Skrivet av Sir Hitman:
Dom tester som har föreslagits är att dom som kommer in på sjukhuset av andra anledningar även ska testas. Det pratade experten om för veckor sedan nu men jag vet inte vart det tog vägen. Det skulle ge en bättre bild av läget, men det skulle ge ännu bättre bild av läget om vi testar random också.
Vi är 2 månader in nu så rimligt är väl att vi testar lika mycket som Sydkorea gör på 2-3 dagar?
Återigen gör du orealistiska jämförelser med Sydkorea. Försök inse att dom systematiskt har byggt upp sin organisation för just en sån här kris eftersom det är en lärdom dom dragit från att ha drabbats av de tidigare epidemierna. Vi i Sverige, och andra länder i västvärlden, verkar inte ha sett nödvändigheten i detta.
Personligen anser jag att det som är rimligt är att vi testar allt vi kan och prioriterar de testresurser vi har till där dom behövs mest. Samtidigt försöker vi bygga ut testkapaciteten med hänsyn taget till att inte inverka negativt på de prioriterade testerna eller vården.
Jag är tämligen övertygad om att regering, myndigheter och vården jobbar på detta bäst dom kan. Vi får väl se vad som händer framöver.
Skrivet av Sir Hitman:
England var ju jättebra att lyssna på tills det blev klart att det skulle skita sig totalt för dom så då fick han gå över till Island och säga att ja vi kanske ligger lite före dom i kurvan.
Jag kritiserar alls råd som inger en falsk trygghet och riskerar att folk att bli smittade eller smitta andra pga deras råd.
Allvarligt talat så framstår det du skriver, iaf i mina ögon, mest som allmänt gnäll på "etablissemanget". Du insinuerar, blandar och ger och kör med en argumentationsteknik som är ful. T.ex som ditt inpass om England ovan, det uppfattar iaf jag som enbart gnäll och insinuationer för att diskreditera FHM. T.ex. så körde du denna taktik i denna diskussion där kontexten nyss var kring WHO, sen när jag direkt frågade dig om vem du riktade kritiken mot så svarar du inte. Nedan citat visar att, åtminstone i en del, så var det inte WHO du kritiserade.
Skrivet av Sir Hitman:
När dom gång på gång säger olika varianter av att skydd inte fungerar, det finns inga bevis för att dom fungerar, det kan öka risken, dom hjälper inte om du använder dom fel, dom hjälper bara mot stora partiklar men kanske inte mot luftburna virus. Om det är brist på skydd för vården säg då att vi behöver alla skydd vi har till vården och ni andra som har mindre sannolikhet att komma i kontakt med viruset får ta till andra åtgärder för att minska risken att bli smittade.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsaljning-av-munskydd-ok...
Läste du ens din egen källa, eller förstår du inte vad du läser?
För det första så är det ju inte WHO om sagt det utan FHM. För det andra så förklarar dom tydligt, i den delen du valde att inte citera, att:
"Kan öka risken
Folkhälsomyndigheten rekommenderar inte att munskydd används. Det finns inga vetenskapliga belägg för att de löst sittande engångsskydden begränsar smitta. De kan till och med leda till ökad spridning.
– Virus kan samlas i munskyddet, och när man tar av och på skyddet kan viruset överföras till händerna och därmed spridas vidare. Det gäller att kunna hantera munskydden rätt, säger smittskyddsexperten Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten."
Om du inte tror på det så kan du t.ex läsa inlägget från @anon173292, sen rapporten i sig och till sist ta dig en funderare:
En annan rapport där "The performance of 2 types of N95 half-mask, filtering face piece respirators and 2 types of surgical masks were determined." säger att:
"The N95 filtering face piece respirators may not provide the expected protection level against small virions. Some surgical masks may let a significant fraction of airborne viruses penetrate through their filters, providing very low protection against aerosolized infectious agents in the size range of 10 to 80 nm. It should be noted that the surgical masks are primarily designed to protect the environment from the wearer, whereas the respirators are supposed to protect the wearer from the environment."
Sen kan vi säkert diskutera detta med masker, för & emot, etc och hitta flera källor som säger olika. Själv så försöker jag hålla mig till etablerad vetenskap, men samtidigt så verkar ju främst läkare i Asien mena på att det skyddar, så frågan är hur pass etablerat detta är. Ock jag ska inte sticka under stol med att reptilhjärnan i mig skriker åt mig att bära mask. Dock kan jag inte se att FHM har fel i det dom säger.