag ser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Då är det något som är helfel, helt otroligt många som hostar runt och snorar på stan och på jobbet.

De behöver inte ha infuensa väl?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

De behöver inte ha infuensa väl?

Nej absolut inte, men vissa låter väldigt dåliga, förstår inte varför folk envisas att gå till jobbet när de är sjuka, tycker att det är respektlöst.

Permalänk
Medlem

@Dredd: Alldeles för många går tyvärr efter principen "Ingen feber så jobbar jag" vilket jag också ogillar. Man måste dock ha i åtanke att det kan vara ensamstående föräldrar som redan vänder på varenda krona.

Jag hade influensa i Januari och min 5 dagars vistelse liggandes i soffan kostade mig ett antal tusenlappar, händer det en ensamstående mamma som är undersköterska så kan det innebär svält nästkommande månad.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Nu går WHO ut med att man inte skall resa om man inte absolut måste:
https://www.expressen.se/nyheter/who-experten-res-inte-just-n...

Absolut måste är i så fall resa till egen begravning som jag ser det.

Drama queen Det är ju inte så att Coronaviruset är lika med säker död. Långt ifrån, där emot är det väl väldigt vettigt att begränsa resandet. Att bli smittad är jag i nuläget inte alls orolig för men det är ju risk att man blir fast någonstans. Det kan kanske bli värre om vi inte får stopp på spridningen men just nu är det 82,419 smittade av 7,8 miljarder människor på jorden enligt siffrorna. Sen tror jag att det är många fler med milda symptom som är sjuka hemma men ändå.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar