Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem

Sverige och Schweiz har snarlik ökningstakt för antalet döda. Man kan nog säga att Schweiz ligger cirka fyra dagar före Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirflyalot:

Undrar det egentligen ser ut i Ryssland?

Extrem brist på beredskap inom sjukvården, åtgärder som sätts in sent och ett Kremllett försökt att i sedvanlig ordning tysta ner, ljuga och bortförklara. Moskva med sin med ryska mått mätt enorm budget kanske kommer att klara sig ungefär lika bra som andra stora europeiska städer, men större delen av Ryssland står inför en rejäl katastrof.

Läser dagligen lokala nyheter om läkare som larmar om en total brist på beredskap på sina sjukhus. Finns varken skyddsutrustning eller ens helt ordinarie sjukvårdsutrustning, läkemedel m.m. Det kommer att bli många som får helt enkelt ligga hemma och dö.

Hur pass omfattande epidemin i Ryssland är idag är det ingen som vet. Jag skulle gissa att den ligger i nivå med USA på ett ungefär. Men vårdresurserna i Ryssland kommer att ta slut mycket tidigare.

Permalänk
Medlem

Nu börjar man tydligare se effekten av Anders Tegnells experiment:

1. Sverige, 24 döda / 1M
2. Danmark, 18 döda / 1M
3. Norge, 8 döda / 1M
4. Finland, 3 döda / 1M

Det tråkiga är ju att fördröjningen så eventuella åtgärder är försent.

(Det dras ju upp av region Stockholm som ligger på 63 döda / 1M)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Nu börjar man tydligare se effekten av Anders Tegnells experiment:
1. Sverige, 24 döda / 1M
2. Danmark, 18 döda / 1M
3. Norge, 8 döda / 1M
4. Finland, 3 döda / 1M

Du, det där säger ingenting. Utgångspunkter är för olika. Kom igen i höst så får vi se.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lhugo:

Jag förstår att du är intresserad av vad vi kan ta till mot Covid-19 men jag måste vara tydlig här. Hydroterapi är alternativmedicin och har ingen plats i sjukvård. Det är ingenting som börjar att pratas om bland seriösa läkare då det är något vi vet ej fungerar. Jag vet inte vad incitamentet för denne Seheult till att sprida dålig vetenskap är, men det är inte ansvarsfullt i dessa tider. I bästa fall är han okunnig och välmenande. Låt er inte luras av den fasad av vetenskaplighet som sätts upp, denna video har exakt samma problem som den förra du länkade och jag motiverade varför här. Den bästa liknelsen jag kan göra på ett teknikforum är att det rör sig om välpaketerat technobabble och är svårt att genomskåda om man inte har medicinsk bakgrund.

Jag har faktiskt aldrig stött på kanalen du även länkade till tidigare. Den är inte en resurs som används av sjukvården även om de försöker framhäva sig som om så var fallet. Tittade på deras hemsida för att se om företag anlitar dem. De nämner ett par men det är inget jag kunnat verifiera på annat håll och det rör sig absolut inte om några universitetssjukhus. Hade de haft någon sådan som kund hade de tydligt skyltat med det då de andra bleknat i jämförelse.

Fortsätt att läsa på och bekanta dig med medicin! Men snälla överge just denna youtubekanal då personerna bakom uppenbarligen inte sätter vetenskaplighet i första rummet och gärna tummer på den för sensationalism.

Oof. Tack för uppvaknandet du gav mig. Pinsamt att jag som lyssnat på skeptisk podcast i över 8 år gick på om hydroterapi. Inte undra på att det saknas forskning: det är tydligen redan orimligt från början så varför ens studera det. Jag får helt enkelt överge den där kanalen för matnyttig info. För mycket "Aftonbladets Illustrerade Vetenskap" av det hela som du säger.

Tragiskt att vissa "läkarkanaler" på tuben faller för lätta och snabba klick istället för att ta sig an att presentera "up-to-date as of then knowledge" istället som exempelvis Doctor Mike, Dr. Hope's Sick Notes och Dr. Campbell bland annat. Jag skall framföra min kritik mot kanalen i framtida kommentarsfält så kanske fler också vaknar upp för hur saker och ting förenklas.

Jag har exempelvis redan sett folk kommenterat om att de tar massa zinkkosttillskott utan att ange om de faktiskt har brist för det eller ej bara för att de hört från kanalen att det i samband med "zinc ionphores" kan förhindra RNA-replikation av Covid-19.

Jag hörde även från podcasten som jag angav ovan, i deras senaste avsnitt från förra helgen, att de berättade om ett fall i USA där ett par tagit hydroklorokin för fiskar för de såg det på affären och sade till varandra, "var det inte det där som de pratade om på pressträffen?". Mannen av det gamla paret avled vid konsumtion trots att det stod på förpackningen, "Ej för mänsklig konsumtion".

Inkorrekt information kan vara dödligt och det kan alltså vara livsfarligt att ta sig till information från icke-verifierade källor.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vi har inte samma kurva som i Italien. Här är antal döda räknat från dagen den 10:e dog. Deras är mycket brantare.

https://i.imgur.com/4W9D2oM.png

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1W2rUEFHLLrirR19ETDfa9...

Intressant. Kan du göra samma diagram där du tar hänsyn till befolkningsmängd, för det är mer intressant än totala mängden.

Permalänk

Intressant och se sen när sjukvården går på knä vilka länder som klarar sig bäst då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JackA:

Extrem brist på beredskap inom sjukvården, åtgärder som sätts in sent och ett Kremllett försökt att i sedvanlig ordning tysta ner, ljuga och bortförklara. Moskva med sin med ryska mått mätt enorm budget kanske kommer att klara sig ungefär lika bra som andra stora europeiska städer, men större delen av Ryssland står inför en rejäl katastrof.

Läser dagligen lokala nyheter om läkare som larmar om en total brist på beredskap på sina sjukhus. Finns varken skyddsutrustning eller ens helt ordinarie sjukvårdsutrustning, läkemedel m.m. Det kommer att bli många som får helt enkelt ligga hemma och dö.

Hur pass omfattande epidemin i Ryssland är idag är det ingen som vet. Jag skulle gissa att den ligger i nivå med USA på ett ungefär. Men vårdresurserna i Ryssland kommer att ta slut mycket tidigare.

Hehe, ja, det finns väl goda skäl varför Ryssland och Kina är sådana "bros" som de är, hehe. Förresten, läser du ryska lokala nyheter, alltså att du kan ryska? Alltid ypperligt intressant med unika perspektiv från olika länder där svenskar är bosatta.

Själv har jag tyvärr(?) inget nytt att rapportera från Wuvall. Det mesta flyter på och det är rätt få folk ute så det är nice. Förhoppningsvis har elljusspåret ovanför där jag bor "självsanerats" av personer som tränat där och sedan drabbats av sjukdom pga. överansträngda lungor (för de var drabbade av förkylningsvirus och/eller Covid-19) så att det bara finns friska personer där numera.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Du, det där säger ingenting. Utgångspunkter är för olika. Kom igen i höst så får vi se.

Ju mer statistisk data som presenteras desto tydligare bild får man. Dödstalet/befolkningsmängd som tyvärr ligger 2-3 veckor efter är de enda siffror som är någorlunda jämförbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Oof. Tack för uppvaknandet du gav mig. Pinsamt att jag som lyssnat på skeptisk podcast i över 8 år gick på om hydroterapi. Inte undra på att det saknas forskning: det är tydligen redan orimligt från början så varför ens studera det. Jag får helt enkelt överge den där kanalen för matnyttig info. För mycket "Aftonbladets Illustrerade Vetenskap" av det hela som du säger.

Tragiskt att vissa "läkarkanaler" på tuben faller för lätta och snabba klick istället för att ta sig an att presentera "up-to-date as of then knowledge" istället som exempelvis Doctor Mike, Dr. Hope's Sick Notes och Dr. Campbell bland annat. Jag skall framföra min kritik mot kanalen i framtida kommentarsfält så kanske fler också vaknar upp för hur saker och ting förenklas.

Jag tyckte att de videorna jag kollade på fram till nyligen var rätt bra och informativa, lite populärvetenskapliga men ändå påtalade om att det var tidiga studier och att man inte skulle dra för stora växlar. Fast nu på slutet känns det som att han har gått rent överstyr, rent hokuspokus, tror inte ens jag uppfattade att han sa nåt om att ta det med en nypa salt.

Frågan är om han fallit för snabba klick eller för sin egen entusiasm.

Vilken podcast lyssnar du på?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Nu börjar man tydligare se effekten av Anders Tegnells experiment:

1. Sverige, 24 döda / 1M
2. Danmark, 18 döda / 1M
3. Norge, 8 döda / 1M
4. Finland, 3 döda / 1M

Det tråkiga är ju att fördröjningen så eventuella åtgärder är försent.

(Det dras ju upp av region Stockholm som ligger på 63 döda / 1M)

Experiment? Det är knappast Tegnells fel att Stockholmare har gång på gång misslyckats med att efterfölja FHMs rekommendationer och representerar majoriteten av fall och avlidna.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hehe, ja, det finns väl goda skäl varför Ryssland och Kina är sådana "bros" som de är, hehe. Förresten, läser du ryska lokala nyheter, alltså att du kan ryska? Alltid ypperligt intressant med unika perspektiv från olika länder där svenskar är bosatta.

Japp, talar flytande ryska och har bott där tidigare. Följer aktivt ryska medier och diverse Telegramkanaler för att få en så bred bild som möjligt. Utanför Kremltrogna kanaler är det uppenbart att det finns en påtaglig rädsla för vad som komma skall. Beredskapen är skrämmande dålig och det lär inte bli bättre när epidemin väl härjar ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Ju mer statistisk data som presenteras desto tydligare bild får man. Dödstalet/befolkningsmängd som tyvärr ligger 2-3 veckor efter är de enda siffror som är någorlunda jämförbara.

Ja, men du antydde att "Nu börjar man tydligare se effekten av Anders Tegnells experiment". Det gör man inte alls - det kommer vi kanske kunna se till hösten. Antalet döda (även per kapita) är en mycket starkare funktion av i vilken fas man ligger i av utbrottet, hur det gick till när smittan kom in i landet, vilka grupper som främst blivit smittade, hur länge man kan upprätthålla de åtgärder man satt in osv osv. Allt det där kommer visa sig så småningom, men just nu är det alldeles för tidigt för att dra några slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Experiment? Det är knappast Tegnells fel att Stockholmare har gång på gång misslyckats med att efterfölja FHMs rekommendationer och representerar majoriteten av fall och avlidna.

Myndigheterna i Sverige förväntar sig att alla använder sunt förnuft och helt följa FHM's rekommendationer. Det är bara här man förmodligen antod att det skulle fungera medans i övriga världen måste man införa förbud.

Ser ju bara på hur det fungerar på min arbetsplats. Alla utan symptom förväntas jobba på plats, även om man har möjlighet att arbeta hemifrån. Alla sitter och fikar och äter tillsammans precis som vanligt.

Skrivet av deltascu:

Ja, men du antydde att "Nu börjar man tydligare se effekten av Anders Tegnells experiment". Det gör man inte alls - det kommer vi kanske kunna se till hösten. Antalet döda (även per kapita) är en mycket starkare funktion av i vilken fas man ligger i av utbrottet, hur det gick till när smittan kom in i landet, vilka grupper som främst blivit smittade, hur länge man kan upprätthålla de åtgärder man satt in osv osv. Allt det där kommer visa sig så småningom, men just nu är det alldeles för tidigt för att dra några slutsatser.

Låt oss vänta någon vecka till och se vad som händer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:
Skrivet av deltascu:

Ja, men du antydde att "Nu börjar man tydligare se effekten av Anders Tegnells experiment". Det gör man inte alls - det kommer vi kanske kunna se till hösten

Låt oss vänta någon vecka till och se vad som händer..

Det är längre än en vecka till i höst

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Då kommer följdfrågan. Hur gör du i grönsaksavdelningen? Borde vara samma problematik försstor del av grönsaketna som för lösgodis.

Själv försöker jag undvika plastförpackningar. Om det går dvs. Kanske blir värre på drn fronten för grönsaker framöver nu?

Personligen kör jag frysta grönsaker. Visst, man får vara übernoga med hygien då när man håller på att hantera förpackningen och vad man tar i därefter, osv. Att koka grönsakerna garanterar dock ingen kontaminering i själva livsmedlet. Nu har jag kört med att koka frysta grönsaker sedan flera år tillbaka så ingen större förändring där för min del.

Adjöken har det blivit för färsk frukt och grönsaker på grund av att jag kan inte lita på att andras aktsamhet håller samma nivå som min egen som sitter här med nästan sönderspruckna händer! Alla kyldiskar, kylskåp och frysboxar på affären öppnas med jackan och inte handskar eller vanliga händer.

Varje gång man går in på mattaffären tänker man ändå, "Detta kan vara sista gången" för ventilationen cirkulerar ju!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Myndigheterna i Sverige förväntar sig att alla använder sunt förnuft och helt följa FHM's rekommendationer. Det är bara här man förmodligen antod att det skulle fungera medans i övriga världen måste man införa förbud.

Ser ju bara på hur det fungerar på min arbetsplats. Alla utan symptom förväntas jobba på plats, även om man har möjlighet att arbeta hemifrån. Alla sitter och fikar och äter tillsammans precis som vanligt.

Mig veterligen så är inte bara myndigheterna som förväntar sig att alla i det här landet använder sunt förnuft och följer satta reckommendationer, som för övrigt blev striktare idag. Att sunt förnuft används förväntas av oss övriga också.

Jag ser inte problemet med att arbeta på plats om man är symptomfri. Problemet är snarare den skeva inställningen som är rätt utbredd i landet, att man kan jobba på arbetsplatsen om man känner sig lite krasslig. Har du symptom så skall man stanna hemma oavsett om det handlar om en förkylning eller inte.

Fast att sitta tillsammans i fikarummet är knappast en demonstration av sunt förnuft.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JackA:

Japp, talar flytande ryska och har bott där tidigare. Följer aktivt ryska medier och diverse Telegramkanaler för att få en så bred bild som möjligt. Utanför Kremltrogna kanaler är det uppenbart att det finns en påtaglig rädsla för vad som komma skall. Beredskapen är skrämmande dålig och det lär inte bli bättre när epidemin väl härjar ordentligt.

Ja, jag har sett videoklipp där Putin besöker ett sjukhus och självfallet har han det största och tätaste skyddet av dem alla (någon gul dräkt med militärgraderad gasmask). Säger nog en hel del om hur allvarligt det faktiskt är för dem.

Har du fått något hum om hur ryssarna i de mer tätare orterna har reagerat på hans påstående om "14 dagars karantän eller 5 års fängelse"? Verkar det som om ryssarna följer social distansering eller är det "Njet, cyka blyat!"? Det ska ha varit något Putin ha uttalat sig om för ett tag sedan.

Dessutom borde ju Putin bli lite förbannad på sin kinesiska "bro" nu i och med att hans land drabbas och då potentiellt skjuter upp hans expansionsplaner runtom i Europa.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Adjöken har det blivit för färsk frukt och grönsaker på grund av att jag kan inte lita på att andras aktsamhet håller samma nivå som min egen som sitter här med nästan sönderspruckna händer! Alla kyldiskar, kylskåp och frysboxar på affären öppnas med jackan och inte handskar eller vanliga händer.

Jag kör med hanskar i affären och det är mest för att jag har lättare att låta bli att peta mig i ansiktet då. Om du som jag har problem med spruckna händer pga allt tvättande så kan jag tipsa om en fet salva som heter Locobase Repair. Jag tycker den funkar bra och den finns att köpa på apoteket.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Nu börjar man tydligare se effekten av Anders Tegnells experiment:

1. Sverige, 24 döda / 1M
2. Danmark, 18 döda / 1M
3. Norge, 8 döda / 1M
4. Finland, 3 döda / 1M

Det tråkiga är ju att fördröjningen så eventuella åtgärder är försent.

(Det dras ju upp av region Stockholm som ligger på 63 döda / 1M)

Det är inte Tegnells fel att en andel av Sveriges befolkning inte tar detta på tillräckligt stort allvar. Likaväl är det inte läkarens och/eller den personliga tränarens fel att den överviktiga personen fortfarande är överviktig. Endast råd och riktlinjer kan tillhandahållas med: för att nå resultaten måste målsägande själv proaktivt bidra.

Mao: Tegnell kan inte tvätta dina händer åt dig, han kan inte social distansera åt dig. Du måste göra det.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Nu börjar man tydligare se effekten av Anders Tegnells experiment:

1. Sverige, 24 döda / 1M
2. Danmark, 18 döda / 1M
3. Norge, 8 döda / 1M
4. Finland, 3 döda / 1M

Det tråkiga är ju att fördröjningen så eventuella åtgärder är försent.

(Det dras ju upp av region Stockholm som ligger på 63 döda / 1M)

Samtliga länder så ökar det. Sverige hade smittan tidigare också, vi kan vara lite längre fram.

Det är även mycket möjligt att deras mer extrema åtgärder än vad Sverige har infört fungerar men det är dessvärre icke-hållbara punktinsatser och Norge kommer släppa på restriktionerna 14 April och kanske tidigare än så. Danmark ännu tidigare. Vad som händer när våra grannländer släpper på restriktionerna vet ingen, men gissningsvis lär smittan öka mer än vad den gör nu. Jag tror åtgärderna har flyttat "bubblan" framåt i någon vecka som mest.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunnis:

Samtliga länder så ökar det. Sverige hade smittan tidigare också, vi kan vara lite längre fram.

Det är även mycket möjligt att deras mer extrema åtgärder än vad Sverige har infört fungerar men det är dessvärre icke-hållbara punktinsatser och Norge kommer släppa på restriktionerna 14 April och kanske tidigare än så. Danmark ännu tidigare. Vad som händer när våra grannländer släpper på restriktionerna vet ingen, men gissningsvis lär smittan öka mer än vad den gör nu. Jag tror åtgärderna har flyttat "bubblan" framåt i någon vecka som mest.

Jag spekulerar, och jag hoppas jag har fel, att det blir snarare än en explosivare bubbla om en andel av de i karantän plötsligt tror, "Jahapp, det var den influensan det! Nu lever vi igen som om detta aldrig har inträffat!" och vips så sprids det ännu mer och ännu fortare än innan de sattes i karantän.

Jag har vid upprepade tillfällen sagt att detta lär mest sannolikt pågå i ett år eller tills att ett vaccin kommit ut på global skala. Alldeles för många, jag upprepar: alldeles för många tar inte detta på tillräckligt allvar. Det kommer därför komma i vågor:

1. Stor spridning på kort tid.
2. Tillfällig karantän och mycket mindre spridning (men ändå spridning fortfarande).
3. Karantän slut och folk beter sig som om allt är över och som vanligt igen.
4. Stor spridning igen på kort tid efter en viss acceleration först.
5. Upprepa steg 2-4.

Detta kommer bara ta slut förrän majoriteten av VÄRLDENS befolkning kan leva helt annorlunda liv minst ett år framöver. Denna skit kommer INTE åtgärdas med några karantäner här och var. Hela världen har "drabbats av sjuklig smittsam fetma" som bara kan åtgärdas om alla arbetar ihop. När en "hoppar av dieten" så drabbas resten som fortfarande försöker hålla sig till den tråkiga dieten.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det är längre än en vecka till i höst

Jag tänkte mer på att statistiken klarnat. Det man nu kan se är att vi ligger något före i den väldigt tråkiga kurvan och det beror förmodligen på eftersläpningar av beslut hos våra myndigheter. Jo, lyckligtvis har vi vår och sommar att se fram emot innan hösten kommer!

Skrivet av AplAy:

Det är inte Tegnells fel att en andel av Sveriges befolkning inte tar detta på tillräckligt stort allvar. Likaväl är det inte läkarens och/eller den personliga tränarens fel att den överviktiga personen fortfarande är överviktig. Endast råd och riktlinjer kan tillhandahållas med: för att nå resultaten måste målsägande själv proaktivt bidra.

Mao: Tegnell kan inte tvätta dina händer åt dig, han kan inte social distansera åt dig. Du måste göra det.

Givetvis. Det Tegnell däremot kunde gjort, var att rekommendera tidigare åtgärder som regeringen slaviskt följer. Om jag hade haft tid skulle jag försöka sätta upp en modell och simulera fram vad fördröjning av förbud kostar samhället i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Oof. Tack för uppvaknandet du gav mig. Pinsamt att jag som lyssnat på skeptisk podcast i över 8 år gick på om hydroterapi. Inte undra på att det saknas forskning: det är tydligen redan orimligt från början så varför ens studera det. Jag får helt enkelt överge den där kanalen för matnyttig info. För mycket "Aftonbladets Illustrerade Vetenskap" av det hela som du säger.

Tragiskt att vissa "läkarkanaler" på tuben faller för lätta och snabba klick istället för att ta sig an att presentera "up-to-date as of then knowledge" istället som exempelvis Doctor Mike, Dr. Hope's Sick Notes och Dr. Campbell bland annat. Jag skall framföra min kritik mot kanalen i framtida kommentarsfält så kanske fler också vaknar upp för hur saker och ting förenklas.

Jag har exempelvis redan sett folk kommenterat om att de tar massa zinkkosttillskott utan att ange om de faktiskt har brist för det eller ej bara för att de hört från kanalen att det i samband med "zinc ionphores" kan förhindra RNA-replikation av Covid-19.

Jag hörde även från podcasten som jag angav ovan, i deras senaste avsnitt från förra helgen, att de berättade om ett fall i USA där ett par tagit hydroklorokin för fiskar för de såg det på affären och sade till varandra, "var det inte det där som de pratade om på pressträffen?". Mannen av det gamla paret avled vid konsumtion trots att det stod på förpackningen, "Ej för mänsklig konsumtion".

Inkorrekt information kan vara dödligt och det kan alltså vara livsfarligt att ta sig till information från icke-verifierade källor.

Ingen fara alls! Det känns superbra att man kan ge någon en ögonöppnare och du verkar inte ha några problem att omvärdera verkligheten. Har man ett generellt intresse för vetenskap men samtidigt värderar skepticism och vetenskaplighet i sig så är man bra rustad. Du skriver att du lyssnar på en skeptisk podcast vilket jag gissar är The Skeptics' Guide to the Universe. Jag antar att du genom den har avlivat ett och annat vidskepligt, pseudovetenskapligt eller liknande du trott på genom åren. Det har i vart fall jag fått göra och det har varit en grymt bra erfarenhet. Det blir lättare att inte hålla fast vid felaktigheter och man flyttar fokus från det som är bekant, passar in med sina värderingar osv. Istället får man vad som är den bättre modellen av verkligheten.

Jag använder mig av detta dagligen i mitt arbete och kan ärligt säga att det är ett av de mest värdefulla verktyg jag har. Ibland är det dock svårt att ha rätt magkänsla om ämnen man kan för lite om från början och medicin är ju tyvärr komplext. Det är en massa olika processer som skall läras in och det är inte förrän man läst i många år man börjar få en överblick. Så har det i vart fall varit för mig. Jag har gång på gång fått nya insikter som gjort att jag fått omtolka gammal kunskap och dessutom ett nytt sätt att lära mig ny. Dessa insikter drabbade mig i ett kör under mina första år i fältet och har sedan kommit att mattas av i frekvens. Jag väljer att tolka detta som att jag mognar i min kunskap och att min "magkänsla", om man nu bör kalla det så, fått bättre träffsäkerhet. Alternativet är ju förstås att jag hittat en felaktig modell som jag gjort mig bekväm i. Jag tror dock och hoppas att just kombinationen av skepticism och vetenskapsintresse tillsammans med att man faktiskt utmanar sig själv i diskussioner med andra minskar risken för detta.

Jag är väldigt mån om just medicin och hälsa och drog mig länge för att gå in i tråden då jag vet att den peppras med med farliga teorier. Med den "magkänsla" jag tidigare beskrev så kan jag ibland snabbt identifiera då något är galet i ett inlägg. Dock tar det riktigt lång tid för mig att i ett inlägg tydligt bryta ner varför det inte är förenligt med medicinsk vetenskap. Däremot tar det bara några sekunder att häva ur galna idéer så jag kan inte bemöta allt.

Jag läser många kloka inlägg men samtidigt är det lika många som inte är genomtänkta. I det fall jag tror att användaren är mottaglig för en diskussion försöker jag ge min syn på saken. Jag hoppas att en del av er uppskattat mina långa inlägg. Jag är verkligen ingen skrivare så jag lägger en del tid för att försöka göra tankegången tydlig och inte använda ett alltför tekniskt språk.

Lita heller inte på det jag skriver för mycket bara, mitt mål har i denna tråd varit att väcka intresse och att avstyra vad jag anser är direkt farligt i krisen. Jag ju otvivelaktigt mina (många) felaktiga modeller inom medicin och skymtar ni dem så är jag mer än tacksam om ni (tydligt och strukturerat) avlivar dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Samtliga länder så ökar det. Sverige hade smittan tidigare också, vi kan vara lite längre fram.

Det är även mycket möjligt att deras mer extrema åtgärder än vad Sverige har infört fungerar men det är dessvärre icke-hållbara punktinsatser och Norge kommer släppa på restriktionerna 14 April och kanske tidigare än så. Danmark ännu tidigare. Vad som händer när våra grannländer släpper på restriktionerna vet ingen, men gissningsvis lär smittan öka mer än vad den gör nu. Jag tror åtgärderna har flyttat "bubblan" framåt i någon vecka som mest.

Jag tror inte man kan vara helt säker på att Sverige hade smittan tidigare; de första bekräftade fallen var ganska samtidigt i februari.

Sen när det gäller eventuella ”släpp” av restriktioner så har den norska regeringen per nu bara sagt att det möjligen blir så, och i så fall försiktigt steg för steg. Man poängterade också att det beror helt på hur utvecklingen ser ut, och att man också avhämtar flera fältstudier på bland annat smittotilfällen bland dagisbarn och skolbarn, men också stickprov bland en större grupp symptomfria.
Så frågar du mig, tvivlar jag på att man släpper på dessa restriktioner i den närmaste framtiden. Norge som land har också en hel del pengar på bok att hålla landet gående, så jag tror att man har råd att hålla huvudet kallt lite längre.

Sen är jag övertygad om att det inte kommer hjälpa på lång sikt; historiskt sett så gick ju spanska sjukan i flera vågor. Var tre rundor i Norge, innan det mattades av. Dessa varade i närmare två år.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen: Hahahahaha vad i helvete

Permalänk
Medlem

Var tvungen att köpa hundmat idag, eftersom maten var på väg att ta slut. Var på en zooaffär i Stockholm och det var ingen, VERKLIGEN NOLL, skillnad mot i vanliga fall. Alla stod i kö som vanligt, folk höll inte avstånd osv.

Jag har haft en magkänsla att vi nog kan "platta ut kurvan" etc. Vi ska inte få det lika jäkligt som Italien eller Spanien.

Jag har själv knappt gått ut på tre veckor förutom en sväng i helgen, jobbat hemifrån etc, men om mitt besök i zooaffären är såsom det ser ut i Stockholm idag så kan vi nog glömma att platta till kurvan. Verkar ju knappt vara någon som bryr sig.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crowwops:

@Hurtigbullen: Hahahahaha vad i helvete

???

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Var tvungen att köpa hundmat idag, eftersom maten var på väg att ta slut. Var på en zooaffär i Stockholm och det var ingen, VERKLIGEN NOLL, skillnad mot i vanliga fall. Alla stod i kö som vanligt, folk höll inte avstånd osv.

Jag har haft en magkänsla att vi nog kan "platta ut kurvan" etc. Vi ska inte få det lika jäkligt som Italien eller Spanien.

Jag har själv knappt gått ut på tre veckor förutom en sväng i helgen, jobbat hemifrån etc, men om mitt besök i zooaffären är såsom det ser ut i Stockholm idag så kan vi nog glömma att platta till kurvan. Verkar ju knappt vara någon som bryr sig.

Tyvärr är tendensen framträdande i flera storstadsregioner. Att befolkningen lite verkar tröttnat på cirkusen med coronaviruset och försöker nu fortsätta med sina liv "som vanligt". Skrämmande och farligt. Undra var detta ska sluta...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Var tvungen att köpa hundmat idag, eftersom maten var på väg att ta slut. Var på en zooaffär i Stockholm och det var ingen, VERKLIGEN NOLL, skillnad mot i vanliga fall. Alla stod i kö som vanligt, folk höll inte avstånd osv.

Jag har haft en magkänsla att vi nog kan "platta ut kurvan" etc. Vi ska inte få det lika jäkligt som Italien eller Spanien.

Jag har själv knappt gått ut på tre veckor förutom en sväng i helgen, jobbat hemifrån etc, men om mitt besök i zooaffären är såsom det ser ut i Stockholm idag så kan vi nog glömma att platta till kurvan. Verkar ju knappt vara någon som bryr sig.

Vad sade du till dem? Jag har gapat tre gånger bara idag att folk skall hålla avstånd och ge fan i att trängas. Förhoppningsvis får de en tankeställare.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K