Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

FHM har ju haft linjen tidigare att inte masstesta, nu har man antagligen sett att t.ex. Tyskland med hjälp av masstest får ner dödstalen.

Mao Sverige har haft fel inriktning och vill nu justera felaktigheten, hjälper inte dem som redan avlidit men förhoppningsvis får det ner dödstalen framöver.

Länk i ämnet

jag tror inte det handlar om att ändra någon linje. troligtvis vill man se hur utbredd smittan är och på så sätt kunna sätta in rätt åtgärder.

min gissning är att det tidigare inte har varit såpass stor spridning att "masstester" har varit värt det. men nu kan det finnas en poäng med att få ett hum om hur långt smittan har gått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Dom tester som har föreslagits är att dom som kommer in på sjukhuset av andra anledningar även ska testas. Det pratade experten om för veckor sedan nu men jag vet inte vart det tog vägen. Det skulle ge en bättre bild av läget, men det skulle ge ännu bättre bild av läget om vi testar random också.

Vi är 2 månader in nu så rimligt är väl att vi testar lika mycket som Sydkorea gör på 2-3 dagar?

Återigen gör du orealistiska jämförelser med Sydkorea. Försök inse att dom systematiskt har byggt upp sin organisation för just en sån här kris eftersom det är en lärdom dom dragit från att ha drabbats av de tidigare epidemierna. Vi i Sverige, och andra länder i västvärlden, verkar inte ha sett nödvändigheten i detta.

Personligen anser jag att det som är rimligt är att vi testar allt vi kan och prioriterar de testresurser vi har till där dom behövs mest. Samtidigt försöker vi bygga ut testkapaciteten med hänsyn taget till att inte inverka negativt på de prioriterade testerna eller vården.

Jag är tämligen övertygad om att regering, myndigheter och vården jobbar på detta bäst dom kan. Vi får väl se vad som händer framöver.

Skrivet av Sir Hitman:

England var ju jättebra att lyssna på tills det blev klart att det skulle skita sig totalt för dom så då fick han gå över till Island och säga att ja vi kanske ligger lite före dom i kurvan.

Jag kritiserar alls råd som inger en falsk trygghet och riskerar att folk att bli smittade eller smitta andra pga deras råd.

Allvarligt talat så framstår det du skriver, iaf i mina ögon, mest som allmänt gnäll på "etablissemanget". Du insinuerar, blandar och ger och kör med en argumentationsteknik som är ful. T.ex som ditt inpass om England ovan, det uppfattar iaf jag som enbart gnäll och insinuationer för att diskreditera FHM. T.ex. så körde du denna taktik i denna diskussion där kontexten nyss var kring WHO, sen när jag direkt frågade dig om vem du riktade kritiken mot så svarar du inte. Nedan citat visar att, åtminstone i en del, så var det inte WHO du kritiserade.

Skrivet av Sir Hitman:

När dom gång på gång säger olika varianter av att skydd inte fungerar, det finns inga bevis för att dom fungerar, det kan öka risken, dom hjälper inte om du använder dom fel, dom hjälper bara mot stora partiklar men kanske inte mot luftburna virus. Om det är brist på skydd för vården säg då att vi behöver alla skydd vi har till vården och ni andra som har mindre sannolikhet att komma i kontakt med viruset får ta till andra åtgärder för att minska risken att bli smittade.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsaljning-av-munskydd-ok...

Läste du ens din egen källa, eller förstår du inte vad du läser?
För det första så är det ju inte WHO om sagt det utan FHM. För det andra så förklarar dom tydligt, i den delen du valde att inte citera, att:

"Kan öka risken
Folkhälsomyndigheten rekommenderar inte att munskydd används. Det finns inga vetenskapliga belägg för att de löst sittande engångsskydden begränsar smitta. De kan till och med leda till ökad spridning.
Virus kan samlas i munskyddet, och när man tar av och på skyddet kan viruset överföras till händerna och därmed spridas vidare. Det gäller att kunna hantera munskydden rätt, säger smittskyddsexperten Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten."

Om du inte tror på det så kan du t.ex läsa inlägget från @anon173292, sen rapporten i sig och till sist ta dig en funderare:

Skrivet av anon173292:

"'Strikingly, a significant level of infectious virus could still be detected on the outer layer of a surgical mask on Day 7, indicating SARS-CoV-2 is extremely stable on this surface.'"

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.15.20036673v1...

En annan rapport där "The performance of 2 types of N95 half-mask, filtering face piece respirators and 2 types of surgical masks were determined." säger att:

"The N95 filtering face piece respirators may not provide the expected protection level against small virions. Some surgical masks may let a significant fraction of airborne viruses penetrate through their filters, providing very low protection against aerosolized infectious agents in the size range of 10 to 80 nm. It should be noted that the surgical masks are primarily designed to protect the environment from the wearer, whereas the respirators are supposed to protect the wearer from the environment."

Sen kan vi säkert diskutera detta med masker, för & emot, etc och hitta flera källor som säger olika. Själv så försöker jag hålla mig till etablerad vetenskap, men samtidigt så verkar ju främst läkare i Asien mena på att det skyddar, så frågan är hur pass etablerat detta är. Ock jag ska inte sticka under stol med att reptilhjärnan i mig skriker åt mig att bära mask. Dock kan jag inte se att FHM har fel i det dom säger.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Ingen foliehatt på detta, men tycker inte heller att det är något som har varit hemligt heller, gång på gång så har dom sagt att dom inte har resurserer för masttester och att man måste göra prioriteringar.

Tack, du har nog helt rätt. Var bara en känsla jag fick när jag tyckte att mönstret gick igen när de sänkte kraven på skyddsutrustning. Antar att det är känsligare att kommunicera även om de flesta nog redan förstår hur det ligger till.

På finska Hufvudstadsbladet (hbl.fi) som är en svenskspråkig tidning gick det idag att läsa att Finland för första gången någonsin hjälper vården genom att öppna sina beredskapslager:

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Jag delar din entusiasm till medicin och det finns många häftiga kopplingar i kroppen. Det är ett riktigt komplext system och det är mycket vi inte vet.

Utan att ha kikat närmare på studierna än vad de visade i videon går mina varningsklockor dock igång ordentligt. Jag förstår att man känner sig ivrig när man ser en video som den du länkar till men att läsa medicinska (liksom andra) studier är svårt.

Jag skall försöka bryta ner varför det som presenteras i videon med absolut största sannolikhet är helt oanvändbart kliniskt:

Återigen ett informativt och bra inlägg, Tack!

Jag håller med om att det är lätt att ryckas med, särskilt om man, som jag, inte är van att granska studier och har kunskaper inom medicin i stort sett inte sträcker sig längre än till att ha skummat igenom bipacksedlarna

Även om jag försökte vara försiktig så lät jag mig nog ryckas med en del i detta fall.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Skiter egentligen i vem som gör det, bara det är något som biter/gör skillnad, vad har du själv för lösning?
...

Att alla slutar äta djur.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Att alla slutar äta djur.

Tror t.o.m. att alla skulle behöva sluta ha domesticerade djur.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

FHM har ju haft linjen tidigare att inte masstesta, nu har man antagligen sett att t.ex. Tyskland med hjälp av masstest får ner dödstalen.

Mao Sverige har haft fel inriktning och vill nu justera felaktigheten, hjälper inte dem som redan avlidit men förhoppningsvis får det ner dödstalen framöver.

Länk i ämnet

Jag tror din slutsats är felaktigt och nog mer är som i analogin @lhugo gjorde i sitt inlägg här.

Jag tror att vi i Sverige hittills, i stort, har tagit rätt beslut utifrån det läge, den information & kunskap och de förutsättningar vi har. Sen ändras läget, vi får ny information och mer kunskap och då anpassar man sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Tror t.o.m. att alla skulle behöva sluta ha domesticerade djur.

Ja, om vi slutar äta, dricka och andas, då bör problemet snart vara löst.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Det är väl rätt självklart att man vill/måste testa?
Ska man ha en chans att öppna upp igen måste man ju veta hur smitta/immunitet ser ut i samhället.

Ska vi tvingas leva med detta i år, så kommer man ju vilja veta om man är smittad/immun för att sen kunna umgås med familj i riskzon etc.

Den enda anledningen till att man för tillfället inte testar är väl att det inte finns kapacitet. Jag utgår från att alla ”officiella” uttalanden bara är klumpiga. Det handlar (riktigt jävla förhoppningsvis) inte om att man tycker att det inte ska testas, utan snarare om att det inte finns möjlighet till det i stor skala nog för tillfället...

Här har vi ett nyligen gjort uttalande från aftonblaskan:

Äntligen börjar det röra på sig med tester och provtagning. Det som borde ha gjorts för flera veckor sedan börjar nu hända. Det ska ges ett uppdrag till Folkhälsomyndigheten att börja testa, i början sjukvårdspersonal och sedan mycket bredare så att vi kan återskapa ekonomin igen, säger Kristersson till TT.
Det handlar dels om att testa om man är coronasmittad, dels om att testa om man fått immunitet, enligt Kristersson.

Permalänk
Medlem

Man isolerar de smittade så att de inte smittar ner sköra och sjuka personer. Som det är idag vet många inte ens om att de är smittade.
Tyskland har masstestning och i deras fall innebär det att minst 300000 personer testas i veckan.

Och de som är sjuka ska redan i dagsläget isoleras genom att stanna hemma från jobbet. På vilket sätt minskar risken att föra smittan vidare till riskgrupperna om man även testar dessa? Men hur ska du fånga upp alla de som inte har symtom? Ska du testa alla? Och man kan ju bli smittad direkt efter att du tagit ett test, så hur ofta ska du testa? En gång i veckan? Hur många tester skulle det krävas då? Om du ska smittspåra alla som testar positivt, hur mycket folk skulle det gå åt då?

Samtidigt, vilka testas i Tyskland? Testar man de som inte har symptom? Smittspårar man alla som har testats positivt och testar de som varit i kontakt med dom? Om svaret är nej så gör det ingen praktiskt skillnad mot att de som har symtom ser till att stanna hemma. Mer än att det kommer att vara fler som är sjukskrivna i Sverige. Och det är den biten som FHM vill minska i de mer kritiska vårdyrkena då det kommer att vara en rejäl belastning på vården den närmsta tiden. Då behöver man ha hjälp av all vårdpersonal som inte själva är smittade av corona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det är väl rätt självklart att man vill/måste testa?
Ska man ha en chans att öppna upp igen måste man ju veta hur smitta/immunitet ser ut i samhället.

Ska vi tvingas leva med detta i år, så kommer man ju vilja veta om man är smittad/immun för att sen kunna umgås med familj i riskzon etc.

Den enda anledningen till att man för tillfället inte testar är väl att det inte finns kapacitet. Jag utgår från att alla ”officiella” uttalanden bara är klumpiga. Det handlar (riktigt jävla förhoppningsvis) inte om att man tycker att det inte ska testas, utan snarare om att det inte finns möjlighet till det i stor skala nog för tillfället...

Äntligen börjar det röra på sig med tester och provtagning. Det som borde ha gjorts för flera veckor sedan börjar nu hända. Det ska ges ett uppdrag till Folkhälsomyndigheten att börja testa, i början sjukvårdspersonal och sedan mycket bredare så att vi kan återskapa ekonomin igen, säger Kristersson till TT.
Det handlar dels om att testa om man är coronasmittad, dels om att testa om man fått immunitet, enligt Kristersson.

Nu verkar det tyvärr som att politikerna inte kan hålla sig längre utan nu ska de tala om för experterna vad som är bäst. De klarade att hålla sina fingrar bort ett par veckor men nu gick det som sagt var inte att låta bli längre. Gällande testningen som tas upp så är det här ju vad som sagt hela tiden av FHM bland annat. Vi testar så mycket vi kan. Vi testar efter det som är viktigast alltså sjukvårdspersonal osv osv. Alltså inget nytt men nu kände Kristersson tydligen att han hamnat utanför och att S gått framåt i opinionsundersökningar så nu var det dax att visa vem som bestämmer. För att testningen ska kunna säga något och man ska kunna börja släppa på begränsningarna så lär du behöva vara säker på att du är väldigt när flockimmunitet. Så ett antal miljoner tester för immunitet måste väl klaras av. Och innan, låt oss säga 4-5 miljoner tester tillverkats och testerna genomförts så pratar vi inte om veckor utan det är månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kan ju vara värt att poängtera att det är precis det som jag uppfattat att FHM har som målsättning redan tidigare.

Skrivet av ToddTheOdd:

För att testningen ska kunna säga något och man ska kunna börja släppa på begränsningarna så lär du behöva vara säker på att du är väldigt när flockimmunitet. Så ett antal miljoner tester för immunitet måste väl klaras av. Och innan, låt oss säga 4-5 miljoner tester tillverkats och testerna genomförts så pratar vi inte om veckor utan det är månader.

Så länge man testar ett representativt snitt av befolkningen så kan man nog klara sig undan med en betydligt mindre andel tester för att se hur många som har varit smittade och som har antikroppar. Problemet är möjligen att man i så fall måste genomföra dessa tester på reaktivt kort tid för att ge en vettig ögonblicksbild. Men det är väl det som är tanken, att man i ett senare skede kanske någon gång i veckan testar en bunt människor för att se hur läget ser ut just då.

Permalänk
Medlem

"Men trots det testas i princip ingen personal i Stockholms regionen säger Elda Sparrelid chefsläkare region Stockholm.
– Det är i princip inget vi tycker ska göras.
Idag finns inte kapacitet att testa fler. Även om personal testar sig själva krävs en logistik, testutrustning och labb. Men att hon hoppas att man ska kunna göra det längre fram.
"
- https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Jag tycker verkligen det är anmärkningsvärt att i princip ingen personal testas i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Nu verkar det tyvärr som att politikerna inte kan hålla sig längre utan nu ska de tala om för experterna vad som är bäst. De klarade att hålla sina fingrar bort ett par veckor men nu gick det som sagt var inte att låta bli längre. Gällande testningen som tas upp så är det här ju vad som sagt hela tiden av FHM bland annat. Vi testar så mycket vi kan. Vi testar efter det som är viktigast alltså sjukvårdspersonal osv osv. Alltså inget nytt men nu kände Kristersson tydligen att han hamnat utanför och att S gått framåt i opinionsundersökningar så nu var det dax att visa vem som bestämmer. För att testningen ska kunna säga något och man ska kunna börja släppa på begränsningarna så lär du behöva vara säker på att du är väldigt när flockimmunitet. Så ett antal miljoner tester för immunitet måste väl klaras av. Och innan, låt oss säga 4-5 miljoner tester tillverkats och testerna genomförts så pratar vi inte om veckor utan det är månader.

Absolut, men jag menar mer att poängen här är att jag tolkar det som att det finns en bred uppfattning/irritation kring att ”folk” verkar ha trott att linjen är att tester aldrig någonsin skulle/kommer vara vettigt.

Jag håller dock fullständigt med om att hela kommunikationen i denna kris varit allt annat än bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, om vi slutar äta, dricka och andas, då bör problemet snart vara löst.

Tror du missförstår mig. Det är inte mitt förslag att göra så, men det är vad forskningen säger om influensa och coronavirus. Att det kommer från djurhållningen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Kan ju vara värt att poängtera att det är precis det som jag uppfattat att FHM har som målsättning redan tidigare.

Så länge man testar ett representativt snitt av befolkningen så kan man nog klara sig undan med en betydligt mindre andel tester för att se hur många som har varit smittade och som har antikroppar. Problemet är möjligen att man i så fall måste genomföra dessa tester på reaktivt kort tid för att ge en vettig ögonblicksbild. Men det är väl det som är tanken, att man i ett senare skede kanske någon gång i veckan testar en bunt människor för att se hur läget ser ut just då.

Precis. Men nu verkar det som att politikerna inte kan hålla sig ifrån att tala om hur vården ska sköta sitt jobb utan nu är de experter på det också. Om de bara kunde hållit sig ifrån det och "lekt" med hur de ska hjälpa företagen och a-kassan och liknande. Men nej, det gick tydligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

"Men trots det testas i princip ingen personal i Stockholms regionen säger Elda Sparrelid chefsläkare region Stockholm.
– Det är i princip inget vi tycker ska göras.
Idag finns inte kapacitet att testa fler. Även om personal testar sig själva krävs en logistik, testutrustning och labb. Men att hon hoppas att man ska kunna göra det längre fram.
"
- https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Jag tycker verkligen det är anmärkningsvärt att i princip ingen personal testas i Stockholm.

Kompletterar med ytterligare ett citat från den artikeln:

"– Vi vill vara säkra på att vi inte äventyrar resursernas uthållighet när det gäller att provta patienter. Vi kommer behöva provta rätt många patienter och man är orolig för att olika delar av leveranserna till provtagningskedjan ska fungera. Det är inte bara fråga om hur många prover man kan göra idag utan hur många man kan köra över tid, fortsätter hon."

Själv tycker jag det låter vettigt. I första hand prioriterar man att testa så att sjuka med corona identifieras och isoleras så de inte smittar andra patienter och/eller vårdpersonal. Sedan när man vet att testkedjorna håller så kan man öka mängden tester för att se till att vårdpersonal inte håller sig hemma i onödan.

Permalänk
Medlem

Nu kommer nästa bebis och vill vara med och leka. Har väl inte fått tillräckligt med uppmärksamhet.
Blir provocerad för vad tror de FHM och andra myndigheter försöker få till? Eller har FHM varit så hårt reglerade att de inte kunde masstestats?
Oavsett så är det irriterande när de försöker få poäng och verka handlingskraftiga.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/Jo5ErP/jimmie-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Precis. Men nu verkar det som att politikerna inte kan hålla sig ifrån att tala om hur vården ska sköta sitt jobb utan nu är de experter på det också. Om de bara kunde hållit sig ifrån det och "lekt" med hur de ska hjälpa företagen och a-kassan och liknande. Men nej, det gick tydligen inte.

Har egentligen inget problem med att politikerna kommer med synpunkter och målbilder. Med tanke på att detta är något FHM själva verkar vilja sträva efter så kan det vara så att ett tydligt stöd från politiken gör det lättare att hantera och undanröja exempelvis administrativa/byråkratiska problem. Potentiella problem uppstår nog först när politiken vill något som berörda myndigheter aktivt avråder från.

Permalänk
Medlem

@Frispel: Det är säkert så det är tänkt. Men om du gör en optionsundersökning och det slår fel på en 5-10% är inte så viktigt. Om det däremot handlar om att det finns 5-10% fler smittade än vad man tror så kan det ge rätt kraftiga problem. När det handlar om ifall ett område är "fritt" från smitta. I opinionsundersökningar så används väl allt som oftast 1500 personer för att avgöra hur folk skulle rösta om det vore val idag så att säga. Jag hoppas verkligen att de använder lite större urval när det kommer till att avgöra om de ska släppa folk helt lösa och ge sig ut på stan/krogen som vanligt igen. För man måste inse att om de börjar släppa på det lite så kommer en väldigt stor andel av befolkningen anse att nu är det fritt fram och släppa på alla spärrar och trycka in sig 20 pers i en 8 pers hiss så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Har egentligen inget problem med att politikerna kommer med synpunkter och målbilder. Med tanke på att detta är något FHM själva verkar vilja sträva efter så kan det vara så att ett tydligt stöd från politiken gör det lättare att hantera och undanröja exempelvis administrativa/byråkratiska problem. Potentiella problem uppstår nog först när politiken vill något som berörda myndigheter aktivt avråder från.

Nja, hade han gått ut och sagt t.ex "Vi stödjer FHM's syn på det hela...." och där ta upp att den prioritering som nu finns ska stödjas så ser jag inget problem i det hela. Nu försöker han få det till att den är han som har fått till något som redan är det sättet som nu följs. Alltså ta billiga politiska poänger och alltså inte tillför något. Bara försöker ta åt sig äran för något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiinis:

Nu kommer nästa bebis och vill vara med och leka. Har väl inte fått tillräckligt med uppmärksamhet.
Blir provocerad för vad tror de FHM och andra myndigheter försöker få till? Eller har FHM varit så hårt reglerade att de inte kunde masstestats?
Oavsett så är det irriterande när de försöker få poäng och verka handlingskraftiga.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/Jo5ErP/jimmie-a...

Alltså detta citatet:

– Jag tycker jag har ont i halsen varje morgon jag vaknar. Det hade varit skönt att veta, så att man vet om man kan träffa föräldrar och anhöriga som är i riskgruppen, säger han.

Jag får ju bara hoppas att är taget ur sin kontext, om vi nu har ett begränsat antal test i Sverige, så begränsat att vi inte ens kan testa tillräckligt mycket personal inom vården. Hur kan man då ta detta exempel som ett argument i sammanhanget, tror nog de flesta skiter i att Jimmy tycker att det hade vart skönt att veta. Följ rådet som resten av sverige, stanna hemma om du är sjuk och besök inte riskgrupper. Detta scenario ligger långt ner i prio-ordningen.

Berätta istället vad du ska göra för att öka kapaciteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Frispel: Det är säkert så det är tänkt. Men om du gör en optionsundersökning och det slår fel på en 5-10% är inte så viktigt. Om det däremot handlar om att det finns 5-10% fler smittade än vad man tror så kan det ge rätt kraftiga problem. När det handlar om ifall ett område är "fritt" från smitta. I opinionsundersökningar så används väl allt som oftast 1500 personer för att avgöra hur folk skulle rösta om det vore val idag så att säga. Jag hoppas verkligen att de använder lite större urval när det kommer till att avgöra om de ska släppa folk helt lösa och ge sig ut på stan/krogen som vanligt igen. För man måste inse att om de börjar släppa på det lite så kommer en väldigt stor andel av befolkningen anse att nu är det fritt fram och släppa på alla spärrar och trycka in sig 20 pers i en 8 pers hiss så att säga.

Så länge man använder ett representativt urval så ska felmarginalen inte vara så speciellt stor. Om man sedan gör det med viss regelbundenhet så kommer man få en rätt klar bild över hur läget ser ut. Problemet blir väl att kompensera för regionala skillnader. Oavsett så är det inget som kommer att ske inom närtid, det kan jag tänka mig att man kommer igång med efter sommaren. Förhoppningsvis så klingar spridningen av under sommaren så vården får en chans att återhämta sig och då kunna lägga mer resurser på testning. Samtidigt så lär det komma mer och mer enkla, snabba, billiga och pålitliga tester inom de närmsta månaderna då det finns mycket pengar att tjäna på detta.

Skrivet av anon75480:

Alltså detta citatet:

– Jag tycker jag har ont i halsen varje morgon jag vaknar. Det hade varit skönt att veta, så att man vet om man kan träffa föräldrar och anhöriga som är i riskgruppen, säger han.

Jag får ju bara hoppas att är taget ur sin kontext, om vi nu har ett begränsat antal test i Sverige, så begränsat att vi inte ens kan testa tillräckligt mycket personal inom vården. Hur kan man då ta detta exempel som ett argument i sammanhanget, tror nog de flesta skiter i att Jimmy tycker att det hade vart skönt att veta.

Så länge han inte testar positivt och sedan sitter i karantän så ska han fortfarande undvika att umgås med riskgrupper. Ett negativt test är ingen som helst garanti för att man inte är riskerar att smitta inom några dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Nja, hade han gått ut och sagt t.ex "Vi stödjer FHM's syn på det hela...." och där ta upp att den prioritering som nu finns ska stödjas så ser jag inget problem i det hela. Nu försöker han få det till att den är han som har fått till något som redan är det sättet som nu följs. Alltså ta billiga politiska poänger och alltså inte tillför något. Bara försöker ta åt sig äran för något.

Exakt! Det är förkastligt och tyvärr tror jag många i Sverige inte kommer se igenom det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Så länge han inte testar positivt och sedan sitter i karantän så ska han fortfarande undvika att umgås med riskgrupper. Ett negativt test är ingen som helst garanti för att man inte är riskerar att smitta inom några dagar.

Det är här som jag tror de flesta missar. De tror att om du gör ett test och du inte är smittad så kan du börja leva som vanligt igen. Och det kan du inte. Det är först när du testats och har haft covid-19 och uppvisar antikroppar mot viruset och sedan blivit helt symptomfri i 2 dagar som du kan återgå till att leva som vanligt. Testen som finns och används just nu svarar enbart på om du har det just nu. Inte om du har haft det och blivit frisk, inte om du kommer vara frisk om 2 dagar. Tester mot antikroppar kommer väldigt snart att bli tillgängliga och får du svar på om du har antikroppar mot covid-19 och att det i så är fall det "fritt fram" att träffa de som hör till riskgrupperna med mera. Dagens tester mäter alltså bara om du har aktiv virus i kroppen inte antikroppar mot viruset=immun.

Permalänk
Medlem

En småkul strip från xkcd som vänder lite på perspektiven med coronavirus, social distancing och hemmakarantän:

https://xkcd.com/2287/

Glöm inte att sväva med musen över bilden för att läsa "slutklämmen"

Permalänk
Medlem

Är det någon som läst något om hur Norge kan ha så få döda jämfört med Sverige och Danmark? Anmärkningsvärt lägre siffra i Norge.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Hade man haft möjlighet att masstesta människor både för antikroppar och ifall de har sjukdomen just nu så visst, det hade varit det bästa. Tyvärr är det både för dyrt och att det förmodligen inte finns tillräckligt med tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Är det någon som läst något om hur Norge kan ha så få döda jämfört med Sverige och Danmark? Anmärkningsvärt lägre siffra i Norge.

Spontan gissning är att de hade färre personer som vistades i Italien över sportlovet och fick då en mjukare/senare start än Sverige och Danmark.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jaxione:

Nope. Det tror jag är svårt att ha bra svar på.
Det kan bero på åtgärder. Eller slump. Eller andra förutsättningar.

En möjlighet är att de har så mycket bra skidbackar själva så att färre norrmän åkte till italien och därmed hade de färre smittade från start.
Säg att det är rimligt att vi har dubblet så många döda med ca dubbelt så stor befolkning. För 6 dagar sedan hade vi 60 döda och norge har idag 30. Det skulle kunna innebär att Norge då bara ligger 6 dagar bakom men är på samma kurva.
Eller så kan det bero på att smittspridningen rör sig lite långsammare i glesbygd som Norge har mer av.
Eller av någon annan anledning.
Det är iaf möjligt att vi inte startade med samma förutsättningar på samma dag och att skillnaden främst ligger i tid.

Tar man ett bakterieprov i en petriskål genom att vifta runt med denna i luften så kommer tillväxten i skålen inte vara helt homogen heller. Olika områden kommer ha olika mycket tillväxt - även om det är av samma bakterie.
Så lite slump, lite olika förutsättningar och lite olika starttid kan förändra en hel del.

Poängen är väl att det är i det närmsta omöjligt att sortera ut alla faktorer som kan ge variation i utveckling just nu.
Vi kommer väl få bättre koll på utvecklingen om några månader.
Och givetvis bra mycket bättre analyser än mina ovan gissade exempel såklart ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled